Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 732 ggr
flisan708
1/25/15, 9:24 AM

Matkasse

Har någon av er testat färdiga matkassar? Vilken är bäst? Fördelar och nackdelar? Funderar på att testa men vet ej vad man ska välja.

Annons:
VildaVittra
1/25/15, 9:28 AM
#1

Nej, jag är födoämnesallergiker och då man inte  får byta ut det man inte tål mot något annat så går det inte. Det är en stor nackdel, annars gillar jag konceptet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1/25/15, 10:24 AM
#2

Nope aldrig testat, mycket jag inte äter i dem tyvärr. Blir inte billigare för oss heller.

Men kolla runt bland de som finns, finns flera olika idag med olika varianter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
1/25/15, 10:56 AM
#3

Vi kör med matkasse. Här ute på bygden finns inga alternativ, så vi tar från lokala ICA Nära. Vi började i höstas och vi tycker generellt att det är positivt. Många pluspoäng för oss som barnfamilj, jag är borta tre hela dagar och frugan jobbar heltid. 

• Man behöver aldrig fundera på vad man ska äta och därmed minskar andelen middagar med makaroner och korv/köttbullar till nästan noll.

• Man får färdiga recept och samtliga ingredienser ingår utom basvarorna.

• Det blir mycket mer vegetabilier i matlagningen och en ny rätt varje dag.

• Många av rätterna är nya för oss och särskilt för barnen är det bra att få prova på andra maträtter än det vanliga snabbfixet som annars alltid dyker upp när vi är sent hemma allihop.

• Ungarna var ganska negativa till idén med matkasse, men de har verkligen vuxit i sina matvanor efter att vi började med kasse, vi kommer att fortsätta. 😃

stina63
1/25/15, 9:47 PM
#4

Jag har funderat på de om jag ska skaffa testa de. Hört läst positivt om de

Maria
1/25/15, 10:05 PM
#5

Hade jag inte haft så nära till affärer så hade jag absolut handlat på detta sätt. Jag tror några i vårt område köper varor så för ibland kan man se lådor på trappan men jag vet inte vad det är för mattkasse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
1/25/15, 10:48 PM
#6

Nej, är multiallergiker så det är bara att glömma för min del. Skulle inte trivas med att inte få klämma/känna på produkterna heller. Får liksom bita mig i tungan när sambon hämtar nåt. 🤐 är riktigt nitisk med kvalitén.

Annons:
Honestyisdead
1/26/15, 12:53 PM
#7

Eftersom jag älskar att handla råvaror kommer jag inte köpa mat på det viset.

[peter54]
1/26/15, 5:59 PM
#8

Vi har aldrig fått något i matkassen som inte har varit fräscht och fint. Jag är själv noggrann efter mina år inom Coop där jag fick gå flera specialkurser om alla lika varuslag som mjölk och ägg, kött och fisk, frys, torrvaror samt frukt och grönsaker. 

Inte många nuförtiden vet att all frukt och alla rotfrukter ska hanteras som om de vore ägg. Numera tippar man ju exempelvis äpplen och Potatis ur stora lådor. Så fick man inte hantera varorna i början av 80-talet eftersom de får stötskador som syns under skalet.

Många tror att exempelvis potatiskvaliteten försämras, men det är bara hanteringen som blivit sämre. Ofta är de mörka fläckarna under skalet på potatisen stötskador. 

Man ser nuförtiden ganska ofta känsliga grönsaker som till exempel paprika ligga förpackade i odimmade diskar. Då blir de snabbt tråkiga och andelen kastade paprikor blir onödigt hög. Diskar med färska grönsaker som ligger oskyddade ska besprutas med fin vattendimma var 10e-15e minut för att hålla sig friska.

Honestyisdead
1/26/15, 6:06 PM
#9

#8 ofräscha varor hade dom ju tappat kunder på ;)

Upp till toppen
Annons: