Annons:
Läst 729 ggr
Maria
3/28/17, 9:10 AM

Katt och uggla

Den här filmsnutten är så fin tycker jag. En katt och en uggla…så oväntat.

http://uppskattat.se/katten-narmar-sig-sakta-ugglan-vad-som-hander-da-lamnar-alla-forvanade/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sommarek
3/28/17, 9:28 AM
#1

Jag är inte så förvånad, trots allt. Andra djur har ofta ett väl (om inte bättre) utvecklat sinne för empati, när omständigheterna tillåter.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
3/28/17, 9:29 AM
#2

#1 Tror du det handlar om empati?

Jag tror nog mera på slumpen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
3/28/17, 9:52 AM
#3

#1 Absolut, och det kommer mer och mer bevis (suck att det ska behövas, men ändå) för att djur uppvisar empati. Kolla de Waal, bland annat.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
3/28/17, 10:08 AM
#4

Fast jag uppfattar inte att filmen skulle ha något med empati att göra utan de gillar helt enkelt att leka med varandra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
3/28/17, 10:27 AM
#5

Vänskap förutsätter väl ett visst mått empati?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
3/28/17, 10:32 AM
#6

#5 Så kan man säkert se det men samtidigt så tror jag att man ska akta sig för att förmänskliga djur.

Man kan njuta och förundras och man får givetvis lägga till mänskliga aspekter om man så vill men för djurens egen skull så tror jag att vi ska försöka tänka oss deras "nivå" och utgå därifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sommarek
3/28/17, 10:34 AM
#7

#6 Det är inte att förmänskliga att erkänna att andra varelser kan känna saker, framför allt inte nu när det är bevisat. Att "förmänskliga" skulle ju vara att påstå att bara människan kan känna, vilket är deciderat fel. Andra djur kanske inte känner och tänker på samma sätt som vi gör, men det betyder ju inte att deras sätt är mindre värt än vårt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
3/28/17, 10:44 AM
#8

#7 Varför blir du så upprörd?

Det är klart att alla djur kan känna. Vi har våra sinnen gemensamt där vissa djur t.om har större utvecklat sinne.

Jag har inte på något sätt skrivit att deras "sätt" är mindre värt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
3/28/17, 10:49 AM
#9

#7 Är jag upprörd…? Det var nytt för i alla fall mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
3/28/17, 10:50 AM
#10

#9 Ok, då missuppfattade jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
3/28/17, 10:51 AM
#11

Nja, jag tror nog annorlunda om detta. Vänskap behöver inte alls innebära att det handlar om empati. Jag har oerhört svårt att tro att utpräglade rovdjur känner empati. 

Istället har många rovdjur, åtminstone däggdjur, men även en del andra, modersinstinkter som leder till att de gör vad som krävs för att skydda varelser som de uppfattar som sina ungar. Ibland händer något som leder till att de äter upp sina ungar och då inser man genast att modersinstinkter inte är detsamma som empati.

Allt som omfattar att exempelvis en katt, oavsett om det handlar om ett lejon och en impalakalv, eller en tamkatt och småkycklingar, har med omständigheter att göra där katten tar hand om det/de andra smådjuren som vore de egna ungar.

I detta fallet handlar det uppenbarligen om  en ung katt och en ung tornuggla som leker med varandra. Omständigheter runt sådana situationer tror jag inte går att tolka för människor eftersom vi inte har något annat att utgå ifrån än oss själva, men som Maria redan varit inne på, mänskliga tolkningar av andra varelsers beteende träffar alltid mer eller mindre snett.

Sommarek
3/28/17, 11:16 AM
#12

#11 Vetenskapligt bevisat fel, men om inte ens det hjälper tänker jag inte argumentera saken.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: