Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 605 ggr
Maria
3/14/17, 4:23 PM

Ost?

Sitter precis och äter knäckebröd med ost.

Har ni någon favoritost?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
3/14/17, 4:32 PM
#1

Gräddost är en stor favorit. Gillar milda ostar exempelvis Port Salut. Just nu har vi en ost som jag inte är helt säker på namnet (osten ligger i ostkupa och förpackningen är slängd). Men tror den hette Sture. Den är i alla fall gräddig och mild. Jättegod! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
3/14/17, 4:51 PM
#2

Goudaost :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
3/14/17, 5:18 PM
#3

Favoriten är Stureost 38%. Det är nog den eller Borgmästarost (den fetaste) som oftast finns i kylen.

[PeterTM]
3/14/17, 5:26 PM
#4

Jag är som vanligt när det gäller mat, superkräsen. Jag gillar hushållsost, herrgård, Billinge. Sture brukar frugan köpa åt sig på julen när jag vill ha edamer. Jag kallar sture för "sure", alltså sur ost, jag äter den inte. Ost får inte vara kladdig, därför äter jag inte heller Gouda eller port salut/drabant.

Fridaaaa
3/14/17, 5:33 PM
#5

#4 tycker inte gouda är kladdig :) Men antar att du menar mjuk och inte kladdig? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
3/14/17, 5:44 PM
#6

Vällagrad greve, salta kraftiga blåmögelostar, svarta Sara

Annons:
Maria
3/14/17, 6:10 PM
#7

Jag håller med Hera härGlad

Jag hade just vällagrad Grevé på mina mackor. Det är nog den osten jag alltid faller tillbaka till. Ibland har jag lyckats hitta riktigt vällagrad i Saluhallen och den är på gränsen nästan att bli lite kornig. Ljuvligt god.

Min bror och svägerska brukar köpa "Gamle Ole" men en gång hade de säkert köpt gamle Oles morfar eller något liknande för det luktade i hela köket😛

Jag gillar ost med smak men det får vara med måtta och så kan jag inte äta getost.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
3/14/17, 6:22 PM
#8

#5 Ja kanske, men det jag tänker på är när en vanlig osthyvel liksom fastnar, såna ostar. Vällagrat kommer inte i närheten av mig och dessutom sätter sån ost smak på allt annat i kylen, särskilt om man har öppna mjölkförpackningar.

För länge sen jobbade jag på ett företag i Sthlm och ägaren älskade vällagrade danska ostar. En dag när vi skulle äta lunch luktade det fasa i köket och vi började skälla över den som hade ställt sina fotsvettiga träskor i köket av alla ställen, men under en bänk stod en låda med 5 kg stark lagrad dansk ost, chefens 😃

Fridaaaa
3/14/17, 6:23 PM
#9

#8 Upplever ej att de fastnar annat än på väldigt få men är mest de absolut billigaste och de är itne så goda enligt mig men säkert smaksak! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3/14/17, 6:37 PM
#10

Min man åt bara hushållsost när vi träffades men nu har han nog gått om mig när det gäller ost.

Vår förste katt älskade Gorgonzola men bara den sorten och inga andra mögelostar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
3/14/17, 6:56 PM
#11

OJojoj, , ostar är mina favoriter , prästost, Svarta sara , gouda , förr köpte jag hushållsost , , men den är så smaklös, 

Prästost har jag nu . gottigott . 🙂

HH 🙂

citytjejen
3/14/17, 8:28 PM
#12

Gruyere är en favorit! Och Manchego. Och Västerhavsost. Med mera😃

/Christina

Tarotstollan
3/14/17, 9:26 PM
#13

Mild Grevé och Herrgård är väl de jag mest köper. Starka eller vällagrade ostar kan jag inte äta, då jag får blåsor på tungan av dem. Däremot kan jag ibland äta ostar som har lite lagring som mellanlagrad Kloster och även Boxholms Chili ost.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
aggeelin
3/14/17, 10:08 PM
#14

#6, 7 Jag håller med er! Ostar med smak ska det vara! :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[PeterTM]
3/14/17, 10:45 PM
#15

Hushållsost har smak, smaken är dessutom god 😃

Tarotstollan
3/14/17, 11:18 PM
#16

Glömde nämna den rökta osten, den är helt underbar och den kan jag äta hur mycket som helst av. Bara stoppa direkt i munnen!🙂👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
3/15/17, 6:14 AM
#17

Haha, tänk vad olika vi är allihopa. Det räcker att prata om ost😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/15/17, 9:47 AM
#18

😎

Leifsdotra
3/15/17, 10:27 AM
#19

Som smörgåspålägg blir det helst mellanlagrad herrgård. Port Salut är en annan favorit, eller Präst. Men barnen föredrar herrgård före Präst så därför blir det oftast så. Ostbricka är en stor favorit när vi ska lyxa till det här. Brie, grönmögelostar och vällagrade ostar är såå gott! Och så ett par sorters inte för söt marmelad!

Har en bekant som gör en supergod marmelad på päron med Whisky i, jag gillar inte Whisky annars, men i marmeladen bryter den av bra och passar finfint till grönmögelost! Sedan gör hon fikonmarmelad med rom i, också supergod!

Sjuttan
3/15/17, 12:06 PM
#20

Olika sorters brie o camembert är smaskens. Gärna med hembakt fröknäcke. Och min rabarbermarmelad med ingefära till är inte fel.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: