Annons:
Etikettdagens-hälsning
Läst 611 ggr
aggeelin
2016-09-22 07:53

Godmorgon torsdag 22 sept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon på er! Ännu går det att sitta uterummet! Med tröja på :) Fast jag sitter inte uppock ner som på bilden! Önskar er en fin dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
aggeelin
2016-09-22 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bäst att lägga in en rätt bild också!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mooniq
2016-09-22 07:55
#2

Mårning. Några timmar ledigt innan jobbet startar kl 12. ska masa mig ut på en promenad. I huset där jag bor renoveras en lägenhet, så det känns som att sitta i en byggarbetsplast - inte så tyst med andra ord.. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterTM]
2016-09-22 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

God middag 🙂

Skönt väder, 18 grader och småmulet. Jag har varit ute och eldat lite ris och annat i vår eldningstunna. Nötskrikorna har total "ollonfnatt", sitter dagarna i ända i vår ek och fyller krävan, någon gång ibland drar de ner på grusvägen och skaffar några nya malstenar.

Min eländiga vänsterhand är något lite bättre, jag kan i alla fall använda handen lite och smärtnivån har sjunkit till omkring 3 på en tiogradig skala, fast emellanåt kommer det en ordentlig sjuvning uppåt kanske 7-8 och då får jag ta paus. Svår kronisk smärta, inte bara från handen leder till nedstämdhet, så jag har fått börja med "lyckopiller", Citalopram, låg styrka eftersom jag inte är van vid sådana preparat.

Magnetröntgen avslöjade till slut vad det är, inte Akrodermatit som var den bästa gissningen tidigare, utan Amyloidos, utfällningar av diverse proteinfibriner och en konsekvens av att ha varit dialytiker i 26 år. Irreversibelt tillstånd, men man kan behandla symtomen, smärta och svullnad/rodnad, med mediciner, bland annat ska jag äta antibiotika (Doxyferm) i minst ett år.

Från min dialysläkare (PAL) och min dialyssköterska (OAS) jobbas det hårt för att jag ska få dela upp min dialystid på flera tillfällen för att få en lägre och jämnare belastning av de här proteinerna. Dessutom har jag fått ändra regimen på dialysen till enbart hemodiafiltration, tidigare hade jag en behandling i veckan med vanlig hemodialys, vilken inte är lika effektiv mot den molekylstorlek proteinutfällningarna har.

Maria
2016-09-22 14:11
#4

#1 Så härligt han ligger lille katten.

#2 Hoppas att de jobbar fort.

#3 Så mycket elände Peter. Hoppas medicinerna ger dig liten paus från allt .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2016-09-22 14:30
#5

Hejsan ! Ojoj, , du har det inte lätt, , duktig du är som kämpar på Peter, ☺ Hoppas antibiotikan gör att du mår bättre, Jag har aldrig hört talas om Amyloidos, utfällningar av diverse proteinfibriner och en konsekvens av att ha varit dialytiker i 26 år, det du berättar . Lycka till med behandling och ork ! ☺❤👍 Kram Jag jobbar och bakar , tar hand om gäster . Kram kram ☺🌹🌻

HH 🙂

[PeterTM]
2016-09-22 15:50
#6

#5 Tack. Ordet dialytiker myntades av en tjej jag kände, hon dog för ett par år sedan efter omkring 30 år i bloddialys. Ordet är avsett att avdramatisera och avskärma från offerrollen som patient i kronisk och livsuppehållande vård. Istället för att säga "dialyspatient" som genast för tankarna till sjukhus, säger vi "dialytiker" som låter mer neutralt.

Annons:
Soligajag1
2016-09-23 06:06
#7

#6   Okej , då förstår jag mer . Tycker i alla fall att du är duktig som kämpar på , ,men en det ena o det andra. Humöret på topp med! 🙂 

Kram Kram // Hillevi ❤️

HH 🙂

Maria
2016-09-23 06:38
#8

#6 Ett väldigt bra ord faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: