Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 187 ggr
aggeelin
2014-08-23 10:44

Att läsa - påverkas av det digital samhället

Å det som år så roligt att läsa - och så mycket nytta med det också!

http://www.dn.se/debatt/samre-lasforstaelse-naturlig-foljd-av-nya-digitalsamhallet/

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Maria
2014-08-23 11:12
#1

Ja, det är illa att det har påverkat ungdomar såpass negativt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
2014-08-23 11:31
#2

Håller med Maria!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
2014-08-24 18:12
#3

Jag tror att det finns många andra anledningar. Barn och unga i skolåldern läser konstant, men istället för böcker och tidningar så konsumerar de digital text (precis som ni nu när ni läser mitt inlägg). Dessutom läser de på flera olika språk. Och det är inte omöjligt att de läser tidningar och böcker på skärm heller. De producerar dessutom mer egen text. Att läsförståelsen blir sämre kan möjligtvis ha att göra med att de läser kortare texter, men att påstå att de inte läser är fullkomligt felaktigt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
2014-08-24 18:22
#4

Jag tror också att ungdomar läser mycket men för att bli en van och "bra" läsare, om man nu kan uttrycka sig så, så är jag övertygad om att man behöver läsa blandad litteratur och gärna äldre sådan också för att få en känsla för språket och nyanserna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Afturelding
2014-08-25 08:29
#5

Absolut, och olika långa texter som sagt. Läsning är superviktigt, och det är precis lika viktigt att skolan tar sitt ansvar som att barnen får läsa hemma. Det är inte digitalsamhället i sig som gör läsförståelsen sämre, tvärtom är det ju lättare än någonsin att få tag i böcker och andra källor, men det är för få som tar tillvara på de nya möjligheterna. Tyvärr är det också många föräldrar som inte tycker om att läsa själva, och i skolan hinner man inte med tillräckligt. 

Men den digitala läsningen är också viktig, och det är bra att öva på det redan från början. På högskolor och universitet är mycket av materialet digitalt, och det är något jag själv har väldigt svårt för (men tryckt text plöjer jag 50 sidor i timmen).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: