Annons:
Läst 782 ggr
[Sisa2]
2015-05-26 09:22

Empati för våra djur

Djur ska behandlas väl !

De som lever vilt, de som är människors sällskap och de som ska bli mat !

Vilken tycker Du är den viktigaste frågan,  för att djur ska få det bättre ?      🌺

Annons:
Fridaaaa
2015-05-26 09:31
#1

Vet inte riktigt vad du menar med viktigaste frågan men anser att djurskyddslagarna och kollerna ska bli mycket nogare.
Samt inte importera så mycket utländsk kött utan satsa mer på svenskt bra kött istället. 

Folk borde tänka efter innan de köper djur också. Alldeles för lätt att avla på djur idag, borde sättas hårdare där också. Kastering och id-märkning av katter borde det införas lag om (katter som inte går i avel alltså ska kastreras enligt mig, oavsett om det är inne eller utekatt).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
2015-05-26 09:42
#2

Generellt sett att folk som missköter sina djur, slutar med det. 

Exempel på specifika åtgärder kan vara att katter som inte ingår i rasavel ska kastreras och att kattägande borde registreras precis som är brukligt med hundar.

Fasa ut pälsindustrin, förbjud burhöns, låt alla kor och grisar gå ute. Minst 1000-procentig höjning av straffet för folk som inte har koll på sina hundar.

Jag tycker också att någon form av kompetensbevis borde införas för ägande/hållande av djur som kan innebära risker för ägaren själv och för andra människor och djur. Det kan gälla häst, hund, jätteormar och jätteödlor, giftiga djur och djur som riskerar att bli invasiva i vårt ekosystem.

När det gäller djur som hålls för livsmedelsproduktion borde all import av sådant vi kan producera här omedelbart upphöra. Mjölkbönderna har just fått sin ersättning sänkt till nivåer som gällde för 30 år sedan. Lösningen är superenkel, sluta importera billiga produkter från länder som knappt ens har djurskyddslagar. För övrigt när det gäller vårt livsmedel, borde absolut ingenting som kan produceras i Sverige vara tillåtet att importera utom vid missväxt.

tlover
2015-05-26 09:54
#3

Jag tror det som skulle ha störst verkan är att uppmuntra, underlätta och hjälpa mer folk att bli kött/päls/ull/osv bönder i Sverige, tex genom en skatt på importerade animaliska varor.

Uppmuntra, underlätta och hjälpa folk att hålla djur mer småskaligt (vilket ofta men inte alltid innebär att det r bättre för djuren).

Uppmuntra försäljning och producering av kaninkött och kaninpäls, gärna i koloni (om det funkar för ens kaniner).

Ta bort lagen på att beteshagar till produktionskaniner ska strös (jag menar snälla nån, vad är det för mening med en beteshage då) istället kan dom ha krav på att underlaget ska vara passande som dom har på andra djur.

Informera allmänheten om vad konsekvenserna blir om man köper billigt kött/ägg/ull/päls/läder/etc. Om man bara gör hårdare lagar utan att få folk att betala mer så kommer produktionen bara flytta utomlands vilket ger sämre djurhållning och färre jobb.

Det är några saker som jag kommer på, på rak arm.

l'm back

Maria
2015-05-26 09:59
#4

Det känns som ett område jag har alldeles för lite kunskap om men kul att läsa och lära här i tråden.

Jag kan också tycka att det vore viktigt att vi håller koll på att våra regler och bestämmelser som ofta verkar helt OK efterföljs. Mer djurpoliser kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2015-05-26 10:02
#5

Finns ingen enskild viktigaste  fråga.

http://etiskdjurhallning.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[peter54]
2015-05-26 10:08
#6

#5 Det är därför man gör en sådan här tråd, var och en har sin synvinkel och därmed täcker man in ämnet bredare än om man bara generellt säger "allt".

#0 Jag tänker också att de personer som fått djurförbud pga misskötsel av djur, inte följs upp i tillräcklig omfattning (alla har väl läst om den norska kvinnan med valpfabriker?). Här finns ett par bönder som fått djurförbud, men där de ändå har djur för att makan äger dem istället för bonden själv.

Annons:
Fridaaaa
2015-05-26 10:12
#7

#6 Ja den norska kvinnan är hemsk. Och är sjukt att om man får djurförbud täcker det bara i det landet, så kan de flytta, som hon gjort till Sverige och skaffa djur här :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa2]
2015-05-26 11:37
#8

Oj sån intressant läsning !   Jag tror Ni fått med det mesta här vad gäller frågan om hur våra djur ska få det bättre.

# 6  Tack Peter…var precis vad jag ville med denna tråd !     👍

Fridaaaa
2015-05-26 11:44
#9

Minimimåtten för t.ex kaniner, marsvin och flera andra djur borde höjas.
Är inte OK att minimåtten för två kaniner under 3 kg får bo på 0,5 kvm. Är skönt att alltfler ökar måtten markant, men djuraffärerna borde öka kunskaperna och inte sälja olagliga burar, rekommendera större samt då att måtten höjs på jordbruksverkets sida anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2015-05-26 13:21
#10

#2 Nej lösningen är inte superenkel. Dina förslag saknar total verklighetsanknytning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2015-05-26 13:24
#11

#10 Hur tänker du nu?

Har du egna förslag?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa2]
2015-05-26 13:33
#12

# 10  Tycker också att du ska förklara hur du menar och vad du har emot denna tråd !

Jag vill bara veta hur våra medlemmar känner inför denna fråga !     🤔

vallhund
2015-05-26 14:58
#13

Var har jag påstått att jag är emot denna tråden? Har själv spridit den till etiskdjurhållning.ifokus, då ts själv inte gjorde det.

Vi är med i EU det betyder att vi ingår i en grupp länder där fri rörlighet råder, dvs man kan inte sluta importera livsmedel från övriga EU länder.
Det är väldigt många år sedan Sverige var självförsörjande vad gäller livsmedel.

Att höja straffvärdet för dålig tillsyn av hund är en piss i Mississippi så länge som inte ens den lagstiftning som finns efterlevs, t.o.m. Polisen struntar i den då de har viktigare saker att göra, det kallas prioritering o är vanligt förekommande efter nedskärningar.

Vi skulle komma väldigt långt om den lagstiftning som finns efterlevs, det förutsätter att djurskydd o polis m.fl. får tillräckliga resurser.
Vi borde äta väldigt mycket mindre animalier.

Vi borde konsumera etiskt o hållbart o inte med plånboken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Maria
2015-05-26 15:07
#14

#13 Varför skulle TS sprida denna tråden till Etisk djurhållning då det enbart är en enkel fråga till oss här inne på Livskvalitet?

Jag kan heller inte hitta att du spridit tråden dit.

Detta är en av iFokus vänligaste sidor och vi diskuterar allt mellan himmel och jord utan att "skriva någon på näsan"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Em_
2015-05-26 15:38
#15

Att väcka intresse. Människor kommer inte vilja förändra något de inte är intresserade av. Det måste vara lätt att få tag i korrekt information. 

Sen är frågan hur vi definierar begreppet "våra djur". Är det våra svenska djur, Europas, eller hela världens? Var drar vi gränsen för djur? Däggdjur, insekter, eller till och med encelliga djur? Ska granbarkborrar och andra skadeinsekter ha samma lagskydd som hundar? Ska lagårdsmössen avlivas lika humant som mjölkkorna? Många knepiga pricipfrågor blir det :)


Rumblebee
2015-05-26 17:50
#16

Jag tror att mycket av den orättvisa som sker våra djur är på grund av girighet. Ta industrin med fjäderfän.. Det är billigare för (de stora) producenterna att klämma in så många djur som möjligt inom lagens små mått, än att ge varje djur ordentligt med uttrymme för det skulle ju leda till färre djur, färre ägg och mindre inkomst. Så girighet är ju helt klart något som man måste försöka motarbeta. På något sätt. Sedan det att många konsumenter gärna vill ha så mycket som möjligt till bästa pris, vilket också är en form av girighet om man frågar mig. Även det att man informerar mer. Inför korta lektioner i skolorna som tar upp vikten med empati och att behandla alla med respekt. Oavsett vilken art individen tillhör och oavsett om de kan känna smärta eller inte. Och de som missköter djur på grund av mentala defekter, oavsett om det är medvetet eller ej bör inte få äga djur. Hur man nu ska veta vilka som inte får ha djur är nog inte det lättaste.

tlover
2015-05-26 17:53
#17

#16 Med tanke på att de flesta bönder knappt kan få det at gå runt om ens det (tex min svärfar som tjänade 60 000:- om året då han var mjölkbonde) så borde man arbeta i den andra änden istället och arbeta med köparens girighet el snålhet vad man nu vill kalla det.

l'm back

Rumblebee
2015-05-26 18:06
#18

#17 Ja det är ju sant… Med mindre sålda varor så skulle producenterna bli "så illa tvugna" att minska på uppfödningen.

tlover
2015-05-26 18:09
#19

#18 Jag tänkte snarare att om folk betalar mer så har bönderna råd med att ha det bättre för djuren.

Köper folk mindre, så går fler bönder i konkurs vilket resulterar i att fler köper kött m.m utomlands ifrån vilket i princip alltid är sämre för djuren

l'm back

Rumblebee
2015-05-26 18:19
#20

#19 Fast skulle inte det bli samma sida av ett och samma mynt? Att folk köper mindre jämfört med att de helt enkelt betalar mer för varorna (och i mina öron låter det som om de då även skulle köpa mindre)

Annons:
[peter54]
2015-05-26 18:57
#21

#10 Självklart begriper jag att det inte är superenkelt och att medlemskapet i EU leder till att livsmedelsimport och export ser ut som den gör, jag är inte dum i huvudet.

Det var åsikter jag yttrade. Jag tycker inte om EU och jag röstade emot då det begav sig. Nu ser jag hur bönderna här har det och läser i tidningen att mjölkbönderna är nere på ersättningsnivåer som gällde för 30 år sedan, hur odlingsmark sås igen med gran och hagmarker växer igen. 

Det är min  åsikt att inget land borde behöva importera någon enda livsmedelsprodukt som de kan producera själva så länge inte alla odlar/producerar på samma villkor, exempelvis när det gäller djurskyddslagar.

tlover
2015-05-26 19:20
#22

#20 aha missförstod dig 🙂

l'm back

Upp till toppen
Annons: