Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 892 ggr
Maria
2014-11-23 15:15

Söt ödla?

När jag gick i högstadiet umgicks jag med en speciell kille som älskade geologi och djur.

En dag så frågade han mig om jag ville komma hem och kolla på hans nya ödla vilket jag givetvis ville.

Det visade sig vara en varantyp och han hade köpt den från Danmark ch det var illa behandlad. Den mätte i alla fall 110 cm med svansen och var långtifrån söt men väldigt charmig. Sedan den dagen har jag alltid gillat ödlor. Hur stora den än har varit😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[peter54]
2014-11-23 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ödlor är fina, men de har aldrig lockat mig så mycket när det gäller val av intressedjur, då har ormarna varit mer intressanta och långt mycket lättare att sköta och inrymma. Jag har bara haft en enda ödla sedan herpetologi blev mitt största intresse för 45 år sedan. Det var en röd teju (Tupinambis rufuscens), knappt en meter lång med svansen.

Tejuödlorna är nya världens motsvarighet till gamla världens varaner. Just den här jag hade, bytte jag till mig av en kille från Södertälje 1976. Han var livrädd för den, men den var mycket lugn och snäll. Det var ganska roande att ha den här ödlan. Hon hade en massa fuffens för sig. Jag hade uppvärmt golv på den tiden i mitt terrarierum och hon fick vara lös på golvet emellanåt när jag skulle mata.

Jag matade med allt möjligt, döda möss, ägg, strömming, köttbitar osv. Ibland när det var någon som dundrade i trapphuset kunde hon bli störd och gå ifrån fatet med mat. Då kunde jag nästan säga åt henne; -"nä hörru, du har mat kvar" och då hände det att hon vände tillbaka och fortsatte att lapa i sig ägget eller vad hon nu fått.

Jag har bara en enda bild av min röda teju, tagen med en gammal instamatic-kamera, därav den dåliga bildkvaliteten 🙂

Maria
2014-11-23 15:50
#2

#1 Vad spännande att läsa.

Den här killen hade ormar också  men inte alls så färggranna som du har visat på bilder Peter så jag har ingen aning om vilken sort.

Som vuxen träffade jag denna kille igen. Han arbetade på Botaniska trädgården i Göteborg och bodde i ett litet hus uppe i Änggårdsbergen där vi alltid promenerade. Han hade blivit forskare och levde nära naturen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2014-11-23 15:52
#3

#2 Det låter som någon jag känner 🙂

Maria
2014-11-23 15:52
#4

Jag skickar PM.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2014-11-23 19:32
#5

#0  Det var ju en ny variant på den där gamla med etsningar.  😃

"-Ska du med hem och kolla mina ödlor?"  😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2014-11-23 22:13
#6

Haha, ja det kan man säga. Jag gick i alla fall med hem😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
susiemicelind
2014-11-24 01:42
#7

Jag gillar ödlor

susiemicelind fd JereMina Skämtar

Cristine
2014-11-24 02:00
#8

Jag hade en kamaleont i Spanien men den rymde

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: