Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 5258 ggr
Maria
7/14/15, 2:48 PM

Min mans "lekstuga"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder på min mans förråd.  Han är så glad för sin  nya hyvelbänk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
7/14/15, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hans älskade yxor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/14/15, 2:50 PM
#2

Från en annan vinkel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/14/15, 2:50 PM
#3

Försöker igen

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/14/15, 2:51 PM
#4

Attans

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/14/15, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
[Carpinus]
7/14/15, 2:57 PM
#6

Exemplarisk ordning! 👍

Annons:
Maria
7/14/15, 2:59 PM
#7

Haha, ja det börjar arta sig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
7/14/15, 3:03 PM
#8

Fyra yxor från "smen" i Hjärtum, inte dåligt. 👍

Maria
7/14/15, 3:09 PM
#9

#8 Oj då. Du får berätta mer. Den ene hittade han i jorden på vårt gamla torp. Den som är nederst till vänster tror jag och skaftet har han hittat på loppis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
7/14/15, 3:56 PM
#10

Hjärtum vet du säkert vad det ligger, som Göteborgare, var torpet där ikring?

De två på vänster sida är klart smens typiska snickaryxor, har själv två sådana, de på höger sida är mer av typ vedklyv lite tjockare, men titta om det finns någon text eller signatur.

I mina trakter nära Hjärtum är dessa verktyg välkända, och att jag själv varit hos smen i min ungdom. Skall titta på mina yxor hur de är märkta.

Maria
7/14/15, 4:11 PM
#11

Aha, ska kolla. Tack för informationen.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[Narwayn]]
7/14/15, 4:13 PM
#12

Snyggt :D

Maria
7/14/15, 6:40 PM
#13

#10 Nu har jag kollat. De två till vänster i bild är helt omärkta medan de två andra står Hultafors 0,8  1 3/4.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[peter54]
7/14/15, 7:55 PM
#14

Vilken fin snickarbod. Fyra "dyryxor" ser jag och Hultafors var det första jag tänkte på när jag såg dem.  Annars finns fina yxor från Gränsfors Bruk också, men Hultafors är nog snäppet finare tycker jag. 😃 Den längst till vänster ser ut som en liten bila, kanske tvåan också.

Själv har jag ingen sån finyxa alls, men två hyfsade X-yxor från Alnö har jag, en 700 gram och en 900 gram. Mina tre övriga är av okänt ursprung; en liten handyxa/spintyxa, en stor vedyxa och sedan har jag ett våldsamt verktyg i form av en släggyxa. En sådan måste man ha när man klyver riktigt tuffa vedkubbar och när man ska spräcka stockar på längden

Då har jag förstås inte räknat min kastyxor, tomahawkerna, men dem har man inte i en snickarverkstad 😉

tlover
7/14/15, 8:00 PM
#15

Vilka fina yxor, där vart jag lite avis.

l'm back

Record
7/14/15, 10:23 PM
#16

TS

Borde väl vara på sin plats med en länk till smedjan, samt bilder på deras yxor, märk det lilla hacket intill skaftet, vilket är karakteristiskt för yxan, samt dess klingande ljud när man hugger med den. Det är en dyrgrip över hela världen, även Kungen har en sådan.

http://www.lodose.eu/wp-content/uploads/2014/11/20-2014-10-13-Hj%C3%A4rtumsyxan-ny.pdf

Cristine
7/15/15, 12:04 AM
#17

Jag skulle också bli jättelycklig över en sådan hyvelbänk. Vilken fin samling yxor och så många verktyg..rena paradiset, jag skulle nog bo där.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
7/15/15, 12:44 AM
#18

Fin lekstuga!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
7/15/15, 8:31 AM
#19

Haha, ja han tillbringar mycket tid därute.

Spännande att läsa om Hjärtumyxan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/15/15, 9:05 AM
#20

Nu har vi kollat och de två yxorna till vänster i bild har det "karakteristiska" hacket som det står i texten om Bjärnumyxorna.

De andra två är som sagt Hultafors.

Alltid roligt att veta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Record
7/15/15, 9:46 AM
#21

Lite kuriosa, och prisidé för Hjärtumyxa, risken för en lång tråd finns, men den mer intresserade får Googla på "Hjärtum yxor". Märk väl att de aldrig såldes med skaft.

http://www.hembygd.se/backa/om-backa-hembygdsforening/smeder-i-backa/

Det var bättre förr ?

Maria
7/15/15, 11:45 AM
#22

#21 Tack för länken.

Ser att jag helst plötsligt skrivit Bjärnumsyxa i #20 vilket givetvis är fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa2]
7/15/15, 2:17 PM
#23

Jättefin lekstuga…ska försöka få mannen i mitt liv att städa !    😉

[TanatosNyx]
7/15/15, 9:12 PM
#24

maffig lekhörna, man kan riktigt känna skaparglädjen. Man får ju lust att "hoppa in i bilden" och pyssla där inne.

Dioramabyggare
2/7/17, 9:53 AM
#25

#0, #1: Inspirerad av bilderna på de vackra yxorna ovan undrar jag om det är någon på forumet som känner till något ställe där det finns "medeltida" modeller av snickaryxor att beställa eller köpa? Jag skulle vilja vara med på något "medeltids-reenactment", och eftersom jag är intresserad av den tidens "snickarkonst" (allt från bruksföremål av trä till husbygge) så vore det trevligt att skaffa några tidstypiska yxor.

[PeterTM]
2/7/17, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Du får leta upp en bra smed som kan göra en åt dig. Jag har en skicklig knivsmed från Eskilstuna som har gjort mina tomahawker de senaste åren. Sen gör jag iordning skaft och fodral med hängsle själv.

Dioramabyggare
2/7/17, 7:00 PM
#27

#26: jag känner visserligen en smed i Västra Östergötland, och känner till en här i staden, att fråga.  Men de jobbar yrkesmässigt med smide, så det lär nog dröja innan de hinner tillverka något åt mig.

Annons:
Record
2/8/17, 10:03 AM
#28

#25

Kanske återuppbyggnaden av "Norra Råda" kyrka är intressant, vilken sker med virke och verktyg tidstypiskt för ursprunget. För närvarande går det sakta.🤔

Upp till toppen
Annons: