Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 727 ggr
Maria
2016-10-23 13:13

Köra på ett djur

Ni som gör bil. Har ni någon gång kört på ett djur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2016-10-23 13:25
#1

Ja en ekorre och en fasan.Fick lov att avliva båda två.

Stolt ägare till fem La permer

[Sandi92]
2016-10-23 13:43
#2

Jag har inte Körkort, men däremot har jag varit med två gånger när någon annan kört på ett djur. En gång var det en hund och den andra ett vildsvin. Hunden fick avlivas direkt, vildsvinet blev bara lätt träffat på bakdelen och sprang vidare in i skogen.

[PeterTM]
2016-10-23 13:50
#3

Jag har kört bil sedan 1972, men klarat mig genom alla år ända tills för ett par år sedan när jag körde ihjäl grannens bondkatt. Grannen körde bakom mig och såg att jag inte hade en chans. De hade åtta katter (de kastrerar inte, rätt vanligt på bygden).

Jag satt i baksätet vid en älgkrock en gång för 35 år sedan, det minnet är fortfarande mycket starkt och glasklart, fast med åren har det förändrats till att spelas upp i slow motion i huvudet.

Maria
2016-10-23 14:28
#4

Jag kör inte själv men min man fick vid ett tillfälle "avliva" en grävling som han hade kört på.

Mina föräldrar körde på en älg en natt någonstans i Skåne för många år sedan. Innan mobilernas tid. De fick ringa på ett par som bodde intill och sedan polis och inom en timma så hade älgen skjutits så det var ju ändå ganska snabbt.

Tack och lov hade mina föräldrar en ganska stor bil så det blev inga personskador men min mamma hade mardrömmar hela sitt liv efter det.  Det värsta var ju att älgen inte dog förrän jägaren kom.

Själv har jag däremot kommit hem flera gånger med skadade djur som min stackars man fått avliva.

#3 Hemskt när man kör ihjäl någons husdjur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2016-10-23 16:06
#5

Ja det är det, synd om katten, men den där mannen är inte så nogräknad. Katten sprang över vår grusväg och in i en liten oklippt åkerteg till höger om vägen när jag hade kanske 50 meter fram dit och jag körde inte fortare än kanske 30, men just när jag skulle passera den plats där katten försvunnit in i det höga gräset, kom den som skjuten ur en kanon tillbaka. 

Bonk lät det under bilen. Jag stannade och kollade av katten, den var stendöd. Jag frågade grannen om det var deras katt och han bekräftade att det var deras. Sedan sa jag nåt om att det är för jäkligt och att jag inte hann reagera över huvud taget. Då svarade han, -"nä jag såg det, men det gör inte så mycket, vi har sju katter till och jag har länge försökt minska antalet, men dottern har stenkoll" 😱

Just när det gäller det där med vilt och påkörningar, tror jag att när man som jag har varit jägare i hela mitt vuxna liv, har man ett annat sätt att söka av omgivningarna. Det har hänt många gånger när jag åkt taxi, att jag har räddat föraren från att köra på rådjur. älg, räv, mård och ekorrar, som föraren inte uppfattat medan jag sett dem långt innan de kommit upp på vägen.

Om man kör i mörker ska man titta efter ögonreflexer. De flesta djur har vita eller gula, men älg och vanliga kor har blå. Ser du en eller två blå lysande prickar nära vägen så är det älg, bromsa!

Maria
2016-10-23 16:16
#6

#5 Ops , ja där ser man hur olika man ser på husdjur.

Jag minns en sommarkväll  när jag var på väg hem från jobbet . Det låg en skadad mås bredvid gångbanan och skatorna hade börjat komma den nära. Hela ena vingen var helt knäckt och folk bara gick förbi.

Måsen var helt stilla i min famn. Förmodligen helt paralyserad.

Jag lindade in måsen i min jacka och min man såg inte glad ut när jag kom hem till lägenheten men han tog ut och dödade den snabbt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
2016-10-24 12:10
#7

Jag har kört på någon fågel men inget mer. Här där jag bor finns det otroligt mycket hjort och rådjur. Visst har det hänt att jag fått panikbromsa några gånger men jag har klarat mig från att köra på. Vildsvin finns en hel del också. Sett dem några gånger tidiga mornar. Extraljus på bilen och vaksamhet är vad som gäller här.

[olis]
2016-10-25 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Det stämmer inte att kor och älg alltid får blå ögon i billjus.  Inte heller de älgar jag avlivat i strålkastarsken har haft blå ögon utan samma som korna på bilden, kanske lite mer i gult.
Eller har jag bara träffat på undantagen som bekräftar regeln?

Och jag har tyvärr kört på en del djur då jag åker mycket och långt i mörker.  Går skogen nära vägen så kvittar det om man är jägare eller ej, man har inte en chans att undvika en kollision om ett djur kommer i full fart upp på vägen.

Anna
2016-10-25 20:21
#9

Ja, en ekorre tyvärr. Jag är en enorm djurvän och tyckte det var jättejobbigt, men hade inte en chans då den sprang ut precis framför bilen i en kurva där jag inte kunde väja då jag hade möte, och inte bromsa då jag hade bilar bakom. Just där och då ville jag aldrig mer köra bil eftersom jag hade så dåligt samvete. Tröstar mig med att det måste gått väldigt fort då den hamnade precis under ena däcket och förhoppningsvis inte hann lida.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[PeterTM]
2016-10-25 22:47
#10

#8 Det kanske har med avstånd eller andra faktorer att göra, exempelvis vad man har för lampor i strålkastarna, men de älgar jag sett i strålkastarljuset har haft klarblå ögonreflexer. Eller så har det med mitt öga att göra, jag vet inte, men jag har alltid upplevt dem som blå.

Självklart har man ingen chans om skogen går upp nära vägbanan och det är synd att det får vara så, egentligen borde det vara rent från träd 20 meter ut från vägen på båda sidor.

Fridaaaa
2016-10-27 09:53
#11

Mus har jag kört på samt fågel som flög in i bilen.
Annars har jag "bara" än så länge suttit bredvid. Syrran tex körde på råddjur för 4,5 år sedan (samma natt hade jag varit på sjukhuset med mitt brutna fingret). Det var riktigt obehagligt. Men värre att se hennes reaktion

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlleA
2016-10-29 09:23
#12

Nu under de närmaste veckorna, efter att vi har ställt om klockan till vintertid, har vi anledning att vara lite extra försiktiga när vi kör bil på landsvägarna under mornar och kvällar. Djuren har till stor del lärt sig när det brukar vara lugnt på vägarna och de kan springa över utan fara. En morgon är det inte längre lugnt vid den tiden, men djuren följer sina vanor och springer över ändå.

Olle

[Rhonda]
2016-10-29 11:05
#13

#0 Jag körde på en ekorre, vägen var isig o jag kunde inte stanna. Den dog på en gång.

En iller hamnade under däcken  - den dog på en gång. Den var så fin. 

Vi var på väg hem sent en mörk höstkväll på  en smal krokig grusväg med stenmur o skog på sidorna då ett rådjur kom från sidan o smällde rätt in i lysen. Jag skrek rätt ut. Min gubbe hann inte bromsa. Den blev skadad så vi ringde o satt ut det där bandet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: