Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 530 ggr
tlover
2017-03-24 10:42

Hur gör kaffedrickaren när de bjuder tedrickaren?

Ett stort problem för oss tenördar är att när vi kommer hem till renodlade kaffedrickare så får man en gammal tråkig tepåse om man själv inte dricker kaffe eller så får man inget te alls! 😮

Jag kan ha kommit på en produkt som skulle avhjälpa det problemet men då jag själv inte ens kan tänka tanken på att inte ha te hemma så behöver jag kaffedrickarnas hjälp.

Jag har gjort en inte helt perfekt enkät riktad till just kaffedrickarna för att kunna få en aning om det är en bra idé eller inte och ni får gärna svara på enkäten.

Enkäten är anonym och såklart helt frivillig. Vill ni hellre skriva i tråden så är det helt okej.

l'm back

Annons:
tlover
2017-03-24 10:47
#1

Frågor jag behöver ha svar på (om ni inte vill svara i enkäten) är

Dessa frågor är främst riktade till renodlade kaffedrickare dvs de som knappt dricker te

Vad serverar du som kaffedrickare dina tedrickande vänner på när dom kommer på fika? 

Tycker du det fungerar bra?

Skulle du köpa en produkt* som skulle kunna ge dina tedrickande vänner ett bra te enkelt för dig? Hur mycket skulle du då betala för det?

* Produkten skulle innebära tre förpackningar (svart, grönt och rooibos/rött te) med populärt te fast små förpackningar så att det inte hinner bli dåligt plus påfyllningsbara tepåsar så att man slipper hålla på att diska tesilar m.m

l'm back

tlover
2017-03-24 10:49
#2

och nu undrar säkert ni kaffedrickare hur jag som tedrickare gör då jag får kaffedrickare hem.

Jag har kokkaffe av en medelbra sort (bra sort i mataffären men inte mikrobryggerikaffe) bra förpackat. Om det börjar bli länge sen jag använde det gör jag chokladbollar eller liknande så att det gamla kaffet tar slut. Men jag önskar själv att det fanns mindre förpackningar så att det inte skulle hinna bli dåligt.

l'm back

landsbygdsbo
2017-03-24 11:06
#3

Det är väl bara att du köper rostade hela kaffebönor.  Och så mal du upp färskt kaffe allt efter behov. Du kan säkert hitta en gammal, manuell kaffekvarn på ngt loppis.

Gör så hemma. Då kan jag snabbt ta fram färskt espressokaffe eller lite grövre till perkulatorn + grovt till kaffehurran i skogen.

För den som vill dricka the i mitt sällskap finns ngr thepåsar i en plastpåse i frysen att välja mellan.

Mysisa
2017-03-24 11:07
#4

Jag dricker thé själv men som inbiten sällskaps kaffedrickare så sätter jag inte på thévatten till mina icke kaffedrickande gäster. Dessa bjuds istället på en sval dryck, läsk eller juice tex.
Ber man om thé så sätter jag naturligtvis på thé men då får dom faktiskt nöja sig med vad jag råkar ha hemma för stunden, 

Att få snabbkaffe som kaffedrickare är värre än att få "en gammal tråkig thé påse" som thédrickare. Får jag välja mellan snabbkaffe och en smaklös earl grey så väljer jag det sistnämda

minavitas.wix.com/kennel

aggeelin
2017-03-24 11:08
#5

Jag är både kaffe och tedrickare. Visst måste det finnas fler som jag? Jag dricker både kaffe och te till frukost.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

tlover
2017-03-24 11:15
#6

#4 "Att få snabbkaffe som kaffedrickare är värre än att få "en gammal tråkig thé påse" som thédrickare. Får jag välja mellan snabbkaffe och en smaklös earl grey så väljer jag det sistnämda"

Det förstår jag därför är det bara min mamma (som envisas om att dricka snabbkaffe hos mig för att "det är enklare") som dricker snabbkaffe hos mig.

#5 Det finns en hel del, men det är ju sällan där problemet ligger för tedrickarna som inte dricker kaffe.

Hade hela bönor hållit någorlunda länge skulle jag köpa av Budhas (lokalt kafferosteri) kaffe men enligt Budha så håller det bara i 3-6 månader så då känns det bättre att bjuda på ett kaffe som är menat att inte vara jättebra (jag bjuder ju inte på vitt te som är flera år gammalt bara för att det är vitt och fint, då bjuder jag hellre på ett medelbra te som är nytt och fräscht )

l'm back

Annons:
Lia
2017-03-24 11:29
#7

Hade det inte varit för att min pojkvän dricker snabbkaffe hade jag aldrig haft det hemma bara för gästers skull. Inte heller skulle jag köpa en kaffekokare bara för gästers skull. Då får de nöja sig med lite snabbkaffe, te och saft eller vad man nu har hemma. Jag förväntar mig inte heller nåt speciellt hos andra. Och vill jag ha nåt speciellt så tar jag helt enkelt med mig det.

tlover
2017-03-24 11:30
#8

#7 Kokkaffe går tack och lov att koka i vanlig kastrull, fast min karl får hälla upp, jag är jättedålig på att hälla upp från kastrull

l'm back

Leifsdotra
2017-03-24 11:52
#9

Min mamma drack oftare te än kaffe och jag har både andra släktingar och vänner som enbart dricker te. Det har alltid varit självklart att båda delarna finns hemma.

aggeelin
2017-03-24 11:53
#10

Snabbkaffe är inte drickbart för mig som gillar kaffesmak. Som numera, sen många år, van bryggkaffedrickare är inte heller kokkaffe gott, urk. Liptons gilla tåpåsar är riktigt vidrigt och inte drickbart! Trippelurk!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

tlover
2017-03-24 11:57
#11

#10 Konstigt, alla jag bjuder på kaffe tycker att kokkaffe är lyxigt och mitt riktigt gott. Kan det vara för att jag inte gör ett andra uppkok? (kaffe ska ju inte vara varmare än ca 93 grader och många kaffebryggare ligger ju rätt i temperatur enligt Budha)

l'm back

Leifsdotra
2017-03-24 12:14
#12

Vi gör kokkaffe på vedspisen när vi ska lyxa till det på helgvintermorgnar. Bästa kaffet🙂

aggeelin
2017-03-24 13:45
#13

För 25 år sen bjöd jag alltid på kokkaffe. Typ alla kommenterade generellt att kokkaffe var inget vidare (hade alltså inget med mitt kaffe i sig att göra) och det omoderna i att koka kaffe. Har det kanske blivit populärt igen?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
aggeelin
2017-03-24 13:46
#14

Och, de som drack kokkaffe hos mig talade också om att de fick ont i magen av kokkaffe.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
2017-03-24 14:22
#15

Jag dricker både kaffe och te och är periodare. 

Jag kan dricka snabbkaffe ibland och jag kan dricka påste med behållning också men annars föredrar jag något gott te i lösvikt och gärna mörkrostat kaffe.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-03-24 14:40
#16

#13 Det är ju ovanligt numer kanske därför folk tycker det är lyxigt?

l'm back

Maria
2017-03-24 14:44
#17

Kokkaffe körde jag med hemma en period. Annars har vi alltid haft det när vi campat eller varit ute och seglat,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2017-03-24 14:47
#18

Jag minns min mormor som alltid bjöd på kokekaffe. Hon var född år 1900 och av gammal vana så kokade hon alltid om bönorna 1-2 gånger och hade man tur så fick man kaffe från första koket😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-03-24 14:56
#19

Jag har faktiskt recept på klarskinn 😃 Har funderat att göra det och ge till Budha (han som har det lokala rosteriet)

l'm back

Lia
2017-03-24 15:00
#20

#8 Kanske det gör, men jag har ändå ingen lust att köpa 2 sorters kaffe bara för gästernas skull :-)

Annons:
JMW
2017-03-24 17:02
#21

Vi är kaffedrickare och får ytterst sällan besök av tedrickare. Skulle någon komma så har jag påsar som jag själv dricker på vintern när jag är frusen. Så att köpa något för tedrickare är inte aktuellt för mig.

landsbygdsbo
2017-03-24 17:16
#22

Det är väl bara att erbjuda vad som finns, sista alternativet är ju silverthe…

tlover
2017-03-25 13:51
#23

Alla kaffedrickare ska kolla på Go kväll ikväll 18:15 på svt 1 då Budha Sutedja är där (han har mikrorosteriet "Budhas kaffe och rosteri" som fått flera utmärkelser. Han är mer kaffenörd än vad jag är tenörd! and thats saying something)

l'm back

Wony
2017-03-25 14:05
#24

Jag dricker både kaffe och te och har alltid både te och bryggkaffe hemma, plus diverse kapslar för kapselmaskin, med allt från espresso till varm choklad och smaksatt latte… Så man får välja vad man vill av det jag har hemma, helt enkelt. Kokkaffe kommer inte in i huset, det är bland det vidrigaste jag vet. Föredrar snabbkaffe framför kokkaffe, faktiskt.

Och om jag är hos någon annan så tar jag det som bjuds, och har de bara kokkaffe och jag inte känner att jag måste "artighetsdricka" det så ber jag hellre om ett glas kallt vatten eller liknande.

tlover
2017-03-26 09:23
#25

Minns jag rätt var det 18 sekunder man hade på sig från att man malt till att man ska brygga Skrattar Jag kan minnas fel men det var inte mer än 5 minuter iallfall

http://www.svtplay.se/klipp/12987748/budha-hemligheten-med-riktigt-gott-kaffe

l'm back

tlover
2017-03-26 09:59
#26

Hela avsnittet (det är mer om kaffe än bara det lilla klippet)

http://www.svtplay.se/video/12966948/gokvall/go-kvall-avsnitt-55-3?tab=senaste

l'm back

Carmarino
2017-03-26 11:41
#27

Dricker själv nästan bara te, men har kaffe hemma ifall det kommer gäster som är kaffedrickare. Eftersom det går åt så lite kaffe så köper jag hela bönor och maler själv. Kokar vatten med vattenkokare, inställd på 95 grader och häller sedan vattnet över bönorna.

Tycker inte själv särskilt mycket om kaffe, så jag vet inte om det jag kokar blir bra eller inte, men gästerna brukar tycka det är gott.

Har en burk snabbkaffe någonstans, men den köpte jag för att använda om jag skulle baka något med kaffesmak. Tycker ju inte om det heller, så därför har burken blivit stående oöppnad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Gronstedt
2017-03-29 10:04
#28

Så kulturlös och andefattig jag måtte vara … Jag dricker både kaffe och te i rikliga mängder, men jag är tydligen en dålig människa, då jag dricker pulverkaffe och påste. Den som kommer hit kan välja mellan dessa stamdrycker eller kranvatten med eller utan hemgjord kolsyrning. Eller en öl eller ett glas vin, om det faller sig lämpligare.

Upp till toppen
Annons: