Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1487 ggr
Maria
2017-06-29 11:14

Bada eller duscha?

Ja det är frågan😃

Jag har alltid varit en duschmänniska och min man en "badanka"😉 Nu har han gjort en fin smal dusch till mig så att jag inte har så lätt att ramla men samtidigt har då hans badkar fått ge vika.

Jag har sett sådana där portabla badbaljor för vuxna och tänker att det kan vara en bra idé när man faktiskt vill ta ett bad. Förr kanske jag badade ungefär 2 gånger i månaden när vi hade badkar och jag saknar det ibland.

Är det någon som har en sådan här?

Vad tror ni? Är det något att satsa på?

https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna/15110?LGWCODE=15110;133249;7887&gclid=Cj0KCQjwytLKBRCXARIsAPchlXrYjMONI0dHA0dQU3HoAtD6sooCLNpkYTAryiTqRaFngcWDKyyfAywaAhKkEALw_wcB

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2017-06-29 11:20
#1

Vi har enbart dusch - så inget att välja på.
Föredrar egentligen bad på vintern men inget att göra åt :P

De ser mysiga ut men usch så dyra :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
2017-06-29 11:27
#2

Tycker badbaljan ser alldeles för kort ut, men gillar man att "sitta och bada" är den säkert bra.

Själv föredrar jag ett badkar där man kan sträcka ut kroppen. Att lägga sig raklång i ett varmt bad är ett väldigt bra sätt att få lindring när man har ont i ryggen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-06-29 11:31
#3

#2 Ja, det går knappast att jämföra med ett vanligt badkar, möjligtvis sittbadkar, utan det är just en badbalja.

Jag har alltid föredragit sittvarianten mer. Minns att min mormor hade ett gammalt sittbadkar.

Är man kort så är det svårt att ligga raklång i ett vanligt badkar.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-06-29 11:35
#4

#3 Jo, jag vet. Är själv för kort för mitt badkar, men det funkar eftersom ena gaveln är "liggvänligt lutad", så jag kan ligga rätt långt ner och ändå ligga bekvämt. 🙂

Sittbadkar har ju den fördelen att man sitter nästan som en på en stol i det, så man slipper ha benen dubbelvikta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-06-29 11:37
#5

#4 Ja ett sittbadkar hade varit perfekt men nu har vi ju inte platsen och därför var frågan om någon möjligtvis har använt ett sådant här eller känner någon som har ett😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2017-06-29 12:02
#6

Jag duschar, men i badkar, annars blir det svårt eftersom jag inte har några underben att stå på i en dusch 🙂

Annons:
Maria
2017-07-03 17:27
#7

Nu är badbaljan inhandlad 1795:- kostade den i butik.

Jag ska ta premiärdoppet ikväll😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
2017-07-04 09:09
#8

Vi har bara dusch i huset. Har haft badkar förut, men jag tog mig sällan tid att njuta av ett bad så när vi skulle renovera badrummet blev det dusch. Däremot har vi en separat bastustuga som vi eldar igång rätt ofta. Äkta vedeldad bastu är inte alls dumt, och eftersom vi bor så avskilt som vi gör så kan man välja att gå ut och svalka sig en stund och sedan tassa in i värmen igen när det börjar bli för kallt. Eller när myggen börjar bli envisa 🙂

[Tuulikki]
2017-07-05 03:09
#9

Vi har bara dusch i lägenheten men jag skulle gärna ha badkar😕
I tvättstugan finns ett gammalt badkar som jag bara använder till hundarna. Tycker det är så smidigt att häva i dem och skölja av, vill ha det i nästa boende!

#7 Nu blir jag avis!😃

Honestyisdead
2017-07-06 08:20
#10

En kompis har den baljan och är nöjd :)

Vad blev betyget Maria?

Maria
2017-07-06 08:31
#11

Den funkade jättebra🙂 och det var bara att koppla in slangen till golvbrunnen. För mig som är så vinglig var det också bra för jag satt stadigt och behövde inte vara rädd att ramla eller glida.

Himla skönt att sitta ner och ha vatten ända upp över axlarna.

Moritz var väldigt nyfiken och stod länge med sina små tassar på kanten och tittade😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-07-06 08:39
#12

Vad bra :)

Vilken färg har ni?

Maria
2017-07-06 08:41
#13

Det blev vit. Trist kanske men passar bäst hos oss😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-06 08:58
#14

Vit är dessutom lätt att hålla ren eftersom man ser smutset ;)

Maria
2017-07-06 09:08
#15

Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2017-07-06 09:31
#16

Badbaljorna säljs ursprungligen från företaget "vill bada" finns på villbada.se eller om det var villbada.nu minns ej exakt. I varje fall, de har även börjat sälja en större storlek också med lite upphöjd botten på ena sidan. Då det blir lite mer som att sitta på en låg pall och man slipper sitta lika dubbelvikt. Den baljan passar lite bättre för långa människor som tycker mindre baljan är lite för kort. Den säljs dessutom med ett "lock" till och nackstöd. Man kan altså sitta så bara huvudet sticker upp om man vill. Dessutom kallnar vattnet inte lika fort och vill man bada naken ute etc så kan inte folk se ner i baljan heller. Tja.. många små extra finnesser med locket till. Det går förstås att vika upp i olika sektioner också om man vill använda det som ett bord eller bokstöd medan man badar. 😊 Men dyra så in i bänken är dessa baljot tycker jag. Nästan lika mycket som riktiga badkar jue.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

aggeelin
2017-07-06 12:29
#17

Jag tror att det är en bra badbalja! Skönt med varmvatten för hela kroppen!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
2017-07-07 06:28
#18

#17 För oss är det bra som inte får plats med både dusch och badkar.🙂

Tanken är att göra om badrummet i framtiden och ta en garderob bredvid så att storleken på rummet ökar. Det hade fungerat perfekt och garderober finns det gott om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2017-08-08 04:52
#19

Tjohoo! Nu har jag också köpt en såndär badbalja för vuxna! En vårgrön blev det och jag har premiärbadat i den nu också! Helt ljuvligt!!! Insåg då att jag nog inte badat på 10 månader eller mer sedan vi flyttade! FYYY vad jag har saknat och längtat efter badkar!!! Denhär baljan känns faktiskt t o m lite bättre än ett vanligt standardbadkar eftersom det är djupare så vattnet når över både ben och axlar! 😊 Jag är SÅÅ NÖJD nu med baljan! Den kostade 1995:- inklusive frakt ifrån villbada.se. Dyrt ja, men enligt mig värd varenda krona! 😊👍💗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2017-08-08 08:03
#20

#19 Haha, vad roligt.

Visst är det härligt när hela kroppen så att säga hamnar under vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
2017-08-08 08:52
#21

Tänk så olika vi är. Jag är en duschmänniska. När vi köpte huset fanns ett badkar. Jag badade en gång sen sålde vi det. Fick ett stort dusch/toalettrum. Att fylla ett badkar med vatten känns inte heller så okej då vi har egen brunn. Känns lite onödigt.

Tjeja
2017-08-08 19:44
#22

#20 Eller hur! helt underbart! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2017-10-15 12:00
#23

#0 Hittade en artikel om badkaret. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[vandringen]
2017-10-15 13:46
#24

Vilken smart lösning, hade ingen aning om att det finns för vuxna.Hoppas ni är nöjda mer er Maria 😎

Maria
2017-10-15 14:30
#25

#24 Jag älskar min badbalja. Det var en bra investering😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: