Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 600 ggr
[Sisa2]
4/26/15, 4:46 PM

Livets krydda !

Snart sommar…betyder grilltider för många !

Hur kryddar Ni det som ska grillas..vilken är Din favorit bland alla kryddburkar ?

Annons:
[peter54]
4/26/15, 4:52 PM
#1

Livets krydda för mig är någonting helt annat än något man kan äta. För mig är "viljan" livets krydda nr 1.

Jag gillar ingenting från grillen, så där kan man inte få några poäng från mig. Undantaget skulle vara röding, öring eller abborre med salt och peppar inslagen i aluminiumfolie och kastad i glöden.

Cristine
4/26/15, 4:55 PM
#2

Det beror på vad jag grillar, men mycket  indiska kryddor eller så bara chili och vitlök,  kanske med ingefära eller mynta.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
4/26/15, 5:02 PM
#3

Här kommer en till som inte är så förtjust i grillat.😉

Vi har skaffat en liten bordsgrill vilket är alldeles lagom för de lilla vi använder grillen.

Det godaste jag vet är att grilla fisk och eventuellt grönsaker som squash men köttstycken har jag svårt för. 

Idag har ju vi haft fint väder och på doften ute så känner jag att många grannar har förmodligen haft grillpremiär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
4/26/15, 5:06 PM
#4

Den där barbeque-såsen och de speciella grillkryddorna som de flesta använder på i stort sett allt som ska grillar, bara avskyr jag både lukten och smaken av. Jag äter det absolut inte 😉

Maria
4/26/15, 5:29 PM
#5

#4 Jag håller med dig. Minns att vi förr när det kom och blev populärt grillade sådan där flintastek som var färdigkryddad. Det skulle jag aldrig äta idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
4/26/15, 5:49 PM
#6

Salt och peppar. Ibland någon marinad på chili eller något med sting i! Älskar grillat och allt som har med grillning att göra🙂

/Christina

Annons:
fotokrafs
4/26/15, 5:55 PM
#7

Jag och maken grillar aldrig (förutom kanske korv på skogsutflykt). Fast visst.. grillat kan slinka ner om vi blir bjudna. Förra helgen fick vi grillad fläskfilé :)

[Sisa2]
4/26/15, 8:18 PM
#8

Jag marinerar kött med soya, grillkrydda, lite socker och pressad vitlök. Använder aldrig färdig marinad !    🙂

Cristine
4/26/15, 10:26 PM
#9

Färdiga marinader är vedervärdiga för mig, kan inte äta något som legat i dem och flinta stek äter jag aldrig mer

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Carrosh
4/29/15, 12:27 AM
#10

Kryddning och eventuell marinad beror helt på vad som ska grillas. Och vad vi är sugna på. Men mycket svartpeppar (helst tellichery) är viktigt när det är kött som ska på grillen. När det är kyckling stoppas oftast något gottigt innanför skinnet (kan vara allt ifrån puréad paprika och vitlök till färskost och örtkryddor och/eller citronskivor). Men det blir alltid olika varje gång, då allt görs från scratch. Precis som Cristine, så avskyr vi också färdiga marinader. Det är ofta så mycket skit i dom där (helt onödiga grejer plus alldeles för mycket salt), så det är inte värt pengarna för fem öre. Hemgjort är så enkelt och snabbt gjort!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Intehärutandär
4/30/15, 4:59 PM
#11

Jag är vegetarian sedan barnsben, så grillning gillar jag inte så mycket. Det förknippas mest med kött(smaker) tycker jag. Visst är det gott med t ex en sojakorv som är svart av blåsor, halloumi eller majskolv, men inte som hel middag så jag kan längta efter att bli mätt.

Upp till toppen
Annons: