Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 876 ggr
aggeelin
3/29/15, 10:54 AM

Ska barn själva bestämma?

Jag har tidigare läst att barn själva (enligt föräldrar) ska bestämma om de vill bli ammade eller inte. I bifogad artikel beskrivs problem som uppstår när barn själva ska bestämma om de vill bli vaccinerade eller inte. Föräldrarna tycks helt ha abdikerat.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/fega-foraldrar-missar-att-motgangar-ar-bra/

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
VildaVittra
3/29/15, 11:05 AM
#1

Herregud, inte trodde jag det var så illa, nog för att jag sett hur otrevliga barn och ungdomar börjar bli nu för tiden. 

Givetvis ska inte barnet bestämma, barnets hjärna är inte tillräckligt utvecklad för att verkligen förstå konceptet död, för det är ju just det man kan bli om man inte vaccinerar sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
3/29/15, 11:15 AM
#2

Barn  ska få vara självständiga så långt det går. Men allting kan de inte vara det med, det lär de sig ingenting på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
3/29/15, 11:20 AM
#3

När det gäller amning och vaccinering handlar det inte om lärande - som jag tolkar det  - utan konsekvenser som ett barn inte kan bedöma (hur kan en nyfödd bestämma om den vill bli ammad?)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
3/29/15, 11:22 AM
#4

#3 På sätt och vis är det ett lärande: lärande att kunna bedöma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
3/29/15, 11:29 AM
#5

Att utsättas för att fatta beslut på för hög nivå är troligen mer frustrerande än lärande. Föräldrarna borde stå för att hitta rätt nivå för barnet. Det föräldrarna roll att bedöma nivån istället för att utsätta barn för omöjliga val. Det finns andra saker som barn kan träna på.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

tlover
3/29/15, 11:30 AM
#6

Aldrig i livet att Ylva ska få välja sånt själv. Ja, jag vill att Ylva ska lära sig att tänka själv men inte på det sättet.

Man kan lära sig av gränser också, det är väl det som är det svåra med att vara förälder att veta när man ska sätta gränser och när det ska vara fria tyglar.

l'm back

Annons:
[TanatosNyx]
3/30/15, 7:25 AM
#7

Vad är nästa steg, låta barn bestämma om dom vill ha bilstol t.ex.? frivillig skolgång? 😮 herregud…

[GunillaF]
3/30/15, 3:21 PM
#8

När man skaffar barn så tar man på sig ett ansvar att uppfostra och lära barnet. Hur kan någon tro att barnet är kapabel att ta eget ansvar och egna beslut innan det är lärt vad konsekvenserna blir av deras beslut om ingen berättat det för dem. Och förresten så förstår inte barn innebörden av vissa konsekvenser förrän de kommer upp i högre ålder.

Maria
3/30/15, 6:55 PM
#9

Man hjälper ju inte barnen med att låta dem ta svåra beslut långt innan de är kapabla. Det är snarare att stjälpa.

Vi vuxna ska givetvis se till att barn är delaktiga men det övergripande ansvaret är vårt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
3/30/15, 7:17 PM
#10

Jag pratade med en kompis som är chef på en vårdcentral här och problemet med att barn ska bestämma om vaccination finns även här. Mycket märkliga föräldrar som tror att barnen är som kapabla vuxna.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
3/30/15, 9:26 PM
#11

Förstår mej inte på dessa föräldrar som lägger över ansvaret på sina barn, det är ju hemskt. Undrar vad de gör om barnet dör

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Åsa S
3/31/15, 8:23 AM
#12

Om barnet dör skyller de väl på vårdcentral eller samhället, vi har en generation just nu som inte verkar vilja ta ansvar för nått utan det är alltid nån annans fel.

[peter54]
3/31/15, 10:37 AM
#13

Det finns ju ett gammalt beprövat uttryck som heter "sunt förnuft". De föräldrar hon i Expressen kåserar om har tyvärr inget sådant. Vad det beror på kan man spekulera i, men det tar sig massor av vansinniga uttryck nuförtiden. 

Ta bara det där med att föräldrar har svårt att slita sig från sina mobiltelefoner i lekparken och missar sitt umgänge med barnen. I inslaget jag såg på nyheterna igår, skrattade mamman som om det vore en rolig bagatell. Det är ju helt och hållet rubbat. Vad tror föräldrarna att barnen kommer att växa upp till för slags varelser då?

Föräldrar har ansvar för sina barn tills de är myndiga. Det betyder inte nödvändigtvis att man bestämmer allt över huvudet på sina barn när de blivit större (sunt förnuft igen), men när de är små har de noll och ingen talan om exempelvis amning eller vaccinering eftersom de varken har kunskap eller erfarenhet om konsekvenserna av någonting.

Hårddrar man detta kommer inga barn att äta protein utan bara socker, inga barn kommer att bry sig om att borsta tänderna eller att gå i skolan. De kommer inte att lära sig att respektera andra eller att skilja på ditt och mitt. Vi tar ett gigantiskt tidssprång mer än 2 miljoner år tillbaka i tiden.

Annons:
Cristine
3/31/15, 3:03 PM
#14

 Visst är det så Peter!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[sanna70]
4/1/15, 7:09 PM
#15

Ja, håller med dig Peter. Man måste ta ansvar som förälder och använda sunt förnuft.

Mirinda
4/2/15, 1:41 AM
#16

I mina öron låter det som ett aprilskämt - ett dåligt sådant. Hur kan någon tro att småbarn och spädbarn kan fatta egna beslut?

När det gäller amning kan velande föräldrar förstås fråga babyn på det enda sätt den förstår; om de lägger babyn till bröstet så får de se vad den vill.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

aggeelin
4/2/15, 8:45 AM
#17

Nej, det är inget aprilskämt.

Vad jag undrar är hur det kunnat gå och bli så här tokigt? Hur har föräldrar fått för sig att små barn kan fatta beslut om allt?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

SaraU
4/3/15, 10:24 AM
#18

Jisses… Dagens samhälle i ett nötskal. Visst ska barn få bestämma själva men över de sakerna de kan bestämma, bäst är väl om man bestämmer tillsammans när barnet är så gammalt att det kan vara med och bestämma. Alla åldrar har sin gång och man kan inte ge ett litet barn ett ansvar som det inte vet vad det innebär, eller hur barnet ska handskas med det. Blir så arg på dagens föräldrar (även om jag själv snart har en 4 årig son), som #13 skrev om mobil telefoner. Skaffar man inte ett barn för att se det växa upp och se den bli vuxen? Föräldrar idag verkar vara mer intresserade av att skrolla på sina telefoner än att se sina barn växa upp.

the esthetic grown up is the child who survived

aggeelin
4/3/15, 11:53 AM
#19

Men, tjatar jag vidare. Hur har det kunnat bli såhär konstigt. Hur har föräldrarna helt tappat greppet? Mina barnbarns mamma vågade inte se till så barnen tvättade håret, duschade, klippte naglarna osv. Hon klarade inte av det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

VildaVittra
4/3/15, 11:55 AM
#20

#19 Det fanns väl ingen app som beskrev hur man gjorde?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
aggeelin
4/3/15, 11:58 AM
#21

#20 Hahaha! Nej, kanske inte det. Och ingen om tandborstning heller.

Vill inte barnen tvätta sig och borsta tänderna så behöver de inte. Inte heller ta på sig kläder, 6-åringen kan gå i pyjamas hela dagen om hon kommer från sin mamma.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mirinda
4/3/15, 4:59 PM
#22

Att inte ta ansvar för beslut som gäller barnens grundläggande behov som hälsa, mat sömn etc är att svika dem grovt. Lite grundläggande hyfs/"folkvett" behöver barnen också ha för att inte råka illa ut i sociala situationer.

Vem annars än föräldrarna ska ge barnen detta?

Barn ska visst få lära sig att tänka själva och fatta egna beslut. Men det ska om sånt de är kapabla att göra val i - där de har uppnått en förmåga att förstå konsekvenserna av olika val. Man får anpassa efter ålder och individ. 

Allt det här är så självklart att det för mig är obegripligt att någon över huvud taget ifrågasätter det.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: