Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 721 ggr
Maria
2017-03-25 07:50

Blodgivare?

Vi har säkert pratat om det innan men det kan aldrig bli för mycket.

Är ni blodgivare? Periodvis behöver sjukhusen mer blod och uppmaningen kan aldrig bli tjatig😉

Något annat som man kan bidra med är att ge blodstamceller.. Det är lite mer avancerat men räddar många liv.

Då vänder man sig till Tobiasregistret.

http://www.tobiasregistret.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2017-03-25 08:50
#1

Nej är inte blodgivare. Alldeles för nålrädd för att fixa det tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-04-08 11:44
#2

Lyfter denna tråden med tanke på de hemska händelserna i Stockholm.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
2017-04-08 14:06
#3

Jag är blodgivare sedan många år, men "har kommit av mig" när det gäller regelbundet blodgivande. Från där jag bor är det bara några hundra meter till lasarattet/blodcentralen, och så snart jag är av med min (v)årliga halsinfektion ska jag gå iväg och lämna blod igen.

Maria
2017-04-08 14:09
#4

Jag har försökt att bli blodgivare sedan jag blev vuxen med jämna mellanrum men har alltid haft för lågt Hb.

Sedan jag blev sjuk så är det inte aktuellt längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2017-04-08 18:25
#5

Jag var blodgivare som yngre, det var liksom en självklarhet för mig att ge blod. Har tyvärr fått sluta pg a hälsoproblem. Min man ger för mig också. Han har en ovanlig sjukdom som gör att hans kropp inte gör sig av med järn. Enda sättet att hålla sjukdomen i schack är att ge blod ofta. När sjukdomen upptäcktes för snart 3 år sedan och han hade skyhöga värden gav han blod en gång i veckan ett tag. Sedan en gång i månaden. Numera verkar dom ha fått ner värdena så han ger blod varannan månad. Han kommer troligtvis få göra detta resten av sitt liv. Så han bidrar för mig också brukar han säga.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-04-08 18:50
#6

#5 Är han verkligen blodgivare med en blodsjukdom? Det är inte så att han bara tappas på blod för att hålla värdena bra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[PeterTM]
2017-04-08 22:37
#7

Jag kan förstås inte ge blod med den sjukdomsbild jag har, däremot händer det att jag får "kasta" blod när blodvärdet går upp för mycket. Blodet får inte bli för "tjockt" eftersom det kan klotta i dialysfiltret då.

Nu under inledningen av detta år fick jag problem med extremt snabbt fallande blodvärde, från Hb på 133 till 99 på bara fyra veckor, så sedan dess har jag fått EPO och järn en gång per vecka direkt i maskinen. Nu har jag återhämtat mig, Hb låg på 139 sist.

Fransu
2017-04-09 15:44
#8

#6 Han har ingen blodsjukdom, utan en sjukdom som gör att hans kropp inte kan ta hand om järn (hemokromatos). Hans blod är av prima kvalitet, hittills alltid fina värden. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-04-09 16:11
#9

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
2017-04-10 09:36
#10

Jag tänkte att jag en gång för alla skulle bli av med min skräck för sprutor genom att bli blodgivare 🙂 De ville inte ha mig 🤔

Tydligen är kanylerna som används då rätt så grova och jag har ynkliga kärl, så de sa att det inte skulle funka tyvärr. Min man har varit blodgivare förut, men när han fick förmaksflimmer och tvingades medicinera för det så fick han inte fortsätta.

flisan708
2017-04-12 10:10
#11

Jag är blodgivare sedan många år. Det lilla man ger räddar liv. Tycker att om man är frisk ska man vara blodgivare.

Carmarino
2017-04-12 14:07
#12

Har funderat på det många gånger men mina gör mediciner att jag inte kan bli blodgivare.

Dessutom sitter mina blodkärl så djupt inne i armvecket, och är mästare på att "slinka undan", så varje gång de ska ta blodprov på mig (alltså inte det som tas i fingret) så får de ta det i någon av venerna på handen. Tror inte att de kan göra de när man donerar blod.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Powernap
2017-05-08 15:22
#13

Jag är stickrädd. Jag gjorde ett ärligt försök. Jag svimmade i bussen, från stående, innan jag ens hann se nålen.

Annons:
JMW
2017-05-08 16:42
#14

Jag har gett blod i snart 10 år. Det trevliga är att på min blodcentral har de nu börjat skicka ut sms när just mitt blod blivit använt.

Annielle
2017-05-09 20:55
#15

Jag har gett blod två gånger för länge sedan, blev jättedålig, kände mig sjuk och matt i flera månader efteråt 😕

Kollade flera år senare upp vad jag hade haft för blodvärde då (av annan anledning än enbart nyfikenhet…)och det visade sig att det hade varit lågt båda gånger, man får inte ge blod om man har ett Hb under 125, jag hade 120 den första gången och 115 andra gången.Värdena var med andra ord redan så låga att de räknades som blodbrist!! 😮

Känt mig oerhört besviken på de som kunde utsätta mig för detta efter att jag fick reda på det, så jag hoppas att ni håller koll på era värden och slipper bli behandlad som mig.

Hade hur som helst gärna ha gett blod regelbundet om jag hade känt mig frisk och att tillräckligt med järn och bra Hb, men känner mig inte frisk och förlorar redan mycket blod vid mens.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-05-09 21:03
#16

#15 Det låter väldigt märkligt. De tar ju Hb när man lämnar blod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-05-09 21:16
#17

#16

Precis! Just därför känner jag mig ju extremt dåligt behandlad, att ta mitt blod fast jag hade för lågt Hb är ju inte riktigt klokt! 😕😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-05-09 21:17
#18

Men sa du inte ifrån eller hur fick du veta resultatet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-05-09 21:25
#19

De berättade inte vad jag hade för Hb, hade jag vetat om att det var så lågt hade jag givetvis inte gett blod.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-05-09 21:50
#20

Men hur vet du att det var så lågt?

Hb kan ju variera en del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Annielle
2017-05-09 22:13
#21

Jag gick dit och de kollade på datorn och berättade för mig vad mina värden hade varit (just då hade jag inte koll på att de värdena var alldeles för låga för att ge blod o.sv. läste på sen, detta var flera år sedan..)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-05-10 06:13
#22

Hoppas verkligen att de har bättre rutiner idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-05-10 11:03
#23

Precis! Det hoppas jag VERKLIGEN också!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: