Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 909 ggr
Maria
8/16/17, 4:29 PM

Användandet av nätet hemma

Ni som använder nätet, på vilket sätt gör ni det? Var har ni datorn om ni använder den eller är det telefonen mest?

Själv har jag min stationära laptop på köksbordet. Jag använder den för det mesta när jag är hemma annars så använder jag mobilen.

Förr när vi hade en stationär data med tjockskärm så hade jag ett datorbord inne i gästrummet men allt är ju mindre och smidigare numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
TatsuOni
8/16/17, 4:36 PM
#1

Stationär dator hemma i vardagsrummet. Jag har en knapptelefon, så den surfas det inte på🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carmarino
8/16/17, 4:37 PM
#2

Har ett arbetsrum där den stationära datorn står. Eftersom jag jobbar hemifrån så har jag dessutom arbetsdatorn där.

Den bärbara datorn är oftast nedpackad i en ryggsäck, för jag använder den bara om jag ska iväg på något evenemang där jag behöver en dator.

I övriga rum använder jag mobilerna eller surfplattan. Har även en android-tv, som jag använder nätet till, för att titta på bl.a. SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/16/17, 4:44 PM
#3

Surfplatta har jag vid TV-hörnan men där spelar jag mest. Wordfeud t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
8/16/17, 4:48 PM
#4

Såhär sitter jag med min laptop ( i köket på bordet , denna bild är från vardagsrummet , då sätter jag på en film på laptopen , toppen ! 

 ,Det är en viss herre som inte vill att matte ska leka med laptopen så mycket. 

Annars är det Iphonen , sitter med den ute , när jag tar bussen ner på stan, går , promenerar , joggar . Allt finns på mobilen . så bra!  🙂

HH 🙂

Maria
8/16/17, 4:51 PM
#5

#4 En sån söt datorkatt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/16/17, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har enbart stationär dator, känner inget intresse över huvud taget att ha med mig "nätet" utanför hemmet. Det finns också en mycket enklare förklaring i det att jag inte kan använda pekskärmar med mina skadade fingrar. Därför har jag också en knapptelefon som inte är surfbar.

Min dator är en 2 år gammal iMac med 22 tumsskärm. Fördelen med en sån är att den inte tar så stor plats, hela datorn finns i den tunna skärmen. Datorn är placerad på ett litet äldre hallbord med utdragslåda som jag renoverat och förlängt benen på så att det går att få in sina ben under.

Bordet med datorn på står i hörnet under trappan i inre hallen. Anledningen till att jag använde Mac och inte PC är att jag började med Mac när jag i slutet av 80-talet började jobba med Bågjägareförbundets tidning BågJägaren. 

Jag har aldrig lärt mig PC och känner mig helt vilse i pannkakan vid en sån. Bara en sån enkel grej som en mus med höger- och vänsterklick, jag fattar ingenting av det och dessutom klarar jag inte av det fysiskt, jag kan inte spreta på fingrarna alls.

Annons:
Maria
8/16/17, 6:06 PM
#7

#6 Vilken mysig plats med söta lilla katten som skärmsläckare🙂

Förr när jag jobbade  både på Göteborgs Universitet och Sahlgrenska så var det lite besvärligt en period då Universitetet bara hade Mac och Sahlgrenska PC så jag behövde två datorer på mitt rum,

Jag har alltid varit obekväm med Mac.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/16/17, 6:13 PM
#8

#7 Ja jag kan som sagt inte ett skvatt när det gäller PC, så jag kan inte ens jämföra, men jag har hört från folk som kan hantera båda system, att Mac är enklare, färre steg. Jag har också hört att många spel för PC byggs upp i Mac först.

Numera har de båda närmat sig varandra och en del sytem och program är kompatibla i båda. Det går att ställa om min datormus till sekundär också så att man har höger/vänsterklick, ungarna ställer om det ibland och jag fattar ingenting när jag ska försöka öppna något 🙂

[[eskils_]]
8/16/17, 6:39 PM
#9

Stationär laptop-PC på min hemma-arbetsplats. Även här förekommer en eller annan katt ibland på/vid/framför tangentbordet. 🐱

Skulle inte klara att växla mellan PC och Mac…

JMW
8/16/17, 8:11 PM
#10

Jag har en laptop (vet inte vad stationär laptop kan vara) liksom maken. Vi har ett litet rum där vi har dem. Uppe i soffan sitter jag ofta med surfplattan eller mobilen. 

Vi har också Chromecast och tittar på teven från mobilen.

TatsuOni
8/16/17, 8:13 PM
#11

#10 Jag misstänker att TS menar att hon har en helt vanlig laptop som hon inte flyttar utan låter stå "stationärt" på bordet.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

JMW
8/16/17, 8:16 PM
#12

#11 Aha, okej. Jag har bara aldrig hört det förut. 😉

TatsuOni
8/16/17, 8:17 PM
#13

#12 Och säkra kan vi inte vara förrän TS talar om ifall min teori stämmer😉


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Maria
8/16/17, 8:18 PM
#14

Ja precis. Jag menar att jag aldrig flyttar den haha. Då har jag surfplattan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
8/16/17, 10:29 PM
#15

Jag har bara en laptop och den står på vardagsrumsbordet hela tiden. Flyttar bara på den när jag skall torka av bordet!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mooniq
8/17/17, 6:44 AM
#16

I min lägenhet finns fiber och gateway/router delar till stationär dator, laptop, surfplatta, mobiler, tv-kanaler. Har inte längre någon hemmatelefon och saknar den inte heller faktiskt. Mobilen är ju med överallt ändå.

På surplatta och tv har jag även beställt Netflix- så jag kan se filmer/serier helt utan reklamavbrott - klart värt 99 kr/månad. I fiberpaketet ingår 17 tv-kanaler från Telia.

Älskar att sitta vid min stationära dator som står i vardagrummet. Gillar att pyssla med mina bilder. Jag har övergivit Windows för Ubuntu som jag tror är nåt mellanting mellan Mac och Windows. Enklare, bara funkar och är relativt säkert då Ubuntu jobbar mer åt Mac-hållet och inte innehåller några exe-filer som Win gör.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
8/17/17, 6:48 AM
#17

Vi har också fiber hemma och Netflix och har även tagit bort hemmatelefon fast fortfarande så sitter vanan i att kolla om det har ringt när jag varit borta.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/17/17, 7:54 AM
#18

Här har vi fortfarande ingen fiber. 😕

Nu är det äntligen på gång. Vi har skrivit avtal och det ska visst börja grävas i september och till nästa sommar ska det vara klart. Så vi har bara ADSL. Inte ett dugg stabilt. Netflix har jag haft i omgångar men hittar sällan något att titta på.

Honestyisdead
8/17/17, 2:23 PM
#19

Använder min mobil till allt numer. Laptopen gick sönder för några år sedan.

Upp till toppen
Annons: