Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1098 ggr
[Sisa2]
7/2/15, 12:07 PM

Sommarfaror

Giftiga huggormar, getingstick, mördarsniglar, fästingar och bränd av både solen och maneter.

Sommaren är härlig, men också farlig !

Har Du råkat ut för något ?     ☀️

Annons:
Maria
7/2/15, 1:19 PM
#1

Mördarsniglar är ju knappast farliga om man inte slinter på dem😉

Det enda jag råkat ut för är att jag fick borrelia av en fästing 2005 som slutade med hjärnhinneinflammation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
7/2/15, 3:21 PM
#2

Huggormar räds jag inte, jag brukar söka efter dem. Getingstick och fästingbett får jag varje år, jag har fått borrelia två gånger, dock utan andra konsekvenser än de där typiska röda ringarna och påföljande antibiotikakurer. TBE är vi alla vaccinerade emot. 

Getingstick gör mycket ont, men annars påverkas jag inte. Frugan blev orolig för några år sedan när jag fick sex getingstick på en gång i ansiktet och på halsen. Hon gav mig en tablett för säkerhets skull, men jag reagerade inte ens med svullnad.

Solen utsätter jag mig inte för efter pärsen med malignt melanom 2010, när jag fick operera bort 8x15 cm hud på ryggen. Benigna tumörer (basaliom) har jag redan tagit bort två och ska ta bort tre till.

Jag tycker nog att allra värst är de där små flugorna som vill in i alla öppningar på kroppen, öron, ögon och näsa. Bromsar är rätt jobbiga också om de blir många.

Tarotstollan
7/2/15, 7:25 PM
#3

Jag har blivit geting stucken en gång för många år sedan när jag och kompisen var ute och plockade hallon. Fingret svullnade lite men annars var det inget speciellt, tycker blodprov gör ondare än det sticket.
Däremot vill jag inte träffa på mygg, då jag är hyperallergisk mot deras stick, inte att det gör ont men jag svullnar så hemskt och klådan skall vi inte prata om!! Fick gå till vårdcentralen en gång efter att plockat blåbär i skogen, hela armen var svullen så jag ringde först och frågade om det. Jag fick order "att omedelbart komma in"! Vilket jag gjorde och då blev det både tabletter och dricka medicin så fort jag anmält mig i luckan!😮
Det ni, då vet man att det är allvarligt!😇😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[TanatosNyx]
7/2/15, 11:54 PM
#4

getingstucken rakt i halspulsådern, ilfart till sjukan då effekten blev densamma som för allergiker då sticket tog som det gjorde. Är dock inte allergisk.

den svenska huggmasken räds jag icke. Fästingar däremot skyr jag som pesten, ush!

Intehärutandär
7/3/15, 12:52 AM
#5

Getingstungen har jag blivit några ggr. En gång i bageriet. Är känslig för solen, så efter dessa två dagar ser jag ut som en mörkrosa…gris. Har fått rejäla brännskador flera ggr. En gång med vätska i anklarna. Fästingar har jag bara sett två ggr, på min förra hund. Som dog för 20 år sedan. Brorsan fick nyss borrelia, han är dock skogsmaskinist. Huggorm har jag inte skrämt heller. Är överkänslig emot mygg o knott, sväller upp fast inte lika hemskt som sonen som behöver allergimedicin. Maneter finns inte i (våra) sjöar. Ål däremot o hästiglar. Äckliga ting.

Upp till toppen
Annons: