Annons:
Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 1560 ggr
stina63
10/7/15, 7:05 PM

Pensionsålder

Hur länge skulle ni kunna tänka er att jobba innan ni går i pension?

Länk

Annons:
Fridaaaa
10/7/15, 7:07 PM
#1

Omöjligt för mig att säga nu, låååång tid till dess.
Men jobbar jag inom förskola fortfarande så max 65.

Puckon som vill höja pensionsåldern.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garnnystanet
10/7/15, 7:08 PM
#2

Fram till den pensionsålder som råder då antar jag i dagsläget.

____

Medarbetare på Autism.

stina63
10/7/15, 7:10 PM
#3

För dom vill man ska jobba längre nu eftersom man blir äldre..
Själv så jobbar jag inom demens vård jobba där mer än till 63 Tror jag inte..

Zepp
10/7/15, 7:13 PM
#4

Till 75 tror jag om pensionsuträkningen stämmer!

Vi får införa lag på att alla arbetsplatser anpassas för rullator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
10/7/15, 7:16 PM
#5

#3 Dock jobbar många för mycket = orkar inte lika länge.
Nej politikerna tänker inte längre än näsan räcker.

Jobbar jag på förskola från nu 26-27 års ålder och upp till 65 års ålder skulle jag aldrig orka efter 65

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garnnystanet
10/7/15, 7:20 PM
#6

Jag tycker 65 är en bra ålder för pension.  Istället kan reglerna ändra för hur många år mer man får jobba. 

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
[peter54]
10/7/15, 7:26 PM
#7

Jag är kroniskt njursjuk och har varit, som det tidigare hette, sjukpensionär i 26 år, men vore jag frisk skulle jag jobba så länge jag orkade med.

Det är väl knappast av snålhet eller dumhet från politiker som man försöker höja pensionsåldern. Det handlar om att allt färre ska försörja allt fler. Hur det går för ett land med vidlyftiga pensioner vid tidig ålder behöver man bara titta på Grekland för att inse.

Det är en ren utopi att Sverige i framtiden ska kunna betala ut bra pensioner till alla som fyllt 65, för var skulle de pengarna komma ifrån när skattebetalarna bara blir färre, medan pensionärerna blir fler?

Maria
10/7/15, 7:28 PM
#8

Med tanke på att vi blir allt äldre och friskare så är frågan om höjd pensionsålder kanske inte så konstig.

Vad man däremot måste tänka på är att alla arbeten och människor har olika förutsättningar. Har man ett kroppsligt tungt monotont arbete så orkar man kanske inte lika länge som en som har ett givande lättsamt jobb.

Man kanske borde individutreda och anpassa?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/7/15, 7:32 PM
#9

Här kommer lite tänkvärda reflektioner av min gamle chef Ingmar Skoog

http://www.dn.se/insidan/aldrandet-ar-inte-rattvist/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

stina63
10/7/15, 7:35 PM
#10

Jag kan gärna jobba längre men då behöver jag hemtjänsten som hjälper mej på arbetsplatsen

😃

Afturelding
10/7/15, 7:42 PM
#11

Kommer jag arbeta på fritids hela livet så kommer jag aldrig orka efter 65. Om inte förutsättningarna ändras för yrket. I nuläget har vi 30 minuters rast per dag och ett snitt på antal barn som ökar stadigt (på fritidshemmet jag har VFU så är det 80 barn på 2½ vuxna). 

Men vi hoppas väl innerligt att förutsättningarna blir bättre innan jag är 65…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

stina63
10/7/15, 7:44 PM
#12

Folksam vill att svenskarna ska jobba längre och betala mindre skatt.

Åsa S
10/7/15, 7:45 PM
#13

Jag är 44år idag och ju närmre pensionen jag kommer tänker jag, jag vill fortsätta jobba men inte heltid. Hu så hemskt bara vara hemma, kan ju vara trevligt 1-2mån men sedan? Jag höll ju på att bli tokig då jag var arbetslös några månader. Jag har ju riktigt kul på jobbet och man skrattar en hel del, det är tungt fysiskt men jag skulle kunna tänka mig att jobba 25-50% till 70-75 ifall jag är frisk.

Annons:
stina63
10/7/15, 7:50 PM
#14

Enligt länken jag har lagt in så står där

Sverige har ingen formell pensionsålder, i dagsläget kan man ta ut allmän pension från 61 år och framåt. Folksam vill omedelbart höja gränsen från 61 till 63 samtidigt göra det svårare för människor att ta ut tjänstepension tidigt.

– När det gäller de yngre årskullarna måste man höja gränsen årsvis. Om exempelvis årskull 1960 har 65 som lägsta ålder för att ta ut allmän pension så kan årskull 1961 få 65,1.

[GunillaSF]
10/7/15, 8:04 PM
#15

Jag fyller snart 62 och om jag inte får mer krämpor än jag har nu så skulle jag kunna tänka mig att arbeta efter 65-års ålder.

aggeelin
10/7/15, 8:06 PM
#16

Jag gillar att jobba och skulle vilja jobba till 67. Minst. Jag gillar också att vara ledig men det är bra med blandning. Jag har också varit barnledig och studieledig så min pension är i behov av att jag jobbar några år till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mirinda
10/8/15, 12:15 AM
#17

Mitt eget liv som pensionär känns fortfarande långt bort (eller är det önske-tänkande😉). Så jag har inte funderat särskilt mycket på det. Men jag har en tonårsson. Om väldigt många jobbar tills de är i sjuttioårsåldern, så borde det ju innebära att ungdomar får ännu svårare att etablera sig på arbetsmarknaden. 

Jag minns när man, i mitten av 90-talet, skar ner på personalen på det statliga verk jag arbetade på. Då erbjöds de som hade få år kvar till pensionen att gå i förtid. De fick någon form av ekonomisk ersättning (minns inte vad det kallades eller hur mycket). Villkoret var att de skulle kunna kallas in vid behov. På så sätt behövde de inte säga upp så många av de yngre anställda.

En spontan idé jag får är att de som vill jobba längre skulle kunna hjälpa till att introducera yngre på sina arbetsplatser, förutsatt att de får trappa ner på sina ordinarie arbetsuppgifter. Jag är inte jättebra insatt i pensionsfrågan. Däremot vet jag både privat och genom yrkeserfarenheter hur tufft unga, som försöker få in en fot på arbetsmarknaden, har det. Och nu pratar jag inte om drömmare som vill ha ett glassigt jobb inom media serverat på silverfat.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

flisan708
10/8/15, 9:23 AM
#18

Om jag får drömma lite så skulle jag tycka att 60 vore en bra pensionsåldern, verkligheten är dock en annan. Lär nog få jobba tills minst 65-67 år. Kanske jobbar jag vid 70+, vem vet?! Det jag få lov att se till när jag närmar mig eller kommer över den åldern är att jag jobbar på en lugn avdelning. Tänkte nämligen att medicinvagnen får bli rullatorn på jobbet och sedan får jag gå med min privata till och från jobbet.

VästkustFia
10/8/15, 3:01 PM
#19

Jag instämmer helt med #13. 

Men frågan är hur många jobb det kommer att finnas kvar om 20-30 år ifall det fortsätter som nu med vinstjakt, nedskärningar och jättesatsningar på digitala varianter som ska ersätta mänsklig arbetskraft.

Toyan
10/8/15, 9:44 PM
#20

Jag är 67 år idag och gick i pension vid 65, hade då jobbat deltid i flera år pga att jag fysiskt inte orkade heltid, för min del kändes det bra att gå i pension.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/8/15, 9:52 PM
#21

Jobbade som en galning utan stopp / sjukdagar i över 20 år sedan kraschade jag och är sjukpensionär sedan några år . Så var rädda om er !

Upp till toppen
Annons: