Annons:
Etikettfniss-och-gapskratt
Läst 733 ggr
[Rhonda]
2017-01-27 11:58

Man blir van vid nya saker

Jag har en Sony fliptop telefon från 2006 o min gubbe har haft smartphone ganska länge.

Häromdagen hörde jag sms-signalen från min o jag bad min gubbe att se vem det var ifrån. 'Det gick inte' sade han.

 Vet ni varför? Jo, han hade pekat på skärmen med fingret men inget hände. Han har t.o.m glömt hur man använder en sådan telefon, han vet inte vilka knappar han ska trycka på. 😂

Jag har sagt till honom många gånger 'du får varken peka på skärmen eller swipar på den eftersom telefonen blir överväldigad o då brukar den svimma'. 🤦‍♂️

Annons:
[Outlawly]
2017-01-27 12:33
#1

Haha!

Sånt där känner jag igen så väl! Hade en kollega som skulle testa använda mobilen som vi använder till porttelefonen. Hon fick den inte att funka med sitt pekande 😂 Det var en äldre modell av en Sony Ericsson.

Något som jag märkte när jag jobbade i butik var att alla barn kom fram och skulle swipa på vår bildskärm som visade erbjudanden vid kassan. De trodde att det var en Ipad. Lite sorgligt kanske. ☝️

Honestyisdead
2017-01-27 13:03
#2

Har hänt mig också haha :)

[PeterTM]
2017-01-27 23:23
#3

Vi har en gammal röd med nummerskiva kvar i garaget. Ibland tar jag in den och kopplar in den i jacket för att ungarna ska få uppleva hur det var när jag växte upp. De får prova att ringa till någon och jag har jätteroligt åt deras reaktion på hur långsamt allt går 🙂

Moderna telefoner med pekskärm klarar jag inte av att hantera med mina skadade händer och fingrar. Jag kan inte ens svara på frugans telefon när det ringer i den. Jag brukar säga att jag rör inte den där apparaten, för då lyckas jag säkert skicka iväg någon kärnvapenbestyckad luftvärnsrobot eller nåt 😉

Jag har en Doro pensionärstelefon med stora knappar och vanlig (liten) skärm som man inte kan peka på. Jag använder telefonen till att skicka sms och att ringa med, inget annat. Jag har aldrig känt något behov alls av att ha en telefon till något annat än de basala funktionerna.

Tarotstollan
2017-01-28 00:50
#4

Är det bara jag som tycker att de där mobilerna med pekskärmar är obeskrivligt äckliga och snuskiga?
Varenda gång min kompis plockar upp sin, så frågar jag henne när hon tvättade av den senast. I går säger hon då och jag bara ryser när jag ser alla fingeravtryck på skärmen.
Ok, jag har lite bacillskräck men det är ju bara för att jag så lätt blir smittad men ändå…..🤐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Rhonda]
2017-01-28 08:12
#5

#3 I början på 90-talet hade vi en med nummerskiva. Jag satte en lapp på den där det stod: 9 0000.

Min då 3-åriga dotter fick pröva slå numret o jag sade att det är viktigt att du drar skivan hela vägen runt.  Jag lärde henne räkna nollorna 1-4 när hon slog numret. Det klarade hon o jag sade att du ska ringa detta nummer om någonting händer o uppger ditt namn o var du bor.

Vi tränade på det o jag visste att hon skulle klara det om det skulle behövas vilket det inte gjorde tack o lov.

Min son då 4 hade problem med det.

Jag har sparat vår telefon med knappar, en sådan stor beige sak.

[Rhonda]
2017-01-28 08:13
#6

#4 Du är säkert inte ensam om att känna så.

Allt annat som vi använder har lika många fingeravtryck men de syns inte. Tänk på tv-dosorna. (eller ännu bättre, tänk inte på dem 😛)

Annons:
Maria
2017-01-28 08:48
#7

#4 Men en pekskärm borde väl vara väldigt mycket renare än knappar. Där kommer men ju aldrig åt att göra rent ordentligt. En pekskärm är ju blank och lätt att rengöra.

Jag har aldrig ens funderat över att göra rent min pekskärm av hygieniska orsaker utan snarare om den fått någon fläck så att det stör😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-01-28 13:08
#8

#4 En blank pekskärm har mindre bakterier än en vanlig telefon med knappar.  Mindre bakterier än tvkontrollen.

Så din skräck är missriktad.

Maria
2017-01-28 13:11
#9

På tal om vana så har vi på mitt jobb flyttat avdelningen några månader under renovering och på personaltoan var det automatiskt ljus när man klev in men inte på det nya stället och jösses vad man hade vant sig vid det.

Där stod man i mörkret och försökte hitta ljusknappen😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2017-01-29 00:09
#10

#6. Alla mina sådana knappgrejer ligger i nya plastpåsar. När påsen går sönder, byter jag den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
2017-01-29 01:04
#11

#6 TV-dosan används väl vanligen bara av medlemmar i den egna familjen och i så fall är det vanliga hudbakterier som finns hos samtliga familjemedlemmar. Såna bakterier är det inte bra att ta bort alls. 

Alla borde verkligen lyssna på Agnes Vold. De som blir sjuka oftast är de som tar bort alla bakterier.

Tarotstollan
2017-01-29 01:37
#12

Jag har mina dosor mest i påsar för att de ligger på bordet och jag spiller te och katterna trampar runt och välter både muggar och glas. Dosorna har blivit dränkta i vätska åtskilliga gånger men helt torra tack vare påsarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2017-01-29 07:27
#13

#11 Jag var på en föreläsning av just Agnes Vold. För det första så var hon väldigt bra och sedan så var hon även mycket underhållande.😃 Hon fick hela publiken att känna igen sig i alla möjliga situationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[PeterTM]
2017-01-29 16:06
#14

#13 Jag bara älskar Agnes Vold, hon tar ner vilken skröna eller myt som helst på en sekund eller två 😃

Maria
2017-01-29 16:51
#15

#14 Ja det är härligt. Många skulle må bra av att höra henne eller läsa vad hon skrivit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: