Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 876 ggr
Maria
12/18/16, 10:23 AM

Julskinkan

Hur tillagar ni julskinkan eller köper ni rentav färdig?

Själv har jag anammat morsans kokning och jag har aldrig gjort skinkan i ugnen.

Jag gillar när skinkan är åt det lite torrare hållet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
12/18/16, 10:32 AM
#1

Jag gör alltid min skinka i ugnen inslagen i folie. Dagen före julafton ska den göras. En macka med skinka och Västervikssenap på kvällen är alldeles ljuvligt!

Maria
12/18/16, 10:33 AM
#2

#1 Jag kokar alltid min dagen före också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
12/18/16, 10:34 AM
#3

Det konstiga är att jag alltid planerar så dåligt, år efter år. Skinkan är sällan klar förrän ganska sent på kvällen. I år ska jag få in den tidigare…

Maria
12/18/16, 10:35 AM
#4

Haha, så kan det vara.😃

Jag brukar bli sittandes med äggosten sent på kvällen den 23:e. Den tar tid på sig att skära så min plan är också att börja tidigare i år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/18/16, 10:53 AM
#5

Är min mor som gör skinkan. Köper rå rimmad skinka som hon tillagar i ugn dagen innan julafton.  Blir så mycket saftigare än vid kokning.

Maria
12/18/16, 11:11 AM
#6

#5 Ja den blir saftigare och det är det jag inte gillar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
12/18/16, 11:16 AM
#7

Hur kan man föredra torrt kött 🤐😎

Maria
12/18/16, 11:21 AM
#8

Jag vet inte😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
12/18/16, 4:19 PM
#9

Min man tillagar den i ugnen med någon god griljering. Vi köper alltid skinkan från vår lokala köttbutik som har ekologiskt kött från glada  grisar 🙂

/Christina

Åsa S
12/19/16, 3:55 PM
#10

Jag föredrar också lite torrare kött tycker de där "saftiga" har läskig konsistens ungefär som kassler som jag inte äter. +Jag vill ha mycket spad till dopp i grytan. Jag kommer tjuvstarta och göra skinkan på onsdag fm. jag jobbar sent hela veckan.

Honestyisdead
12/19/16, 3:57 PM
#11

#10 Jag gillar inte heller skinkor med den konsistensen. Det är inte vad saftigt betyder för mig.

Leifsdotra
12/19/16, 4:07 PM
#12

Vi köper färdigkokt och griljerar. Fast jag äter inte julskinka, gillar inte skinka överhuvudtaget när den serveras på det viset. Däremot så tärnar jag ner julskinka som blir över och använder till hemgjord pizza eller piroger och då äter man ju den varm. Då blir det en helt annan sak.

Honestyisdead
12/19/16, 4:22 PM
#13

#22 Vi brukar göra skinka dagen innan och göra mackor med senap och varm skinka. Väldigt gott.

Annons:
aggeelin
12/19/16, 4:27 PM
#14

Jag gör skinkan i 75 graders ugn och det tar många många timmar! I år ska jag sätta in den redan dem 23 innan vi lägger oss. Jag gillar saftig skinka men vi har kompisar som vill ha snustorr skinka. Smaken är olika!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mirinda
12/21/16, 4:29 PM
#15

Jag köper rimmad skinka och tillagar den på ett sätt och med en kryddning jag själv hittat på, för många år sedan; i ugnen i en lergryta. Den blir precis lagom saftig och får så härlig smak av alla kryddorna. När skinkan står i ugnen och granen kommit på plats i sin fot, då doftar det jul i hela huset.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[PeterTM]
12/21/16, 4:40 PM
#16

Frugan gör iordning skinkan, jag är inte förtjust i gris, men jag smakar någon enstaka skiva för att min fru lagt ner så mycket jobb, även om hon gärna gör det eftersom hon älskar griskött i alla former. Däremot har hon ingen tradition när det gäller hur skinkan kommer till. Det har snarare med tillgång på tid att göra. Ibland är det kokt, ibland ugnsbakad, ibland färdigköpt.

Carrosh
12/22/16, 12:07 AM
#17

Min sambo gör i ordning den på kvällen innan, och lite provsmakning blir det förstås, några skivor med senap eller äppelmos på. Kanske, bara kanske, blir det lite vörtbröd att lägga skinkan på i år, ifall man lyckas hitta en mindre limpa/förpackning.. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Åsa S
12/22/16, 7:49 AM
#18

Redan gjort skinkan och min man har börjat hugga in i den så jag får se hur mycket som blir kvar till julen, den blev rätt bra i år.

Upp till toppen
Annons: