Annons:
Etikettkärlek-och-relationer
Läst 635 ggr
Cristine
9/13/14, 10:18 AM

Vad kallar du din partner

Är vi så benägna på det i Sverige… i Usa är det väldigt vanligt med Honey , sugar sweet, Baby osv.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Fridaaaa
9/13/14, 10:20 AM
#1

Älskling brukar vi säga till varandra för det mesta 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JenniN]
9/13/14, 10:22 AM
#2

Vi kallar varandra vid namnet. Ibland kan det komma något snuttord men det är inte allt för ofta. 
jag gillar min sambos namn, det betyder väldigt mycket för mig så det finns ingen anledning för mig att sluta använda det. :)

luckiestboy
9/13/14, 10:26 AM
#3

Namnet

Hjärtat

Älskling

Är väl det jag säger för det mesta :)

Hellu

Maria
9/13/14, 10:29 AM
#4

Nu har ju min man ett smeknamn som t.om står i våra ringar.

Att kalla honom för "gubben" skulle ALDRIG falla mig in. Det känns alldeles fel tycket jag och skulle han kalla mig för "tanten" vilket jag har hört på olika håll skulle jag bli vansinnig😃

Vid tillfällen kan det komma andra tillmälen men det är privat och inte för andras öron då det kan låta alldeles för "tyket"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
9/13/14, 10:45 AM
#5

Älskling är standardordet för oss! För övrigt är vi väldigt larviga och snuttiga med varandra för övrigt också. Så älskling är det mer "normala" smeknamnet vi använder till varandra. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

aggeelin
9/13/14, 10:51 AM
#6

Det varierar. Oftast med namnet men  älskling och hussen är vanligt 🙂. Ibland får han heta "ingenjören" då han själv ibland skryter med att han gått teknisk linje på gymnasiet (och, han är bra på att skapa med trä men allt som handlar om teknik blir strul, därav smeknamnet 😉).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
[peter54]
9/13/14, 11:07 AM
#7

Här hos oss är det förnamnet som gäller, att använda kärleksord som älskling på slentrian är inget för varken min fru eller för mig. Jag tror att man bagatelliserar uttrycket då så att det förlorar i värde.

Sådana uttryck som "gubben" och "gumman" har vi aldrig använt om varandra, men det händer att barnen kallas så, särskilt när de var mindre.

Pratar någon av oss vuxna med barnen så relaterar vi till oss vuxna i familjen med "mamma" respektive "pappa". Jag känner flera familjer där barnen kallar sina föräldrar vid förnamnet. Det är fullständigt främmande för oss och känns som om man vill sudda ut det speciella band man har inom familjen för att istället vardagsprägla relationen att vara som vilken som helst. 🙂

Carrosh
9/13/14, 11:14 AM
#8

Jag valde Annat, då vi använder en massa olika smeknamn på  varandra. Älskling använder vi också då och då, men vi använder även annat som vi kommer på, som är passande för personligheten och stunden. :p

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

citytjejen
9/13/14, 12:24 PM
#9

Vi säger nästan aldrig den andres namn, oftast säger vi älsk, älskling, gullet eller baby.

/Christina

Honestyisdead
9/13/14, 12:26 PM
#10

Kallar honom älskling eller hjärteknus. Oftast bli det dock hans namn.

Afturelding
9/13/14, 1:22 PM
#11

Vi använder aldrig förnamn. Har kanske hänt fem gånger hittills, på sex år. Oftast är det Vännen eller Älskling, men vi har väldigt många.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Intehärutandär
9/13/14, 3:31 PM
#12

Jag säger hans namn oftast. Älskling förekommer, fast jag kallar min son o hund för det med. Han säger älskling, hjärtat, prinsessa m.m. Pratar jag om honom så är det karln som gäller (jag/kvinna är fjälla).

[peter54]
9/13/14, 4:03 PM
#13

Hmm, jag ser att det är övervägande del som inte använder varandras namn, utan hellre väljer bekräftelseord hela tiden.

Då funderar jag på en utveckling av den här frågan till att också omfatta inte bara hemmiljön, utan även i andra sammanhang där det är mycket folk, kanske i en folksamling där man inte känner någon. Skulle ni använda kärleksord till varandra även där?

Jag menar inte att det skulle vara fel eller konstigt, utan bara för att jag är nyfiken på om det finns en skillnad var man befinner sig - hemma i tvåsamhet eller i andra situationer med många andra närvarande.

För mig finns en slags värdesättning i vad man kallar varandra för och det får i min värld inte bli så att min fru eller mina barn uppfattar det som att jag är en "patrialkalisk fadersfigur som leder min flock". 

Därför skulle jag känna det som att jag nervärderade min fru om jag kallade henne "vännen". Det låter i mina öron som "lilla stackare" eller något ditåt, något jag kanske säger när ett främmande barn gjort sig illa och gråter.

🙂

Annons:
Maria
9/13/14, 4:09 PM
#14

Detta har inte med familjen att göra utan hur man blir tilltalad av andra, främmande.

Minns efter min operation när jag var inneliggande och jag hade fruktansvärt ont och ringde på klockan för att få något smärtlindrande och då kommer en sköterska in och säger -Gumman, har du så ont?

Jag visade det inte men jag kände mig rasande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
9/13/14, 5:21 PM
#15

Tur hon inte sade lill-gumman…. då 

skulle du väl gått igenom taket, det höll jag på att göra när en nunna i Spanien kallade mej hjärtat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[rumelle]
9/13/14, 5:42 PM
#16

Vi kallar nästan aldrig varandra vid namn. Oftast kallar vi varandra Mushroom (lång historia) :P eller så ropar vi bara "Aye!". Ibland blir det väl "honey", "hubby", "darling" eller "love".

[TanatosNyx]
9/13/14, 5:46 PM
#17

Här hemma blir det ofta väldigt kärvänligt "min lilla gubbe" eller "min lilla tant", men alldagligt är det namnet som används, eller "älskling". Ibland blir det Fästmö/fästman. När jag var gravid så sa vi "mamma/pappa" åt varandra, mest för att se den andre parten halvt krypa ur skinnet haha, så vuxna läskiga ord. 😉 Vi är två retstickor med glimten i ögat.

Upp till toppen
Annons: