Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1313 ggr
LillaSkogsmullen
8/22/16, 1:29 PM

Om en kris uppstår. (lista på förnödenheter)

Hej!

Vet ej om detta inlägg passar här… hittade ingen annan lämplig sajt… 

Jag är inte paranoid eller men har funderat lite på vad som skulle hända om det blev krig eller hände något annat som hindrade oss från att leva på det sätt vi är vana vid.  Det kanske blir strömavbrott en längre tid eller något annat. Tycker det är viktigt att vara förberedd, eftersom butikerna kanske töms fort och att i alla fall ha en plan för vad man behöver.

Då kan det vara bra att ha ett litet förråd med förnödenheter. Här listar jag några saker, fyll gärna på om ni kommer på något mer.

Mat:

Kaffe/the/snabbkaffe

Buljong, kryddor och salt

Torkad frukt och nötter

Bönor/linser/ärtor (på burk), inlagda grönsaker
krossade tomater

Ris och pasta, bulgor, qinoa

Matolja och vinäger, tamarisoja, kokosolja

Vegetabiliskt mjöl (behöver inte stå kyld när den är oöppnad)

Bikarbonat (är bra att ha till en massa olika saker, kan användas som t.ex. deo, rengöring av både kropp och hem och om du behöver basa kroppen)

Citronextrakt

 Andra saker som är bra att ha

 Galltvål (bra att tvätta kläder med.

Mensskydd (jobbigt om de tar slut)

Tandkräm och tandborstar

Batteridriven radio och batterier

Dunkar att fylla vatten i.

Kolloidalt silver (för rening av vatten)

Triangelkök och tändstickor

Såpa

Aleppotvål (olivolja, kan tvätta både hår och kropp med)

Ficklampor

Värmeljus

Toapapper/servetter

Ett första hjälpenkit med värktabletter, plåster, vätskeersättning, tryckförband, sårtvätt m.m

Annons:
Maria
8/22/16, 2:03 PM
#1

Någon form av elaggregat skulle säkert vara bra.

#0 Jag gissar att du menar triangakök och det är ju också väldigt användbart.

Vi har gasolspis inne och alltid extra tuber. Vi har numera braskamin så där kan man ju få lite värme.

Bönor, ärtor och linser på burk är ju kanske bra men ännu bättre med torkade tycker jag och du får ut mer för pengarna.

Tvättnötter kan vara bra och går ju att återanvända vad jag förstått.

Jag brukar också ha ett välfyllt skafferi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
8/22/16, 3:40 PM
#2

Torrmjölk kan man ha hemma
Köttkonserver
Pulvermos
Pulversoppor
Knäckebröd
Varma filtar

Vi har vedspis och braskamin på bottenvåningen och två äldre kaminer uppe, och massor av ved. Så vi kommer definitivt att hålla oss varma. Vatten kan vi ta upp ur brunnen med hinkar, för vattenpumpen kommer ju att stanna också. Sen får vi nog fixa med nåt utedass om det blir långvarigt strömavbrott antar jag. Tvätta oss kan vi göra i bastun, den är vedeldad så det löser sig. Vi har ett stort förråd i garagebyggnaden som vi har till matförråd, handlar ofta storpack när det är billigt så där finns flera paket pasta, ris, kaffe, konserver osv. Och balar med toa- och hushållspapper. Vi kommer att klara oss helt ok länge🙂

Sommartid så förstörs ju kyl- och frysvaror fort, så det är väl egentligen det som är problemet.

[NeferNefer]
8/22/16, 5:40 PM
#3

Vad gäller bindor och blöjor föreslår jag sådana som är gjorda av tyg. De är tvättbara och kan användas många, många gånger om.

[PeterTM]
8/23/16, 11:45 AM
#4

Sådana här tankar och idéer är helt främmande för mig som lever i livsuppehållande vård. Blir det krig är jag körd direkt.

[KattaBol]
8/23/16, 2:47 PM
#5

Hellre än att bunkra kanske fler skulle lära sig överlevnadsteknik. Vad som går att äta i naturen och hur man får tag på det osv. Lära sig att hantera redskap, sånt som var självklart för bara 50 år sedan, men som ofta är helt bortglömt idag. Hur många klarar av att starta en eld utan vare sig tändstickor eller fnöske till exempel.

Maria
8/23/16, 4:09 PM
#6

Scouterna är bra för barn och ungdomar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
8/27/16, 11:49 AM
#7

Någon har anmält inlägg #3 och sådant är ytterst irriterande😡 då det inte alls bryter mot några regler.

Inlägget är öppet nu igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/27/16, 12:15 PM
#8

#7 Då föreslår jag att den person som gjorde anmälan träder fram här och ger sin förklaring till varför anmälan gjordes. Vi kör väl med öppna kort på den här sidan?

Maria
8/27/16, 12:17 PM
#9

#8 Ja det vore ju önskvärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
8/28/16, 7:21 PM
#10

Mycket märkligt. Kan det vara ett misstag med anmälan? Kommit åt knappen?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
8/28/16, 7:45 PM
#11

#10 Fast råkar man komma åt knappen så krävs ändå ett klick till för att anmäla så det känns ganska osannolikt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/28/16, 8:12 PM
#12

#10 Dessutom borde ju den som skulle ha begått ett sånt misstag känna sig såpass skyldig att hon/han ger sig till känna för att be om ursäkt … tycker jag.

aggeelin
8/28/16, 8:16 PM
#13

#11Aha, har ibland varit nära att råka komma åt knappen - då kan jag sluta med det!

Och då är det ännu konstigare varför någon har anmält.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Maria
8/28/16, 9:20 PM
#14

#13 Testa så får du se att man måste så att säga aktivt godkänna anmälan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
9/1/16, 1:29 AM
#15

Det finns en hel del Prepping-sajter som kan vara bra att läsa på. Jag har så smått börjat kolla och planera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aggeelin
9/1/16, 8:25 AM
#16

Jag har läst böcker av Lars Wilderäng som tar upp vad som händer om kris uppstår. Utan el blir det stora problem. Vi kan inte förvara mat, affärerna får problem - det tar bara några dagar så är hela samhället i kris.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Leifsdotra
9/1/16, 11:25 AM
#17

#5 Jag tycker ju inte att det ena behöver utesluta det andra. Att bunkra torrvaror som vi faktiskt till viss del redan gör hemma hos mig gör ju bara att man är bättre förberedd och har möjlighet att variera och kombinera kosten bättre tillsammans med det naturen ger. Vi har svamp och bär i naturen omkring oss, djur som kan slaktas och kan göra det själva, vi har skog som ger ved för uppvärmning av huset och möjlighet till matlagning. Nu vet jag att långt ifrån alla lever som vi, och det har vi inte heller alltid gjort. Men jag säger bara att för vissa av oss är det redan en del av vår naturliga vardag 🙂

Sen håller jag helt med #16 att det går fort för ett samhälle att hamna i en krissituation, vilket många inte är medvetna om.

aggeelin
9/1/16, 2:38 PM
#18

#17 att ha mat hemma - producera eget är en klar fördel!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Halvdansken
9/1/16, 10:27 PM
#19

Tänk över var ni ska köpa/ta från affärerna om the Shit Hits The Fan (SHTF) som det heter i prepping-kretsarna.

Salt, socker, atamol, ättika/vinäger är bra för konservering. Plåster, desinficering osv. Vitaminer. Pulvergrejor. Tändare, ljus, batterier.  Dunkar att samla vatten i.

Har också kollat på ritningar om hur man bygger en utomhusspis med ugn, och en rök.  Önskar jag hade en vedeldad spis till matlagning. Har en stor brasa med kassett som värmer huset, där kan man iofs sätta en gjutjärnsgryta, men det är lite bökigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mirinda
9/2/16, 2:38 AM
#20

Om nu "den lede fi" skulle klampa in över gränsen finns det, enligt förre ÖB, anledning att oroa sig. Heders åt den karln som sade som det var! 

Jag har jobbat inom försvaret. Överlevnad handlar inte bara om materiel. Det handlar framför allt om kunskaper. För den som lever nära naturen och vet hur man tar vara på dess resurser är det enklare än för oss digitaliserade storstadsbor.

Men överlevnad handlar också om något som officerare (och även scoutledare) lär ut. Det handlar om att skapa en känsla av sammanhållning. En grupp människor som ska överleva och klara av att förflytta sig, när det finns anledning att frukta för livhanken, måste hålla ihop. Det behövs trygga och osjälviska ledare som kan ge rätt uppgift åt rätt person. Det kan en arméofficer. Det kan också en bra scoutledare. 

Min pappa var scoutledare och Röda-kors-volontär i sin ungdom. Han kunde många saker som han lärde mig. "Den som är långsammast går först", var en av de saker vi praktiserade i familjen. Det gällde även skidturer och längre cykelturer.

En sak som inte fanns när jag växte upp var GPS. Det är en bra mackapär, men den kan inte tänka själv. För min del går det bra med en vanlig karta. Kompass kan vara bra att ha också. Är det inte vinter kan jag klara mig rätt bra i skogen. Jag vet en del om vad som går att äta. Hittar gör jag genom att läsa naturen och använda mig av solen, ifall det är dag;  Jag kan ta ut riktningen hyfsat med hjälp av stjärnorna om det är natt.

(Sorry! Nu håller jag på och skriver en liten novell igen.😊)

Sist men inte minst gäller det att bevara lugnet, vilket är lättare sagt än gjort. Men finns det rätt sorts människor som tar hand om varandra i en grupp, så kan det fungera mycket bra. Det är inte alltid den man tror ska klara av påfrestningar bäst, som faktiskt gör det.

Men varför oroa sig idag? Kommer kris och katastrof så får vi väl ta det då. Därför förstår jag varför #4 skriver som han gör. 

Peter! Om nu det värsta händer, så finns det väl någon sorts nödsjukhus kvar. Om det går att ge dialys och vad du nu kan komma att behöva, så kan jag se framför mig hur jag får i uppgift att arrangera kön till de få vårdplatser som finns. Då skulle jag sannerligen se till att du hölls vid liv så länge det gick. För såna som du behövs i ett krisläge. Du skulle kunna gjuta livsmod i andra och ta ner eventuella snurrgökar på jorden. På så sätt skulle det bli livskvalitet för alla i din närhet.🤗

😴Nu säger jag godnatt och i morgon bitti tänker jag säga till mig själv:

☀️CARPE DIEM! (fånga dagen)🤐

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Upp till toppen
Annons: