Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 676 ggr
aggeelin
9/18/17, 8:37 AM

Färger - de flesta bilar är ...

Ni vet, jag funderar på allt möjligt. När jag ser mig omkring i trafiken eller på en parkering så är de flesta bilar vita eller svarta/ grå. Är vi så rädda för lite glada färger eller vad kommer det sig? Har du några tankar om det?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Tarotstollan
9/18/17, 8:42 AM
#1

De är väl rädda för att sticka ut, kanske tror att färgglada bilar drar till sig blickarna från tjuvar osv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
9/18/17, 8:56 AM
#2

#aha så har jag aldrig tänkt att färgglada bilar skulle dra till sig tjuvar. När jag tänker på det så tror jag tvärtom. Jag skulle välja en anonymt vit bil för den drar ( i mina tankar) inte till sig vittnens blickar.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JMW
9/18/17, 8:56 AM
#3

Jag skulle gärna ha en glad färg på min bil men när man köper begagnat så är ju färgval uteslutet. Om jag skulle köpa mig en ny bil så skulle jag definitivt välja någon skojig färg.

Maria
9/18/17, 9:08 AM
#4

Vi har en mörkgrå bil och innan hade vi en ljusgrå

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
9/18/17, 9:18 AM
#5

Jag tänker praktiskt har en silvergrå bil för att smutsen inte syns lika snabbt då. Vissa färger som t ex vit och svart ser smutsiga ut efter att jag bara har åkt en enda vända hemifrån och det är inte alls kul tycker jag.

 Jag bor lantligt och har 1,5 km grusväg innan jag kommer fram till asfalterad väg. Det är antingen lerigt eller dammigt när det inte är vinterväglag.

aggeelin
9/18/17, 9:19 AM
#6

#4 Du kan ju gissa vad vi har för färg på bilen? :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Honestyisdead
9/18/17, 9:27 AM
#7

Tycker det finns många röda bilar också.

[LarssonA]
9/18/17, 9:32 AM
#8

Det där är ju något som går i vågor. För inte så många år sedan (15-20 år sedan) så såg man sällan vita bilar, men ofta blå i olika nyanser.

Jag har alltid sagt att jag ska ha röda bilar, aldrig vit. Jag är inne på min andra vita nu och har hittills inte hittat en passande röd. Fast när det är dags att byta dras mina blickar alltid till rött, men som nån annan skrev. Köper man begagnat får man ta det som passar en i övrigt!

Nu är jag dock ute efter en "finbil" Det ska vara en Volvo Amazon -67 eller -68. Men den ska vara röd! Finns inte en chans att jag kommer välja en annan färg. Sambon har tre, en grön, en blå en svart, alla mycket fina och har sin charm, men min ska vara röd! Av nostalgiska skäl!

Hittar jag ingen sån får det kvitta, då "nöjer jag mig" med sambons

Åsa S
9/18/17, 10:00 AM
#9

Vi har en röd bil skulle velat haft en grön bil men den gröna nyansen som fanns var mera limegrön och det ville absolut inte min man ha fast jag tyckte det kunde vara praktiskt då hittar man den ju på parkeringen.

aggeelin
9/18/17, 10:05 AM
#10

#9 visst är det praktiskt med en bil som sticker ut på parkeringen!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Outlawly]
9/18/17, 10:23 AM
#11

Jag tänker på det ofta!
Jag hade en röd bil innan och nu en blå med vita stripes. Alla som känner mig vinkar på mig men jag ser inte vem som jag möter för alla andra har så anonyma bilar. Det är jag och en till några mil bort som har lika bil. 

Det ända som är jobbigt är att jag kör en sportig bil och folk tror att jag kör jättefort och ska släppa förbi mig när de kör i 80 på en 80 väg. Men jag ligger heller bakom, så då känner jag att jag måste gasa på lite för att köra framför.

[PeterTM]
9/18/17, 4:58 PM
#12

Jag har en silvergrå och frugans har också den färgen och det är enkom för att de inte blir synbarligen lika skitiga så fort på landet som exempelvis vita eller svarta bilar. Jag tror envist att det finns minst lika många röda bilar som vita och/eller svarta.

Carmarino
9/18/17, 5:01 PM
#13

Har haft ett par röda bilar, och skulle gärna vilja ha det igen, men som #3 skriver kan man ju inte välja när man köper begagnat. Hade egentligen inte planerat att köpa den bil jag har nu, men den var ett riktigt fynd. Ångrar inte att jag köpte den - trots att den är silverfärgad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
flocken
9/18/17, 5:26 PM
#14

Jag vill ha en röd bil. Nu kör jag inte någon vanlig utan en Opel vivaro( lätt lastbil ) Har sett några röda vivaro o de är super snygga. Sen min logga i vitt. Nu har jag en grå med svarta tonade rutor bak i skåpet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
9/18/17, 5:29 PM
#15

Vi har aldrig köpt bil efter färg utan snarare pris då vi aldrig haft en ny bil😉 Det är bara slumpen att de två sista har varit silvergrå i  två olika nyanser.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
9/18/17, 11:26 PM
#16

Mina föräldrar hade först röda bilar. Sedan valde dom gråa vilket jag tyckte var hemskt tråkigt.

Jag föreslog neonrosa eller neongrön. 

Jag tänker lite att en bil med ljusare/starkare färg är bra eftersom dom syns om man tex råkar köra av vägen eller fastnar i en snödriva på vägen.

Jag tror inte tjuvar väljer bilar som sticker ut. Tvärt om lär dom välja bilar som man inte lägger märke till. 

Att många har grå bilar tror jag handlar om att det ofta är det som finns inne och man inte orkar vänta på att en annan färg levereras( man når större publik med neutral färg). Och smutsen syns mindre.

ApanAnn
9/21/17, 4:07 PM
#17

Det blev svart för den bilen var ett visningsex som såldes billigare för att det var förra årets modell och det snart skulle komma ännu en ny modell. Enda chansen för oss att få bilen med de finesser vi behövde inom budgeten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Mirinda
9/28/17, 12:26 AM
#18

#8 Jag vill också ha en röd Amazon.😍 Det var den första bil jag körde. (Det var på den tiden man fick börja övningsköra några månader innan man fyllde 18 år.) Den andra bilen jag körde var en vit Amazon. 

Årsmodellen är inte så viktig. Huvudsaken är att motorn är bra och att jag kan lära mig att meka den.

Det är bara ett aber…. Jag har fortfarande inget Körkort.😟 Men det är väl inte för sent än?🤔

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: