Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 811 ggr
Cristine
2015-07-27 14:36

Prylar då och nu

Jag köpte i Frankrike för 43 år sedan en elektrisk kniv som jag råkade skära av sladden på för en månad sedan. Jag köpte en ny här och  efter tre veckor gick den sönder.

Den gamla sågade upp frysta saker , den nya pallade inte för en kålrot.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
VildaVittra
2015-07-27 14:40
#1

Byt elsladd på den gamla?

Gamla saker är oftast avsevärt bättre. Jag hade en symaskin från 1936 vilket var den första elektriska symaskinen från Huskvarna och den sydde genom flera lager läder. För några år sedan fick jag en ny symaskin av min dåvarande och den hade kostat en bra slant, typ 20 000 kr, efter några månader skänkte jag bort den till syrran som typ bara lagade något hål eller så, för den var verkligen totalt värdelös. 

Gamla symaskiner var arbetshästar, idag försöker de byta ut kvalitet mot en massa extra nonsens som man knappt använder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2015-07-27 14:40
#2

Haha, ja det kanske var bättre kvalitet på många saker förr.

Eller också gör man som jag som fick en "snålattack" när vi skulle köpa ny elvisp. Jag tyckte inte vi använde visp så ofta.

Den hade 5 olika hastigheter men i själva verket var det fullt ös eller inget alls. Dessutom rostade en del av visparna efter disken.😃

Nu har vi köpt en bättre visp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
2015-07-27 15:03
#3

Det verkar inte vara någon idé för företagen att göra saker som håller heller, eftersom folk köper nytt hela tiden, alla ska jämt ha det senaste. Tyvärr. :/

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

citytjejen
2015-07-27 16:13
#4

Håller med om att kvalitén var bättre för på vissa saker! Vi har en elvisp som är från 1968, en Nils-Johan som jag fick med mig av mamma när jag flyttade hemifrån en gång tiden. Det är det effektivaste elvisp jag nånsin använt, och alla som använt den säger samma sak 🙂Och den är dessutom äldre än både mig och min man haha!

/Christina

[sanna70]
2015-07-28 10:27
#5

Jag minns när barnen var små så hade vi video, den har varit med om en hel del "äventyr" Det har hänt att barnen hoppat på den, stoppat saker i den (har hittat, brödbitar. .) i den men bara den rensades så fungerade den perfekt.

Tänker på dem nya apparater, DVD som är så känsliga att bilden ibland hackar bara någon går förbi. Nu är kanske alla inte likadana men jag har en känsla att dagens elektronik inte tål lika mycket som förr och det är synd.

Record
2015-07-28 12:17
#6

Det finns  ord som kallas "programmerad garanti" vilken kommer upp på bordet då en ny produkt skall tas fram, inget får vara i evighet. Kanske främst gäller hushålls maskiner. 😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: