Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 2471 ggr
[PeterTM]
6/2/17, 7:38 PM

Fältbågskytte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skjutit med pil och båge så länge jag kan minnas och när jag var 17 år köpte jag en tävlingsrecurve och började tävla i fältbågskytte.

Man skiljer på olympiskt bågskytte och fältbågskytte. Den förstnämnda grenen är den man tävlar i OS med, men det finns VM och andra mästerskap i båda grenarna. Olympiskt bågskytte är när man skjuter på en tioringad tavla på fasta avstånd. Fältbågskytte bedrivs som en jaktstid i skogen på målfigurer i form av djur eller svartvita tre- eller femringade tavlor på okända avstånd.

Jaktbågskyttet är som fältbågskyttet, men för att simulera jakt så har man två- eller tredimensionella djurfigurer med träffområden omfattande lungor och hjärta, allts det som kallas det vitala träffområdet.

Jag har under 30 års tid tillverkat egna djursiluetter som målats för att någorlunda likna jaktbara viltslag. Jag börjar med att leta efter lämpliga bilder som jag sedan skissar upp på papper och därefter förstorar upp så att siluetten kan överföras till exempelvis en plywoodskiva. 

Sedan sågas figuren ut och ett hål i skivan tas upp för det vitala träffområdet. En marginal (3-5 cm) tas ur så att man inte ska behöva träffa plywood vid poänggivande träff. Sedan limmas formskummet på figurens baksida över träffområdets hål. Nivåskillnaden fylls upp med wellpapp och sist målas figuren.

Här är en enkel skiss av en kronhind, början till en målfigur.

Annons:
[PeterTM]
6/2/17, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kronhinden är ett färdigt mål, men behöver lagas upp, så jag beskriver nästa steg med ett mufflonfår. Här är skissen överförd till plywoodskivan som sedan sågats ur.

[PeterTM]
6/2/17, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Innan ursågningen målade jag upp skissen så att jag vet ungefär hur en mufflon ska se ut.

[PeterTM]
6/2/17, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är tre mindre målfigurer. Rågeten är tillverkar som på beskrivningen ovan, medan räven och fasanen är helt i formskum (ethafoam).

[PeterTM]
6/2/17, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Målningen överdrivs en del för att det ska vara lättare att urskilja vad som är vad på längre avstånd. Inom olympiskt skytte skjuter man ända upp till 70 och 90 meter och då är den tioringade tavlan 120 cm i diameter, men det vanligaste avståndet är 25 meter och då är tavlan 45cm i diameter.

Inom fältbågskyttet varierar avstånden från 5 upp till 60 meter, medan man inom jaktbågskyttet har ett maxavstånd på 30 meter, större avstånd är inte jaktmässigt motiverbara.

Större tvådimensionellan djurfigurer gör jag ibland av masonit med stödlister bakpå, som exempelvis den här björnen.

[PeterTM]
6/2/17, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här ett vildsvin av plywood.Missar man träffområdet och skjuter i plywood, smäller det bra och ibland går pilen sönder av en sån träff.

[PeterTM]
6/2/17, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Limpan, dvs grävlingen jag har, är formgjuten i polyuretanskum, alltså en tredimensionell målfigur.

Annons:
[PeterTM]
6/2/17, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den här gamla älgkvigan är tillverkad av masonit. Den blev sönderskjuten för ett par år sedan och finns inte mer.

[PeterTM]
6/2/17, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Wapitihjorten är så stor att den tillverkats av flera olika sjok masonit. Med alla stödlister på baksidan blir den rätt tung, så den hängs upp i stålvajer mellan två träd.

[PeterTM]
6/2/17, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Visenten tillverkades på plats speciellt för en jaktstig. Sedan fick den stå kvar så länge den gick att använda, innan den till slut ruttnade ner och jag eldade upp resterna.

[PeterTM]
6/2/17, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det var lite om mina målfigurer. Nu till utrustningen. Det finns tre olika grundtyper av pilbågar. Dessa är recurve som på bilden ovan, alltså en träbåge med tillbakaböjda lämmar som har till uppgift att förlänga påskjutssträckan på pilen.

Den andra typen är långbågen, som har helt raka lämmar, som förstås böjs när bågen är uppsträngad, men den har alltså inga recurveändar.

[PeterTM]
6/2/17, 8:45 PM
#11

Den tredje bågtypen kallas compoundbåge. Det är uppbyggd av många olika delar, men den största skillnaden är att den har "hjul" i ändarna. Dessa hjul kallas "kammar". 

Hjulen är infästade i bågen med en accentrerad axel så att innan man drar upp bågen, ligger hjulen på lämmarnas framsida. Vid fullt uppdrag rullar de via den icke centrumplacerade hjulaxeln över på skyttens sida. Här sker en reduktion av dragkraften ända upp till 70-80 % av bågens dragstyrka, vilket innebär att man kan stå med bågen i fullt uppdrag och vänta in ett vilt. 

Över 99 % av pilbågarna som används av bågjägare är därför just compoundbågar. För tillfället har jag ingen egen compoundbåge, så ni som är nyfikna på hur de kan se ut får Googla. 

Många tror att en compoundbåge har tre strängar, men det är fel. Alla pilbågar som är avsedda för att skjuta pilar, har en sträng. Compounbågens sträng är fästad i en kabel (vajer) i vardera ände. Vajerns är i andra änden fästad i det ena hjulets axel och löper sedan över det andra hjulet innan den fäster i strängen.

Strängarna är gjorda av olika sorters konstfiber, grundtypen kallas dacron, som är en variant av nylon. Strängen är uppbyggd av många trådar, så kallade kardeler. De flesta strängar har mellan 10 och 18 kardeler.

För varje grundtyp av båge finns otaliga varianter. De kan vara korta eller längre, de kan vara smallämmade eller breda. Formerna kan också skilja dramatiskt.

[PeterTM]
6/2/17, 8:52 PM
#12

Forts följer.

Maria
6/3/17, 7:10 AM
#13

Vilken spännande tråd.

Jag måste komma ihåg att visa min man den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
6/3/17, 8:01 AM
#14

Väldigt intressant att läsa! Då är det en compoundbåge jag har skjutit med. Den liksom lättade lite när man dragit ut den till max. Det var ändå rätt tungt att hålla den där tycker jag. Och väldigt svårt att få pilen dit jag ville. Krävs en hel del övning kan jag tänka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
6/3/17, 8:46 AM
#15

#14 Du kanske hade en felvänd båge. Det är inte om man är höger- respektive vänsterhänt som bestämmer om man ska ha en höger- eller vänsteranpassad pilbåge, utan det är vilket öga som är dominerande (och som man alltså siktar med). 

Min fru skulle prova att skjuta med min lättaste (att dra) pilbåge. Hon missade vedboden på 10 meters håll, varvid jag insåg direkt att hon har ett vänsterdominant siktöga. Samma gäller för alla skjutvapen. Man kan inte få vänsterögat till kikarsiktet på en högeranpassad bössa.

Det är lätt att kolla vilket öga som är dominant. Gör ett hål med en penna i ett vanligt A4-ark. Håll papperet på raka armar och leta upp ett föremål på stort avstånd, exempelvis en vägskylt eller en lampa. För sakta papperet mot ansiktet hela tiden med föremålet synligt för dig i det lilla hålet. När papperet nått ansiktet ser du vilket öga du använde för att se föremålet genom hålet.

Har du då nått vänster öga, är det ditt dominanta och då ska du skjuta med en båge som hålls i höger hand.

[PeterTM]
6/3/17, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fortsätter lite på fältbågskyttet. Man behöver skydd, för det handlar om ganska stora krafter och det är lätt att skada sig om man inte skyddar utsatta kroppsdelar.

Ett armskydd är ett måste, för ett islag på underarmen av strängen gör jäkligt ont och i värsta fall sväller det upp så att man inte kan skjuta mer på någon vecka eller så. 

Jag tillverkar mina egna grejer, de armskydd man köper är oftast av plast, mina är av läder. Just detta har jag gjort av rödfärgat skinn från en varanödla. Det är ganska tunt, så jag har lagt ihop det med vanlig 3 mm oxhud.

Maria
6/3/17, 3:52 PM
#17

#16 Vad snyggt🙂 Fint hantverk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
6/3/17, 3:53 PM
#18

Intressant. Har alltid tyckt att bågskytte verkar roligt.

Tror inte jag behöver något papper för att kolla vilket öga som är dominant. Kan nämligen bara stänga högerögat. Ska jag titta med enbart höger öga får jag ta hjälp av fingrarna för att stänga vänsterögat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
6/3/17, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fingerskydd måste man också ha, annars får man valkar på fingertopparna och rätt som det är följer valkarna med när man släpper strängen. Då har man ett par månaders konvalescens att se fram emot.

Det finns olika typer av fingerskydd, hela handskar, skjuthandskar med lädertutor för tre fingrar eller som det jag använder som kallas skjuttab. Min tab är från en Aberdeen Anguskossas framben och jag har förstås gjort min tab själv. Det har hållit i mer än 35 år.

[PeterTM]
6/3/17, 4:02 PM
#20

Kvinnor med avsevärt stor utrustning framtill behöver skydda vänster bröst om hon skjuter höger (höger om hon skjuter vänsterbåge). Annars kan strängen slå i eller rentav fastna i bröstet eller bröstvårtan och det har jag hört motsvarar en pungspark i smärtavseende 😉

De flesta kvinnliga bågskyttar och en del gubbar också för den delen, använder bröstskydd för att strängen ska gå fri. Islag av alla de slag alldeles oavsett var strängen slår i, en tröjärm eller vad som helst, fördärvar skottet helt och pilen träffar inte där man avsett.

Annons:
[PeterTM]
6/3/17, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Man behöver något att förvara sina pilar i och det brukar vara ett koger av något slag (det uttalas som det skrivs, alltså inte kåger som vissa säger). Jag har tillverkat alla mina koger själv och jag använder oftast ryggkoger, endera med enkel rem så att pilarna hamnar bakom höger axel, eller dubbelremmat så att pilarna hamnar rakt bakom huvudet.

[PeterTM]
6/3/17, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har också gjort några höftkoger avsedda att hänga i bältet. Just detta är gjort av 13 stycken vanliga ø 13 mm PVC-rör, omkring 20 cm långa, som limmats ihop sida vid sida i lutning så att de tiltas/riktas bakåt. Annars hamnar pilarna under armen. Därefter är konstruktionen klädd med läder.

Det finns också så kallade bågkoger som fästs direkt på bågen. Jag gillar dem inte för att de tillför vikt till bågen och för att de snedbelastar bågen, men många bågskyttar älskar dem.

[PeterTM]
6/3/17, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Pilar finns i en uppsjö olika material och kvaliteter. Jag använder helst trä och oftast ceder från USA, men ibland svensk fura. Jag har provat en del andra träslag, men de håller sig inte raka.

Andra material är aluminiumrör, glasfiberrör, kolfiberrör eller rör med två av nämnda material kombinerade. Speciella fiskepilar finns också och de brukar vara tillverkade av solid glasfiber.

Jag har alltid varit lite av en estet och är fast övertygad om att man presterar bättre om man tycker om sin utrustning. Därför skjuter jag aldrig med osmyckade pilar. Jag färgar och målar både skaft och fjädrar så att jag blir nöjd.

Fjädrarna finns förstås i plast, men såna vill inte jag ha, jag använder riktiga kalkonfjädrar och helst från bronskalkoner som har tigrerade vingpennor. Man använder alltid vingpennorna, inga andra fjädrar och man använder bara den ena vingens fjädrar på en pil, det går inte att blanda höger- och vänsterfjädrar på en och samma pil, då wobblar pilen.

Här är fjädrar från en bronskalkons högervinge.

[PeterTM]
6/3/17, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#24

Här är några av mina pilar, samtliga av ceder utom de med grå/vit fjädring och röd splis, de är av svensk fur. Jag var tvungen att tippa omkull de höga bilderna, annars visas bara en liten del av dem här.

[PeterTM]
6/3/17, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Lite kuriosapilar från 1958 av dåtidens nymodighet, kryssbundet glasfiberrör.

[PeterTM]
6/3/17, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det finns något i pilväg som kallas "flu-flu". Det är en pil med fjädring som bromsar. Avsikten är att kunna skjuta uppåt utan att förlora pilen, den flyger ju sådär 400 meter, så uppåtskott är vansinne med vanliga pilar.

En flu-flupil har en stor fjäderbuske som får pilen att bromsa ner snabbt, den flyger 30-50 meter, sedan dalar den ner som en fallskärmshoppare. Det finns lite olika varianter, falskborstvarianten bromsar mest, de finns med 1, 2 eller 3 lindade fjädrar. 

Flu-flu med oskurna fjädrar som limmas på vanligt sätt med 3, 4, 5 eller 6 fjädrar är enklare att tillverka, men bromsar sämre. Här är några exempel på hur de kan se ut.

[PeterTM]
6/3/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#27

Så här tillverkar man flaskborstmodellen. man börjar med att separera fjäderns fan. Sedan skär man rent pennan från fanet i ändarna för att kunna första fjädern vid skaftet. Därefter stryker man på lim, fäster ena änden i skaftet och lindar på fjädern. 

Ska det vara två fjädrar som på den här pilen, gäller det att håla ett bra avstånd mellan varven så att fjäder nummer två får plats. Det gäller att linda på åt rätt håll så att fjäderns undersida hamnar mot spetsen på pilen. Efter att andra fjädern är på plats, låser man ändarna med tråd.

Annons:
[PeterTM]
6/3/17, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här är en 30 år gammal bild från en bågfisketur. Notera att jag då använde en compoundbåge 🙂

[PeterTM]
6/3/17, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här är en bild från en bågjaktstig, en 3D-wapiti att skjuta.

[PeterTM]
6/3/17, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

För 20 år sedan byggde jag ihop med ett par kompisar en älgkviga av skummaterial på ett stålskelett och med en riktig älghud över. På första jaktstigen där den här älgen användes var det en del skyttar som inte vågade skjuta för att de trodde den var riktig.

Här på bilden är den under slutfixet, läppar och ögonlock är nålade för att torka rätt. Det går inte att rita på päls, så träffområdet utgjordes av långa dyckert med en tunn pianotråd runt.

[PeterTM]
6/3/17, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här är den långbåge jag nu skjuter med. Det är en skotsk Border Griffon med nio laminat, helt handbyggd och därav en riktig dyrgrip, den kostade 7000 kr. Jag har såpass mycket ont i mina axlar att jag inte orkar dra de starkare bågarna, denna är lindrig, bara 35 pound (cirka 16 kg dragvikt). Puffarna på strängen är ljuddämpare.

Tarotstollan
6/3/17, 9:11 PM
#32

Mycket intressant och kul att få inblick i ditt liv!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
6/3/17, 9:13 PM
#33

Nu har min man kollat tråden och jag ska hälsa att han är mycket imponerad🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
6/3/17, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Tackar så mycket 🙂

Förra året fick jag hem en del målfigurer som varit ute på banor här och där och igår fick jag ett samtal från en kompis i min gamla nu nerlagda klubb. Det handlade om alla mina gamla teckningar som utgjort underlag för tiotals olika målfigurer. Jag ska få dem tillbaka också. 

Jag har givit upphov till massor av målfigurer genom åren genom mina teckningar och jag har även tillverkat massvis av mål för jaktstigar i flera klubbar. Det är kul att få tillbaka en del av dem.

I sommar ska jag restaurera några av de återlämnade målfigurerna, bland annat en fullstor älgtjur med bra horn på. Den 6 meter höga giraffen vet jag inte om den går att montera upp igen, men den var riktigt imponerande.

Den här gamla bilden är från en jaktstig i min gamla klubb i Rönninge. Jag är mitt i uppdraget knästående på en trädplattform tre meter upp i en tall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: