Annons:
Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 1477 ggr
stina63
2015-10-20 22:13

Klockorna ska flyttas tillbaka igen

Nu är det dags till helgen att flytta klockorna tillbaka en timme, Vintertid igen,
Men förr då fick man flytta på alla klockor från sovrummet till stora rummet själva, Mikron i köket till sovrummet. Då höll man på i en hel timme fram och tillbaka beroende på om de var sommartid eller vintertid,
Men nu är det rätt skönt för många av klockorna är självgående. Dom flyttar sig själva.
Jobbigaste är att leta reda på var dom är hela tiden.

Så om ni inte hittar dom på vanliga stället på söndagsmorgon, då vet ni att det är vintertid igen😃

Annons:
LinaLj
2015-10-20 22:20
#1

Jag avskyr det här med tidsomställningen. Mina katter är ur lag i en vecka eller två när det gäller när jag kommer hem och när de får mat. Mina sömnrutiner tar en vecka att rätta till sig minst. Men värst är det nog för min mamma som är diabetiker och som tar regelbundna insulininjektioner och som behöver ställa om kroppen. Nu för tiden går det an då hon är pensionär men när hon jobbade så var det tufft ibland.

Nåja, nu har jag gnällt färdigt 😎. Jag är glad över att min mobil ställer om sig själv så att min väckarklocka ringer när den ska och att jag inte jobbar natt längre. Att jobba natten när man ställer tillbaka klockorna var det värsta skiftet man kunde få.

stina63
2015-10-20 22:23
#2

Jag jobbar helg men på söndag börjar jag till middag, så jag sover lugnt då

aggeelin
2015-10-20 22:33
#3

Víntertid! Hurra du är välkommen! Det ska bli skönt.

Mitt problem är när det blir sommartid och få ställa om och gå upp tidigare på morgonen. Så hemskt 🤦‍♂️😴😴😴

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
2015-10-20 22:33
#4

Äntligen!🥳  Jag  brukar ha kommit ikapp mig i Juni med sommartiden och nu är det så ok att jag glömt av det och då är det dags att ställa om igen.😕🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mirinda
2015-10-20 23:43
#5

Jag gillar inte heller omställningen. Jag "går fel" i flera dygn efteråt. Nu på hösten så får man förstås en timme extra att sova. Alltid nåt för oss morgontrötta.😴

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Ruffsetuss]
2015-10-21 07:09
#6

Suck……. Vem kom på det här tidshoppet 😣

Annons:
aggeelin
2015-10-21 07:43
#7

Ja, kan undra vem som fick den här idén? Det börjar för tidigt på våren och det håller också på för länge på hösten. Men det här blir vi nog  aldrig av med …

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
2015-10-21 18:56
#8

Härligt att få en timme "extra"! Jag brukar tycka om dom söndagarna när vintertiden kommer, är mysigt på nåt sätt🙂

/Christina

aggeelin
2015-10-21 19:59
#9

Javisst är det skönt den där dagen när det är en extra timme!

Men den uppväger inte  obehaget när en timme "stjäls" för mig 😴😴🤦‍♂️🚬

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
2015-10-21 22:13
#10

Jag tycker att tidsomställningen är en korkad idé eftersom den ställer till så mycket oreda, både för folk och fä.

 Om man vill utnyttja den ljusa tiden under sommarhalvåret är det väl bara att man bestämmer på en arbetsplats att nu börjar vi kl 7 istället för 8, varför ska man tvinga alla att anpassa sig till något som för många medför obehag?

Ett land som åtminstone delvis ligger i Europa har slutat med tidsomställningen, Ryssland. Jag tycker att Sverige också borde göra det. 🙂

Maria
2015-10-21 22:24
#11

Jag önskar också att det blev som "förr"

Däremot kan jag inte säga att jag känner av det och är alltid lika förvånad över hur många som verkar ha besvär😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2015-10-21 22:37
#12

Jag har alltid trott att det är mest kvälls/natt människor som har mest ont av detta men jag kan ha fel!

Någon som vet?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LinaLj
2015-10-21 22:57
#13

#12 När det kommer till människor kan det mycket väl vara så. Jag är definitivt en kvälls/natt människa och ja det tar mig en vecka att komma in i nya sovrutiner. Men vad jag nästan tycker är värre är matrutinerna.

På hösten är jag vrålhungrig hela dagen. Jag är hungrig när jag vaknar och sedan verkar det inte riktigt gå över på hela dagen. Vilket gör att jag faktiskt tenderar att småäta mycket mer ett par veckor efter tidsomställningen.

På våren är det tvärt om. Jag är inte hungrig men måste ju äta frukost innan jag går och jobbar, är inte hungrig på lunch men tvingar i mig i alla fall.

Kanske är jag en extrem vanemänniska 😃

För djuren är det dock värre. Jag minns när jag jobbade på mjölkgård då var det alltid problemet hur man skulle göra på hösten. Visst vi människor får sova en timme längre men det innebär också att korna blir mjölkade en timme senare och det kan vara extremt obehagligt för dem.  Speciellt om de är i början av lakteringsperioden och producerar mycket mjölk. De är vana att få mat på en viss tid och blev oroliga när de inte fick den.

Nej det här med sommar/vintertid är inget bra. Nu verkar det ju dessutom som att ljus inte alls har sådan stor reglerande effekt på vår sömn som man tidigare trott utan att det är viktigare med temperatur. Så nu försvinner det argumentet.

Annons:
TjockaBerta
2015-10-23 11:00
#14

Jag märker ingen skillnad. Det är väl bara att gå upp när man ska.

>>>Malum domesticum<<<

[Ruffsetuss]
2015-10-23 13:29
#15

#14 Lyckliga du 😊

TjockaBerta
2015-10-23 16:06
#16

#15 Ja så kanske man ska se det :)

>>>Malum domesticum<<<

[Ruffsetuss]
2015-10-23 16:51
#17

Ja det skulle vara toppen " är väl bara att gå upp när man ska " om det fungerade för alla . Vi har olika dygnsrytm ibland behövs det inte mycket för att rubba den. Det är ju inget man önskar sig , livet skulle vara mycket enklare om det var som för dig 😊

Maria
2015-10-23 17:16
#18

Ha, det verkar bara vara jag och TjockaBerta som ingen skillnad märker😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ruffsetuss]
2015-10-23 17:21
#19

Lyllo er 😉

stina63
2015-10-25 22:52
#20

Jag tycker de är mer jobbigare på våren när man ska dra fram klockan.
Men värst är de när man ska jobba helgen och börja tidig på morgonen.
Blir man lite orolig om klockorna ska ändras eller inte,
Men i dag började jag 12 så jag behövde inte känna oro för de. skönt de

Annons:
Upp till toppen
Annons: