Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 460 ggr
Cristine
7/24/14, 7:34 AM

Köper du kravmärkt?

Dottern väljer nästan bara kravmärkta varor  och det är jag glad över.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Mooniq
7/24/14, 7:49 AM
#1

ja kravmärkt, ekologiskt, närodlat.. tror jag bidrar till förändring 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
7/24/14, 8:14 AM
#2

Jag försöker också handla sådant med någon form av "krav" men ska ärligt säga att jag tycker det är för mycket benämningar.

Rättvisemärkt choklad köpte jag sist. Det låter ju himla bra men  är den ekologisk t.ex? Närodlat är det ju inte i alla fall😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
7/24/14, 8:39 AM
#3

Jag blir irriterad på att det är så mycket dyrare än "vanlig" mat, och ofta av sämre kvalitet. Ett exempel: ekologisk gurka för hisnande 59,95 kr kilot. VEM köper sånt? Inte jag i alla fall. Det är en principsak.

Fridaaaa
7/24/14, 8:40 AM
#4

Köper mycket kravenmärk/ekologisk så långt det går.
Kött är svårt då det är så himla dyrt men köper enbart svenskt kött istället.

#2 Fast ekologiskt står inte för närodlat 🙂  (om det är så du tänkte?)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
7/24/14, 8:47 AM
#5

#4 Nej, jag vet. Gissar att cacaobönor knappast kan vara närodlade😉 Därför tycker jag det är en "djungel" när man ska välja.

Vad är bäst? Vad är det för kriterier för kravodlat, ekologist, rättvisemärkt osv. Vet folk verkligen det eller handlar man för att det "låter bra"?

Jag har inte en susning…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
7/24/14, 8:49 AM
#6

#5 Nej håller med är en djungel 😛
Jag är alltid noga med just Potatis & banan & vinddruvor bland annat att det är ekologiskt (minst) då det är hårt besprutat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cristine
7/24/14, 9:58 AM
#7

Här kommer lite info.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Intehärutandär
7/24/14, 10:35 AM
#8

Väldigt sällan, då vi har en liten matbudget. Det är då det är rea.

Mooniq
7/24/14, 10:52 AM
#9

Tja, närodlat för mig är när jag kan svänga in vid skyltad grusväg o köpa tex grönsaker direkt av odlare/bonde.

Jag är petig med kött så jag åker till ekoslakteri och köper där, då får jag oxå hängmörat jättefint kött och jag vet att djuren har fått gå ute och de har slaktats så "snällt" det går med korta transporter och få djur till slakt vid varje tillfälle. Det är viktigt för mig hur vi hanterar våra köttdjur så då får det kosta lite mera.

I övrigt när det gäller kaffe, kakao, te, etc så kollar jag efter rättvisemärkt och /eller kravodlat. Jag är ensam i hushållet och äter lchf - vilket gör att det är otroligt mycket livsmedel jag aldrig handlar. Så även om jag "kostar" på mig lite dyrare mat så har mitt matkonto krympt med ca 1500 kr/månad sen jag la om kosten för lite mer än 6 år sen. =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Cristine
7/24/14, 11:08 AM
#10

Det var inte illa Mooniq👍

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mooniq
7/24/14, 11:16 AM
#11

#10 - tja . jag tror man blir lite "störd" .. när jag la om kosten , så började jag även att intressera mig för näring och våra livsmedel och vilken otrolig sörja vissa livsmedelsbranscher kan vara.. så jag läste, blev förbannad, läste vidare, googlade. gick till bibblan, googlade. läste vidare.. så därför är jag väldigt petig.. 🙂

Jag är säker på om fler började läsa om vad tex godis innehåller, vad socker gör i kroppen, hur beroendeframkallande smakförstärkare är - så tror jag att fler skulle bli petiga - man behöver inte äta nån speciell diet för det.. Jag tror även att fler skulle ta sig tid att faktiskt laga maten från grunden än att köpa halv&helfabrikat - då så mycket näring försvinner vid den tillagningen .. 

Så bra om fler blir petiga och mer medvetna

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Anders 50
7/24/14, 12:20 PM
#12

Är inte så noga. Jag litar inte riktigt på alla de där märkningarna och prissättningarna.

Och kött skjuter jag själv, (utom tamgris) Potatis och grönsaker har jag inom 20 meter och på detta kan man klistra på alla symboler som finns. 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
7/25/14, 5:46 AM
#13

Jag är precis som du, petnoga, har läst igenom det som finns  till och med i flera andra länder och köper aldrig färdiglagat. Jag är van vid fina råvaror och där jag bott har de  alltid funnits i närheten, här i Sverige är det svår då de tagit bort småbutikerna

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[TanatosNyx]
7/25/14, 12:34 PM
#14

Tyvärr har jag alldeles för dålig ekonomi till sådan "lyx", men drömmen vore ju självklart krav, närodlat, ekologiskt och så vidare. Helst skulle jag ta bilen och åka runt bland bönderna här och handla, finns otroligt mycket gårdsbutiker mm här som jag såå gärna vill stödja.

[tk1971]
7/25/14, 2:22 PM
#15

#14: "Ta bilen och köra runt"?

Det blir massa avgaser vettu.

[TanatosNyx]
7/25/14, 4:27 PM
#16

#15 Hur fanken ska jag komma flera mil runt till gårdsbutikerna annars som handikappad? gå? 😮

[tk1971]
7/25/14, 4:28 PM
#17

#16: ta bilen till stormarknaden och köp allt på samma ställe. Mycket mindre avgaser.

[peter54]
7/25/14, 4:57 PM
#18

Jag handlar krav- eller rättvisemärkt när det är möjligt. Om vi ska åka till stormarknaden blir det 10 mil extra bilkörning och större delen av dagen går åt, så det är inte värt det. Därför köper vi krav här hemma när det erbjuds.

[TanatosNyx]
7/25/14, 5:41 PM
#19

#17 Allt finns inte där tyvärr. Våra små bönder blir utkonkurrerade av billig besprutad utländsk dito. (Ja jag känner flera av bönderna här i trakterna).

Jag svarade inte i denna tråd för att få mig en näsbränna, även om jag förstår att du tänker på miljön, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig som en skurk med ditt resonemang. Jag förstår att du vill tipsa, men jag känner mig en smula "överkörd".

[tk1971]
7/25/14, 6:15 PM
#20

#19: Ledsen, men man kan inte alltid få ryggdunkar och medhåll och särskilt inte på såna här forum. Anledningen till att jag svarade var att ditt resonemang lät så ologiskt. Kan man kalla sig miljövänlig och samtidigt köra runt med bil för att plocka åt sig sån mat som man tycker är "bättre" på olika sätt? Bara av att läsa den här tråden framkommer det tydligt att folk inte vet definitionen på alla olika benämningar på sk. miljömässigt bättre mat som florerar.

Annons:
[peter54]
7/25/14, 6:17 PM
#21

Att bara stirra sig blind på kravmärkt är inte bra, då missar man kanske andra lika viktiga faktorer.

Många varor på stormarknaderna kommer långväga ifrån, andra kommer ifrån länder inom EU, men jag tycker att det är lika viktigt att se till att svenska bönder kan fortsätta vara bönder och slippa "otillbörlig" konkurrens från billigare importvaror, som inte sällan är billigare just för att de produceras under mycket sämre förhållanden och villkor, krav eller ej.

Jag handlar krav, rättvisemärkt och svenskodlat när det är möjligt. Ibland sammanfaller dessa kategorier, men om de inte gör det prioriterar jag alltid svenskt därför att jag inte vill att varenda åkerlapp ska vara endera vallodlingar åt hästar eller i värsta fall granplanteringar. Det som kan odlas i Sverige ska odlas i Sverige tycker jag och endast vid brist här borde det vara tillåtet att importera sådana livsmedel.

Det pratas om djurhållning titt som tätt och det är viktigt, men diskussionen gäller nästan enbart svenska djur och i några enstaka fall också danska djur, men vem frågar efter hur djurhållningen ser ut i Australien eller Argentina varifrån mycket kött importeras? Vem frågar efter i vilken utsträckning gifter används för veteproduktionen i Ryssland eller hur arbetarna har det på de spanska grönsaksodlingarna?

Det finns oerhört många aspekter att ta hänsyn till när det gäller våra livsmedel och hur dessa produceras, men jag saknar konsekvens i sammanhanget. Krav är bra när det gäller sånt som annars odlas på naturförstörande sätt, men det finns så mycket mer att tänka på. Hur många vet att exempelvis Proctor & Gamble som producerar bland annat Head & Shoulders mjällschampo, använder palmolja i sina produkter. Palmoljan utvinns ur palmodlingar på skövlad regnskogsmark.

[TanatosNyx]
7/25/14, 6:30 PM
#22

#20 Jovisst, men jag vill främst stötta mina närmaste bönder och det dom väljer att göra för djur och natur. Jag har bra möjligheter att ta mig runt till gårdarna, bara inte ekonomin till det. (Sambon är reklamutdelare och kör förbi gårdarna flera ggr i veckan i jobbet). Men jag har inte lust att hänga ut varje detalj om mitt liv, men det kanske inte är så himla skevt som det låter… 😕

Anders 50
7/25/14, 8:26 PM
#23

#22 Och nu vet vi inte hurdan bil du har, kanske en riktig miljövänlig sak. . .eller rent av gasdriven.   😉 Och hur ska vi på landet kunna handla mat om vi inte kör bil?  

Och nu handlade det ju om att köpa sig "riktig" mat. . .inte om utsläpp av avgaser.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[tk1971]
7/25/14, 8:29 PM
#24

JAG har en "rent av gasdriven bil" - också.  Trots att jag inte är nån särskild miljövän.

Är inte vanlig mat "riktig" mat?

[TanatosNyx]
7/25/14, 8:38 PM
#25

#23 Tanken är god, men tyvärr tillät ekonomin ingen snäll bil heller, tvärtom en stinkig gammal merca. Men i framtiden blir det helt klart en snällare bil ur miljösynpunkt.

Ska man dra allt till sin yttersta spets så hade jag inte haft något emot ett självförsörjande torp och häst och vagn som fordon, jobbat som en gammal hederlig bondmora mm, men det hör inte riktigt till tråden om kravmärkt kött 😃

Anders 50
7/25/14, 9:59 PM
#26

#24 "Riktig", inom de där kråkorna, kan ju betyda så mycket.  Ekologisk, t.ex. ?

Och bland mat-fanatikerna så ÄR inte vanlig mat riktig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MARWAKE]
7/27/14, 9:22 PM
#27

Vi brukar oftast köpa så mycket ekologiskt vi kan! Kött köpte vi från en bondgård som ligger 500 m bort. Då är det både ekologisk och närodlat!

Annons:
stina63
7/27/14, 11:09 PM
#28

Jag försöker Men ibland så är det lite väl dyrt tycker jag…. Har ju bara dom pengarna man har.. Men försöker jag gör

[MikaelaR]
7/28/14, 2:54 AM
#29

Jag föredrar ekologiskt och helst närodlat

har ingen bra ekonomi men köper ändå mer miljövänligt än vad jag kanske egentligen har råd med men klart det också blir en hel del "Vanliga" produkter när jag får bättre ekonomi kommer jag köpa väldigt mycket ekologiskt om möjligt allt jag handlar.

vallhund
7/28/14, 6:51 AM
#30

Rättvisemärkt är bara båg, tyvärr. Närodlat är betydligt bättre för miljön, ofta till skillnad mot krav o eko odlat. Biodynamiskt skyr jag som pesten!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: