Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 491 ggr
Maria
1/14/17, 8:20 AM

Mat med nödvändiga tillbehör

I morgon ska vi äta kålpudding och då är det ett måste med lingon till för min del. Lingon till stekt strömming är också ett måste och det finns en massa maträtter där tillbehören spelar en stor roll.

Har ni sådana?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
1/14/17, 9:22 AM
#1

Naturligtvis måste det vara lingon till kålpudding (som vi åt tidigare i veckan). Liksom till fläskpannkaka, maken är lite märklig som ska ha jordgubbssylt till den. 😮

Jag måste också ha rödbetor till isterband. Mums!

Maria
1/14/17, 9:24 AM
#2

Till dillkött så måste man ha pressgurka😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
1/14/17, 3:12 PM
#3

Till ärtsoppa stark senap , kalvsylta och rödbetor .

[PeterTM]
1/14/17, 3:27 PM
#4

Ja självklart. Rödbetor till isterband, pölsa och kalops. Senap till julskinka, ärtsoppa och rotmos med fläsklägg. Lingon till allt stekt nöt- och viltkött, kålpudding, blodpudding, kroppkakor, rårakor, raggmunk, plättar och fläskpannkaka (men aldrig till någon fisk för min del). Vanliga tunnpannkakor och vanlig ugnspannkaka dock med jordgubbssylt. 🙂

Maria
1/14/17, 3:53 PM
#5

Åh jag måste ha lingon till stekt strömming 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
1/14/17, 4:19 PM
#6

#5 Haha. Jag är ensam om att äta stekt strömming i familjen, så det blir ytterst sällan, men lingon har aldrig dykt upp vare sig på bordet eller i tankevärlden 😃

Annons:
Maria
1/14/17, 5:04 PM
#7

Så olika smaker man har🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
1/14/17, 11:14 PM
#8

Ärtsoppa med senap och purjolök är inte dumt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1/15/17, 12:35 AM
#9

Kålpudding är något jag gärna undviker att äta :) men om jag blir tvungen så …

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JMW
1/15/17, 9:00 AM
#10

#9 Jag kan säja detsamma om kroppkakor. Om jag blir tvungen dör jag hellre…

Honestyisdead
1/15/17, 2:09 PM
#11

Kokt Potatis, gräddsås/brunsås, lingon och saltgurka är måsten både till köttbullar, kåldolmar och kålpudding.

Lingon och potatismos till strömming och sill.

Stekt lök till pannbiff

Vinbärsgele och saltgurka till kalops

Currysås och ris till kokt kyckling 

Stekt ägg och rödbetor till pyttipanna

Hovmästarsås till gravad lax

Gröna ärtor och hollandaisesås till lax i ugnen

Rimmat fläsklägg och västerviks sötstarka senap till ärtsoppa

Bruna bönor till fläsk

Majonnäs, ägg och dill på räkmackor

[PeterTM]
1/15/17, 2:16 PM
#12

#10 Jag kan inte med kroppkakor på det sätt det vanligen serveras, hela med skirat smör, blä. Nej jag delar dem i halvor och steker dem på både snittytan och ovansidan. Då gillar jag dem med lingon, inget annat.

Maria
1/15/17, 2:22 PM
#13

Jag gör egna kroppkakor ibland och när de är färdiga, "kokta", så brukar jag steka dem i pannan en stund för att de ska få lite fin färg och enligt mig bättre smak också och så ätes de med lingon här också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
1/15/17, 4:33 PM
#14

#12 Inte ens stekta skulle jag kunna äta. Det är lukten och konsistensen jag bara inte klarar av och föralldel, smaken. Maken äter gärna kroppkakor och då får jag hålla andan de gången han vill ha. 😉

[PeterTM]
1/15/17, 8:09 PM
#15

#14 Som för mig när det är vitlökslukt eller tacokrydda då, jag flyr 😉

Tarotstollan
1/15/17, 8:22 PM
#16

Det pratas mycket om saltgurka men jag föredrar ättiksgurka till maten.
Har nästan aldrig ätit saltgurka, kanske det är beroende var någonstans vi bor vilket som är vanligast?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
1/15/17, 8:28 PM
#17

Här har  i oftast både saltgurka och smörgåsgurka för att ungarna inte giillar saltgurkan.

Honestyisdead
1/15/17, 8:32 PM
#18

#16 Jag äter saltgurka eftersom jag gillar det bättre. Häromkring äter man båda.

Maria
1/15/17, 8:38 PM
#19

Vi äter helst saltgurka här hemma men vad jag förstår bland mina vänner och bekanta så verkar smörgåsgurka vara mest populärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/15/17, 8:39 PM
#20

Är ättiksgurka och smörgåsgurka samma sak?

Annons:
Maria
1/15/17, 8:41 PM
#21

#20 Jag använder nog båda orden och menar då den söta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
1/15/17, 8:57 PM
#22

#20 Ja jag tror att det är samma, det är väl vad som står på burken som avgör vad man kallar den 🙂

Honestyisdead
1/15/17, 9:00 PM
#23

Ok. :)

Mirinda
1/17/17, 1:52 AM
#24

Kroppkakor är gott, men pitepalt är ännu godare tycker jag. Lingon (gärna rårörda) och skirat smör vill jag ha till båda rätterna.

Stekt strömming ska det vara potatismos till. Lingon låter inte som något jag skulle uppskatta som tillbehör, men jag har ju aldrig testat det, så vem vet?

Saltgurka kan man ha till mycket. Godast är egentligen att lägga dem på en macka med ett tjockt lager leverpastej under.

Rödbetor blir det till kalops och pytt i panna (som jag absolut vill ha stekt ägg till). Till isterbanden vill jag ha stuvad Potatis och ketchup. Pölsa och ärtsoppa äter jag inte.

Till köttbullarna blir det antingen lingonsylt, äppelmos eller ketchup. Det beror lite på vad de har för sällskap på tallriken.

I familjen har de lite egna favoriter. Sonen häller ketchup eller remouladsås på det mesta och sambon föredrar lingonsylt till så gott som allt stekt kött. Jag tar ofta en klick äppelmos till stekt fläskkött (till revbensspjäll är det ett måste). Äppelmos på havregrynsgröt är också gott.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
1/17/17, 9:09 AM
#25

Till en gammeldags söndagsstek så vill jag ha gelé av något slag. Helst från vinbär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: