Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 594 ggr
aggeelin
9/2/14, 7:55 AM

Det fula ordet

Brukare. Jag har alltid upplevt det som ett fult ord (som jag, för första gången  hörde någon gång i slutet av 70-talet)  och nu är det ett riksdagsparti som vill ta bort det. Tack, gör det!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
[tk1971]
9/2/14, 8:01 AM
#1

Ja, det har du rätt i. Jag gillar det inte heller. Vilka är det som vill ta bort det?

Maria
9/2/14, 8:04 AM
#2

Jag har inte tänkt på det men visst är det ett märkligt ord eller en märklig beskrivning av något luddigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
9/2/14, 8:06 AM
#3

När jag hörde det första gången kunde jag inte förstå hur de kunde hitta på något så idiotiskt att kalla människor.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Magi-cat
9/2/14, 8:07 AM
#4

Håller med. Helt idiotiskt. Jag menar "brukare" - hur kan man ens komma på det? Det finns liksom inget mänskligt i det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

penke
9/2/14, 8:20 AM
#5

..mm, det är ett "bra exempel" på Orwellska.. 😡

   penke

Cristine
9/2/14, 8:44 AM
#6

Man undrar ju vem som började använda ordet!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
jagga-ewe
9/2/14, 8:51 AM
#7

Jag vet inte. Brukare är väl inte värre än användare? I mitt jobb pratar vi om användare hela tiden, jag jobbar med teknisk support. På norska heter användarID brukerID, så det är inte så fjärran från brukare. Å andra sidan säger de "passord" där vi säger "lösenord".

Sen har väl ordet brukare fått en negativ klang eftersom det mer använts inom vården för att benämna de som behöver hjälpmedel av ett eller annat slag. Lite konstigt att inte ordet använts även inom datorvärlden, då det ju är helt synonymt med användare egentligen.

"Do You believe in the Users?" som de sa i Tron, -82

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Magi-cat
9/2/14, 8:56 AM
#8

Användare låter snällare.

Brukare har mer klang av utnyttjare. Som i för-brukare, miss-brukare etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Intehärutandär
9/2/14, 9:35 AM
#9

Här (södra, mellersta Dalarna) har jag aldrig hört något annat - och kan inte komma på annat ord på egen hand. Vilket ord är bättre för oss?

[peter54]
9/2/14, 12:34 PM
#10

Jag är inte vidare bekant med ordet brukare ensamt, inget som används här hos oss vad jag har märkt. Däremot sammansatt med något annat ord så att det blir missbrukare, förbrukare osv, men då tycker jag att det är okej.

Mirinda
9/2/14, 3:08 PM
#11

Jordbrukare tänker jag på - att bruka jorden. Får liksom inte ihop ordet brukare med en människa som får assistans av en annan människa i vardagen.

Man byter namn på saker och företeelser stup i kvarten. Jag tycker att det är rätt fånigt. Ett exempel är städare, som först döptes om till lokalvårdare och t o m kom att kallas hygientekniker i vissa sammanhang. Ett städjobb är ett städjobb och själva arbetet förändras inte för att man döper om yrket till något som ska låta "finare". I och med det tycker jag att man indirekt nedvärderar städning som arbete. 

Vad "brukare" beträffar undrar jag vad det kallades förut. Jag undrar också vilket ord de som benämns brukare själva vill att vi använder. Det är ju dem det gäller. Tycker de/ni att brukare är ett bra ord, så får jag så klart vänja mig.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

aggeelin
9/2/14, 4:54 PM
#12

I vår tidning förekommer ofta insändare om att slippa kallas brukare, många förknippar det med missbruk. Det är ofta äldre som avskyr namnet som skriver insändarna.

Ett förslag är att kalla dem vi arbetar med för människor eller personer. Jag vet att flera habiliteringar använder ordet person, "idag ska jag besöka åtta personer, fyra under förmiddagen och fyra på eftermiddagen". Det är människor som får hjälp.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

jagga-ewe
9/2/14, 5:00 PM
#13

Tror jag ska testa det i nästa ärende: "Söker människan, inget svar". Undrar hur mycket skit som kommer från kundteamet när de ser _det_ ärendet!

Nja, kanske inte. Användare är användare, fast jag tycker nästan att ordet brukare har mindre neg klang. Men det är nog för att just "användare" benämner en person som inte KAN sin dator, bara använder den.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[peter54]
9/2/14, 7:12 PM
#14

Jag tycker att det är en individuell tolkningsfråga detta med ord och deras "klang". Jag har som sagt inte hört ordet brukare särskilt ofta, men när jag hört det har jag inte reagerat på att det skulle vara fult eller bära negativ klang. Inte heller ordet användare, det behöver alls inte innebära en som inte kan sin dator. Det kan lika gärna vara en uppräkning/lista över flera som har tillgång till datorn.

[rumelle]
9/2/14, 8:52 PM
#15

Brukare får mig alltid att direkt att tänka på "missbrukare", kanske därav att det känns som att ordet har lite dålig klang. Personligen säger jag hellre vårdtagare eftersom det ju också heter vårdgivare.

Anders 50
9/2/14, 9:53 PM
#16

Den benämningen är välbekant. Har många vänner inom arbeten som använder ordet brukare.  Ingen har nämnt nåt negativt om det men jag har alltid tyckt att det är en märklig benämning på en människa som får assistans eller annan form av hjälp av samhället.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

wingren
9/3/14, 12:37 AM
#17

De använder orden brukare eller kund på företaget jag är anställd hos. Det låter fel båda två tycker jag. Jag jobbar inte hos en kund, jag jobbar hos, som många skrivit, en människa. Jag brukar kalla henne "min tant", "tantan", "hon jag jobbar hos" eller något i den stilen. Där är vad jag tror hon skulle föredra, samt vad jag själv skulle föredra. När jag pratar med kollegor, chefer eller liknande använder jag alltid hennes namn.

Mirinda
9/3/14, 1:32 AM
#18

#17 De ord du använder låter helt OK i mina öron.

På soc säger man klienter om människor som vänder sig dit. Men ett tag försökte man införa att de skulle kallas kunder. Snacka om missvisande ord! En kund som köper en vara eller tjänst kan välja vem/vilken firma den anlitar. Det kan inte en klient som kommer till soc. Sen säger man ju att kunden alltid har rätt. Den inställningen tror jag ytterst få klienter på soc upplever att  de bemöts med. När det gäller vem som är beroende av vem, så är förhållandet mellan kund & säljare raka motsatsen till det mellan klient & myndighetstjänsteman.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: