Annons:
Etikettsjälvförverkligande
Läst 1317 ggr
LinaLj
2015-10-28 22:59

Visste ni att?

Min hjärna verkar älska oviktig kunskap, den suger åt sig det som en svamp. Nu kanske ni säger att det inte finns oviktig kunskap, vilket nog är sant, men det finns definitivt kunskap som man inte har direkt nytta av här i livet.

Det har blivit lite av en kul grej bland kompisarna som brukar be mig att berätta något intressant.

Är ni likadana? Jag tänkte att vi kunde ha en tråd med lite oviktig kunskap som ändå kan vara kul att ha. Jag kan börja.

Visste ni att i vissa delstater i Indien så får poliser mer betalt om de har mustasch eftersom det anses som förtroendeingivande och respektgivande?

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-28 23:07
#1

Hahaha åh underbart! Jag är också självutnämnd expert på oviktigt kunnande 😃 USA är full av såna där gobitar i gamla lagtexter. Det är t.ex. olagligt att rida kamel på motorvägen i Nevada 😎

[Ruffsetuss]
2015-10-28 23:52
#2

😂 Tack det behövde jag !

LinaLj
2015-10-29 00:06
#3

Visste ni att regndroppar inte är droppformade? De ser ut som hamburgerbröd (platta under och runda ovanpå) på grund av att gravitationen drar ut klumpen av vattenpartiklar (det ger den runda formen) men luftmotståndet bromsar droppen (vilket plattar till botten).

[peter54]
2015-10-29 10:44
#4

Vet ni att fötterna på människor, precis som näsan, blir mindre och mindre generellt sett? Under senare medeltid var den genomsnittliga skostorleken för en vuxen man, som vid den tiden var ungefär 170 cm, hela 45, medan en man idag med den längden sällan har mer än 40-41.

En av förklaringarna anses vara att vi bara går på hårda underlag numera och inte så mycket i mossa och på myrar där stora fötter är en klar fördel. När det gäller näsans storlek är förklaringen främst att vi inte behöver lukta oss till om det vi ska åta är tjänligt eller inte, förr var det livsviktigt.

Upp till toppen
Annons: