Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 627 ggr
aggeelin
2015-09-02 20:45

Blir så irriterad ...

På dem som pratar OCH surfar i mobilen samtidigt som de kör bil - detta i en korsning med bilar från flera håll, cyklister och gångare.

Hur smart är detta?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Loris M
2015-09-02 21:12
#1

Tack!! Har börjat tro att det är bara jag som blir irriterad över det. Det är så många som verkar tycka att det är helt okej. Jag fattar verkligen inte hur de tänker. Man kan inte vara uppmärksam på trafiken när man surfar! Jag höll på att bli överkörd en gång mitt på ett övergångsställe av en idiot som surfade i sin mobil . Jag var snabb och hoppade upp på trottoaren (hade nästan gått över gatan) men han såg mig först då. Bromsade och satt en bra stund i bilen och bara skakade. Jag vet inte hur jag kom hem för jag var så chockad att benen kunde nästan inte bära mig.😡

Tarotstollan
2015-09-02 21:44
#2

Förstår inte varför regeringen inte gjorde en lagändring om detta när de hade chansen. Har för mig att jag läste att det var uppe på förslag i riksdagen. I vissa länder är det ju totalförbjudet att köra bil och tala i mobiler, i andra länder får de bara tala i handsfree. Det är ju bra även om det kan vara nog så störande det också men bättre än inget.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2015-09-03 08:05
#3

Visst är det märkligt. Andra länder har haft förbudet jätte länge och Sverige som sista landet i Europa som inte hade något förbudet,kommer istället med något luddigt halvförbud "om det inte inverkar menligt på körningen". 🤔 Vem ska bedöma det?

[peter54]
2015-09-03 08:51
#4

Ja otroligt hur dumma i huvudet folk är. Har ni sett videon med körläraren som tvingar sina elever att sms:a under körning? Visserligen på en bana med plastkoner, men de inser snabbt att det inte funkar att köra med telefonen i handen.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150817/korlararens-ovantade-krav-du-maste-skriva-ett-sms

Maria
2015-09-03 09:15
#5

Jag håller med. Så otroligt korkat att allt måste ske på direkten. Det borde ju vara så inpräntat att det är farligt men uppenbarligen inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2015-09-03 09:59
#6

#4 Har inte sett videon tidigare, men det är inte så dumt att tvinga folk som ska ta Körkort att testa. De inser ju snabbt hur korkat det och förhoppningsvis kommer ihåg det sen också när de fått lite mer körvana och tror att de har kontroll. 

Det är väldigt samhällsaccepterat att hålla på med mobilen samtidigt som man kör. Såg häromdagen att man kan köpa olika tillbehör, som ex. ett rem att sätta fast mobilen i ratten så det blir lättare att hantera. 😟vet inte hur många gånger jag kört bakom någon som vinglar och sänker och ökar farten lite hur som helst. Det är farligt och så som det är nu, är det vi som inte pratar i mobilen som måste anpassa oss.

Annons:
stina63
2015-09-03 11:18
#7

Men jösses Hur vågar dom utsätta sitt och andras liv surfa med mobilen när man kör.

flisan708
2015-09-03 11:55
#8

Jag håller med!! #0 Det är helt sjukt. Ser en hel del dagligen eftersom jag kör mycket på jobbet.

aggeelin
2015-09-03 17:23
#9

Just igår blev jag riktigt arg! Kvinnan i bilen både "petade" på mobilen och pratade i den - i en korsning som kräver mycket av föraren. Hon hade inte koll på att det kom cyklar som hon skulle släppa fram. Även utan mobil är korsningen krävande.

Hur smarta är de som bär sig åt på det här sättet? Det borde vara mycket lätt att förstå att stadskörning kräver uppmärksamhet.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[TanatosNyx]
2015-09-03 23:46
#10

Livsfarligt! 😡

Upp till toppen
Annons: