Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 608 ggr
Mirinda
2017-07-24 02:39

En spännande semester

Jag har varit på semester i Polen. Intensiva dagar i Warszawa och Krakow blev det. Tur att jag hade med mig ett par riktigt bekväma skor!Pustar 

Det var full rulle på såväl min son som min sambo. Jag har ett helt annat tempo i kroppen. Jag gillar att se vackra vyer och gå i svala byggnader, hellre än att trängas med andra turister. Jag har lärt mig en del om polsk historia i allmänhet och om judarnas historia i synnerhet. Hela familjen gillade polska armémuseet. Där fanns bl a gamla flygplan, helikoptrar och ett och annat antikt bepansrat markfordon att beskåda utomhus.

Jag kan varmt rekommendera ett väldigt modernt museum i Warszawa, där de polska judarnas historia beskrivs på ett interaktivt sätt. Man behöver gott om tid på sig och ett par hörlurar med guidning i, om upplevelsen ska bli hundraprocentig. De erbjuder en vandring genom de polska judarnas historia. Man kan välja vilka rum/passager man vill höra guidens röst berätta om. På så sätt kunde jag gå i mitt eget tempo.  Jag kunde själv bestämma om jag bara ville ta in alla intrycken (bilder, engelska skyltar med rejält stor text, rörliga bilder, musik m m) eller stanna till vid tydliga men ändå diskret placerade numrerade skyltar och lyssna på guiden i hörlurarna. Säkerheten vid ingången är rigorös, vilket man kan förstå om man tänker till. 

Det bästa med Polen är den otroliga hjälpsamheten och viljan att visa en svensk turist till rätta. Vi mötte ytterst få polacker som kunde prata bra engelska. Min sambo är inget vidare på det heller. Tonårssonen kan engelska och hittar rätt bra utan karta, men vågar inte fråga om vad som helst. Jag är den som brukar agera reseledare, när familjen tidigare varit utomlands. Var man än kom, så fanns det ett engagemang jag aldrig mött tidigare, i di något av de länder jag besökt. En vänlig fråga på engelska eller ett leende och hemsnickrat teckenspråk gav en respons utan like: 

Den man frågade om något hämtade en annan. Denna person kunde sedan på skaplig engelska eller genom att helt enkelt gå med oss och visa exempelvis vilken perrong vi skulle gå till på centralstationen.  Kollektivtrafiken är svår att begripa sig på de första dagarna. 

Gott om gratistoaletter, även på restauranger där man inte hade för avsikt att äta, många bänkar  samt tätt mellan papperskorgar och askkopparRöker underlättade min vistelse. Det låg inte skräp och fimpar överallt. Inomhus fick man inte röka, vilket passar mig utmärkt.

Avslutningsvis kan jag säga att Polen är kontrasternas land.

Slut på mininovellen!Tyst

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Maria
2017-07-24 09:04
#1

Åh vad spännande att läsa. Jag gissar att ni har ätit god mat också. En av mina favoritrestauranger i Göteborg heter Krakow😉

Jag har en arbetskamrat som varit mycket i Polen och hon pratar lika varmt om Polen som du gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
2017-07-25 16:02
#2

Å så spännande! Vi åker till Krakow på onsdag/imorgon

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mirinda
2017-08-13 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har inte varit inne här på länge. Agge har kanske kommit hem redan. Är det flera på sajten som varit i Polen? Det vore intressant att höra om era intryck även om det är många år sen ni var där.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
2017-08-13 16:28
#4
Mirinda
2017-08-13 16:28
#5
Mirinda
2017-08-13 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Mirinda
2017-08-13 16:32
#7
Mirinda
2017-08-13 17:59
#8

Hoppsan!🤪 Nu har det gått över en timme sedan jag försökte få in ett foto från mobilen och lägga in den här. På vägen lyckades jag fumla till det. 😊 Det var tur det, för jag hann upptäcka att spärrarna i min brandvägg inte riktigt satt där de skulle. Det är åtgärdat tills vidare. Karln och jag har jobbat en stund på det.😡🤦‍♂️🥵. Nu måste vi fixa middagen. 

Kan Maria eller Aggelin städa i tråden? Tacksam för hjälp!😇 Nu kan jag inte använda hantera-knappen.😕😟

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: