Annons:
Etikettresor-och-kulturer
Läst 1859 ggr
Afturelding
8/14/14, 12:07 PM

Resa till Norrköping och Hogwarts

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ren livskvalité för en fandom-människa som jag. För en vecka sen besökte jag och maken Norrköping, där det för närvarande är en studioutställning om Harry Potter.  Originalföremål från filmerna, och en himla massa kostymer som skådespelarna haft på sig (jag var i himmelen 😉). Man fick inte fota med blixt, men ett par av bilderna blev okej ändå!

Audioguiden var inspelad av de som var med och skapande filmerna, b.la regissören och dräktdesignern! 

Alla föremål befann sig i sin "naturliga" miljö, i Den förbjudna skogen fanns exempelvis kentaurerna, jättespindeln Aragog, testraler och ett drakhuvud i 1:1 skala.

Här är exempelvis Professor Snapes (Alan Rickman)  kostym, som bars i alla filmer. I bakgrunden syns föremål från lektionssalen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Afturelding
8/14/14, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den animatroniska modellen av hippogriffen Vingfåle/Buckbeak

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Afturelding
8/14/14, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Givetvis fanns även Voldemorts (Ralph Fiennes) , ena kostym. På bilden syns också ormen Nagini (en av de många modeller som användes), och olika skeenden av dödsätarnas masker.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Afturelding
8/14/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En av de roligaste kostymerna för mig var den här, Fleur Delacours (Clémence Poésy) Beauxbatons uniform. Jag har länge velat sy en cosplay av denna, och tog tillfället i akt att ta flera detaljbilder 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
8/14/14, 3:14 PM
#4

Åh, vad roligt. Jag förstår att är man en Potterfan så måste detta vara himmelriket😉

Jag skulle vilja göra ett liknande besök i i Nya Zeeland där man spelade in sagan om ringen.

Jag gillade bilden på Vingfåle.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Afturelding
8/14/14, 3:30 PM
#5

Jo, men jag har fortfarande studioturen i London och Wizard World i Orlando (och nya i Tokio) kvar tack och lov 😉

Åh, ja, det skulle jag också vilja göra! Men det är ju tyvärr lite längre bort än Norrköping….😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[TanatosNyx]
8/14/14, 5:27 PM
#6

Waow! Vilken upplevelse! 😍

Annons:
Anders 50
8/14/14, 8:35 PM
#7

Kul!  Då blir det till att sy nu då?  😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
8/15/14, 12:23 AM
#8

#5 

Kul att du har många  sådana visiter att se fram  emot,det blir mycket resande.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
8/15/14, 8:02 AM
#9

#7 Japp! Ska bara göra klart påbörjade projekt. Om jag är riktigt snabb kanske jag har en klar den 30e när jag ska till Uppsala med Harry Potter-klubben där och åka ånglok ("Hogwartsexpressen") 🙂

#8 Ja, det finns en hel del att se. London åker vi nog till nästa sommar 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: