Annons:
Läst 649 ggr
Maria
3/4/17, 5:08 PM

Spindlar

Finns det något djur jag har svår för så är det spindlar.

När sonen var liten så vet jag att jag skärpte till mig en del för att inte överföra någon rädsla till honom men det var inte lätt.

En gång när jag var ensam i lägenheten och skulle upp tidigt och jobba så var det givetvis en stor svart spindel inne i badrummet.😛

Jag tog flera meter toapapper och öppnade fönstret och fick tag i spindeln och när jag skulle slänga ut honom så for allt papper med i bara farten.

På morgonen var buskarna utanför porten draperade med toapapper😃

Denna tjejen var tuff:

http://www.expressen.se/tv/omtalat/den-har-tjejen-ar-modigare-an-dig-och-dina-polare-tillsammans/

Har ni något djur som ni har svårt för?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sattyg
3/4/17, 5:11 PM
#1

Jag har svårt för dom flesta kryp men om det är nåt som får mig att springa åt andra hållet är det getingar 😱

angest
3/4/17, 5:25 PM
#2

Ja de som finns risk att bli biten/stucken av. Som ormar getingar och fästingar. Men absolut inte spindlar i Sverige. De bara kanske ser läskiga ut men har inte varit med om att bli biten av någon. Jag  "räddar" alltid spindlar om jag hittar någon inomhus. Låter den krypa upp på en bit kartong eller i handen och skyndar mig till ett fönster och öppnar och låter den krypa ut på husväggen 🙂

Maria
3/4/17, 5:54 PM
#3

Jag dödar heller inga spindlar. Numera kör jag med papper och glasmetoden😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[krasnajaluna]
3/4/17, 6:00 PM
#4

Haha många, mest spindlar. När jag sov hos några släktingar som bor i hus där det är fullt av stora källarspindlar var det naturligtvis en i min säng också…Får typ panik, även om de inte är farliga eller aggressiva.

Sedan har jag svårt för ormar (men bara huggormar då) och så getingar som alltid ska förfölja en.

Det är tur ändå att man bor i Sverige och inte typ Australien😃brukar försöka tänka på det

Sen kom jag att tänka på det här

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16048724.ab

Carmarino
3/4/17, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har inga problem med varken ormar, getingar eller spindlar. Getingar brukar jag "mata" med sockervatten/saft om det skulle behövas. Då är de inte intresserade av mig. 🙂 Spindlar lyfter jag ut på balkongen om de befinner sig i vasken eller badkaret. Annars brukar jag låta dem vara. De försvinner oftast rätt snabbt, eller också tar katterna hand om dem.

Fästingar har jag aldrig själv råkat ur för att få på mig, och vill slippa det också. Däremot är jag inte rädd för dem. Har plockat en hel del när vi hade utekatter, samt på en kungspyton som hade fullt av fästingar under fjällen. Döpte honom till Knut. 😉

Iglar tycker jag är obehagliga, men jag är inte direkt rädd för dem. Råkade en gång få flera stycken yngel ner i mina stövlar, och de satte sig som små, vita geleklumpar mellan tårna på mig. Iglarna var inte lätta att få bort, och sedan dess har jag väldigt svårt för dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[krasnajaluna]
3/4/17, 7:30 PM
#6

Förutom insekter är fiskmåsar också rätt otrevliga, särskilt på försommaren när de har sina ungar, om man bara går över gatan där man brukar blir man attackerad från luften, obehagligt

Annons:
[PeterTM]
3/4/17, 9:05 PM
#7

Nja, jag gillar inte parasiterande djur, alltså såna som lägger ägg under huden typ oxstyng och liknande. Inälvsmask, knott och fästingar är ju inga favoriter heller. 

Annars gillar jag de flesta djur så länge de håller sig på sin kant, men det är klart att om det kommer getingar när vi fikar på altanen så lever de farligt, flugsmällan finns alltid till hands 😉

Spindlarna inomhus skyddar jag. Exempelvis berättar jag inte för min dotter att jag sett en spindel inne. Det finns inga bättre kvalsterjägare än spindlar, så dem är jag rädd om 👍

JMW
3/4/17, 10:48 PM
#8

Jag har svårt för de där spindlarna med långa ben. Lockespindel kallar vi dem. Så läbbiga när de liksom står och gungar. Fast jag brukar inte bry mig så mycket. Som någon annan skrev så springer de oftast undan. Jag har också svårt för fästingar. Har haft ett oräkneligt antal på mig själv. Ibland har de suttit så jag inte kommit åt dem då får maken  hjälpa att ta bort. Även han har haft mängder. När de sitter på hunden har jag inga större problem med dem.

Dioramabyggare
3/10/17, 1:34 PM
#9

Älgflugor (jag blev biten/stucken av en i sommras när jag var ute i skogen på cacheletningsrunda. Det var ingen trevlig upplevelse), bålgetingar, harkrankar, fladdermöss och trollsländor.

JMW
3/10/17, 2:45 PM
#10

Vi har mycket bålgeting här. Vi ser dem som vänner. Vänliga brummar de omkring och är inte ett dugg aggressiva. Många gånger har jag fått hjälpa bålgetingar ut när de förirrat sig in i huset. Glas och papper ett säkert sätt.

[PeterTM]
3/10/17, 5:03 PM
#11

Ja bålgetingar ska man vara rädd om, de lever till stor del på vanliga getingar och dessutom är den en sårbar art och därmed fridlyst

Upp till toppen
Annons: