Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1027 ggr
aggeelin
11/28/15, 12:03 PM

Sjunga in julen nu?

Läste någonstans att julen sjungs in i Nora idag. Jag trodde att julen började kring den 24 dec. Jag trodde att det var advent som inleddes nu. Advent betyder inte väntan men för mig är det trevligt att vänta på julen.

Hur är det "egentligen" och har din jul börjat nu?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Maria
11/28/15, 12:11 PM
#1

Sedan vår son föddes så har julen för mig/oss börjat vid första advent men då tänker jag på pynt och annat så som julmarknader.

Vi har satt upp ljus i busken utanför huset och även inne i trädgården och jag har redan satt upp julstjärna i köket.😉

Vi pysslade hela december när sonen var liten . Jag själv fick aldrig göra något pyssel hemma så jag tog igen all saknad haha.

Sonen säger att han är sönderpysslad och får rysningar när han går förbi Panduro😃

Däremot så är vi snabba att ta ner alla ljus och stjärnor efter juldagarna är över.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
11/28/15, 12:13 PM
#2

Jag håller med. Julen börjar den 25.12, men av tradition firas i Sverige aftonen före alla högtider, och "aftonen" har blivit hela dagen före. Rätteligen varar julen tll kyndelsmässodagen den 2.2 (i Sverige numera flyttad till närliggande söndag). Seden att dansa ut julen på Knutsdagen den 13.1 beror nog på att det var lämpligt att slänga ut granen då. Hemma hos mig lyser julljusstakar i fönstren 24.12 - 2.2. Advent har dock kommit att smälta ihop med jul på något märkligt sätt. Igår läste jag i Hufvudstadsbladet, att finlandssvenskar firar "lillajul" idag, lördagen före första advent.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

aggeelin
11/28/15, 12:19 PM
#3

När jag var liten firade vi "lilla julafton" dagen före julafton.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mirinda
11/28/15, 1:08 PM
#4

Julen börjar så klart på julafton, som den alltid har gjort. Advent börjar den första söndagen i advent. Jag vill inte hinna tröttna på sånger och pynt innan dess.

Men naturligtvis är det upp till var och en om och när man pyntar och börjar sjunga julsånger. 

Det enda som stör mig hårt är att varuhus etc försöker få oss att börja julhandla tidigare och tidigare. På mig får det motsatt effekt.😛 Jag vägrar av princip att sätta min fot i en butik som julskyltat innan första advent. (Undantaget är om vår ordinarie matbutik tjuvstartar; vi kan ju inte vara utan käk mellan fars dag och första advent.)

Jag har sjungit i kör, både som barn/tonåring (kyrkokörer) och i mina unga vuxenår (profan kör). Då börjar man öva Lucia- och julsånger i god tid, för att det ska låta så bra som möjligt när det är dags att sjunga för publik. 

Nu för tiden sjunger jag bara i duschen (hellre än väl) och byter givetvis till julrepertoaren när det är dags. Följaktligen kan mina familjemedlemmar i morgon välja att stanna vid badrumsdörren och lyssna eller fly utom hörhåll, när jag klämmer i med Bered en väg för herran iklädd endast duschmössa.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[peter54]
11/28/15, 7:50 PM
#5

Vi har inte någon starkt traditionsbunden jul och den ser lite olika ut från år till år. Vi har noll och ingenting av det kristna inslaget annat än att vi faktiskt firar julen som sådan. Ingen julkrubba, ingen julotta i kyrkan, inga anpassningar till vilken dag som råder och vi plockar undan julen innan skolans jullov är över så att det inte blir jobbigt att hinna med att få undan julen senare när alla är upptagna med arbete och skola.

I år har vi många uppbokade helger före jul och därför pyntade frugan klart igår när hon var ledig, bortsett från granen, den kommer på plats den 23/12.

citytjejen
11/29/15, 10:55 AM
#6

Min jul börjar nog när jag går på julledighet, med andra ord den 23:e. Vi är inte så traditionsbundna och gör inte julrelaterade saker för att man "ska". Vi anammar det vi gillar och julupplägget varierar ungefär så som peter54 beskriver det.

/Christina

Annons:
aggeelin
11/29/15, 11:08 AM
#7

#6 Så är det här också - julen börjar när jag blir lite mer ledig. För mig hör granen ihop med ledighet.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Upp till toppen
Annons: