Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 1475 ggr
Mirinda
2015-11-30 15:19

Nätbedragare i farten

Nyss lade jag på luren i örat på en nätbedragare. Jag visste vad det rörde sig om, eftersom samma skurkar ringt hit förut. Det var nog minst ett år sen. Kanske har ni hört eller läst i media om det redan, men om inte, så kommer här en varning:

Ringer en engelsktalande person och påstår att h*n jobbar på Microsoft, så lägg på luren! Microsoft är det definitivt inte. De varken ringer eller mailar till sina kunder. Den som ringer är medlem av en liga samvetslösa bedragare, som försöker lura pengar av intet ont anande människor.

Om du inte hinner få på luren innan de lägger ut texten, så kommer de att uppmana dig att slå på din dator. Det är det sista du ska göra. Gör någon ändå det, kommer de att läsa upp ett nr, som kan få den som inte är så data-kunnig att tro att skurken är äkta, eftersom det numret finns i datorn. Syftet är att få datoranvändare att installera ett program som ger bedragarna möjlighet att fjärrstyra datorn.  

Pengarna som skurkarna lurade till sig förra gången har visst tagit slut. Jag var inte en av dem som blev bestulen då, men det var ytterst nära att jag gick på det.

Sprid gärna denna varning till så många som möjligt!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Ria74
2015-11-30 15:28
#1

Båda mina föräldrar hade fått samtal på sina mobiler idag från detta.

Jag har varnat för det så dom lade på luren i örat på personen. Att dom inte tröttnar 😕

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mirinda
2015-11-30 15:38
#2

#1 Bra!

Jag passade på att säga "Jag hoppas att polisen tar er", innan jag lade på. De förtjänar att ruttna bakom lås och bom.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[GråHäxa]
2015-11-30 15:54
#3

Min pappa låtsades vara Bill Gates när de ringde honom. Då blev det ett "klick" till svar 😃

[GråHäxa]
2015-11-30 15:55
#4

Dubbelinlägg

Huygens
2015-11-30 16:09
#5

Jag säger åt dom vänta en stund, det är något annat jag måste göra först. Längsta tiden någon väntat är 5 minuter, vilket hindrar denne från att lura någon annan den stunden.

Leffe
2015-11-30 16:23
#6

Sådana samtal kom ofta till mig förut. Använder "I can't english" eller "I have no computer" I båda fallen får jag svaret "Klick"

Annons:
LinaLj
2015-11-30 17:43
#7

Jag gör något i stil med #5, jag säger att jag ska hämta min dator och sedan lägger jag luren bredvid min akvariepump. Det underliga är att de brukar lyssna på den bubbla i 10-15 min innan de lägger på.

Tarotstollan
2015-11-30 19:26
#8

Numera brukar säga att de skall dra till varmare trakter, innan jag lägger på luren!😈

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

stina63
2015-11-30 22:02
#9

svarar inte på samtal där de är okända nummer för mej,, Oftast så visar de sig vara försäljare eller något sådant,
Hemskt att de förekommer

Vixxen
2015-12-01 09:25
#10

Ringt hit också, men låtsades inte förstå vad de menade. 

Att lura dem med Bill Gates var kul! 😃

Mirinda
2015-12-01 14:14
#11

Ju fler de försöker lura, ju fler bör de vara som anmäler dem.

Bra där, alla ni som inte lät er luras!👍

Och om någon som läser detta blivit av med pengar;anmäl de 😈 typerna! Ingen ska tiga för att de skäms för att de låtit sig  duperas. Det är ingen skam. En tjej i kundtjänsten på Nordea berättade för mig att hon gått på bedrägeriet. När t o m bankanställda (vars yrke är att göra säkra pengatransaktioner via internet) blivit bestulna, så inte behöver vanliga bank- och internetkunder skämmas!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[TanatosNyx]
2015-12-02 00:19
#12

jag använder en app som blockerar dynghögar som andra har svartlistat. Mycket bekvämt må jag säga! Väldigt lite försäljare/bedragare kommer igenom. Och gör dom det, svartlistar jag dem.

Vixxen
2015-12-02 06:50
#13

Ja, så finns Nix (fast telefon) 020-27 70 00 och Nix mobil 077-228 00 00  också dit man kan ringa och spärra sina nummer!

Annons:
flisan708
2015-12-02 18:49
#14

På min hemtelefon ringer det mycket säljare fast jag har nix. Tur att jag inte använder den så mycket. Tror man idag får passa sig för det mesta.

Majaa12
2015-12-03 00:05
#15

Det ringde några för något år sen men det var inte från Windows, dom ville att vi skulle göra något på datorn iallafall. Det var ju rätt uppenbart vad det vad han ville men vi fortsatte prata med honom. Han började väl med att vi skulle sätta oss vid datorn och gå in på nån sida (?) Och efter det började det, vi ställde massa dumma frågor bara för att dra ut på deras tid så att dom inte skulle ringa och lura flera. Det var verkligen dumma frågor som "Vilket finger ska jag använda på vilken tangent, osv.?" 

Det roliga var att dom verkligen trodde att vi verkligen skulle gå in på sidan, så vi fortsatte att fråga och dom svara. Alltså det var verkligen jättekonstiga frågor och det hela slutade med att han frågade om vi ens hade datorn på, men nä, det hade vi inte. Då frågade vi om han verkligen trodde att vi var så dumma som skulle gå på allt. Det han svarade vill jag inte skriva här, haha, han var verkligen jättearg. Tror att det hela tog runt en timme och vad vi skratta efteråt 😂

Förstår inte hur dom kan försöka lura andra på pengar 😡

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Mirinda
2015-12-03 16:42
#16

#15 Jag drog också ut på tiden då, för länge sen, när de ringde för första gången. Min sambo kom hem medan jag satt med dem i luren. Jag bad honom använda sin laptop och googla på Microsoft. Sedan frågade jag vilken avdelning mannen arbetade på och vad hans chef hette. "Du kan få prata med honom." svarade han och så kom nästa person i luren. (Båda pratade engelska med indisk accent). 

De lade sannerligen ner mycket tid på att övertyga mig om att de var äkta. Sambon lyckades inte hitta "chefens" namn bland all info som fanns på Microsofts sidor på nätet. Jag blev mer och mer övertygad om att det var bedragare på tråden.

Antagligen trodde de mig inte när jag sade att om de var ute efter mina pengar så var det ingen idé, eftersom jag inte använder internetbank. (Ja, det finns en och annan "antik tant" som hellre använder de gamla utbetalningsorderna av papper.) Det är säkert bekvämt att betala räkningarna över nätet. Men jag vet att mina konton inte kan röras, vad än skurkar som dessa (det finns ju tyvärr fler ligor av liknande slag) hittar på.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Vixxen
2015-12-03 17:20
#17

De ringde idag…  … de tyckte jag var väldigt enerverande! 😉😇😃

Upp till toppen
Annons: