Annons:
Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 854 ggr
[Sisa]
2014-06-18 11:05

Jobb!

Vissa går på semester, vissa jobbar ett tag till..och andra har ständig semester. Vilket är / var Ditt yrke ? Hur och när kom Du på vad Du ville jobba med ?

Annons:
Intehärutandär
2014-06-18 12:00
#1

Konditor/bagare är jag utbildad som och har jobbat som majoriteten av tiden. Handel o storkök också. Jag ville bli konstnär som många i släkten var, men på besöket hos Syon i 9:an så fick jag veta att betygen inte räckte till konstfack. Hon föreslog ett besök på Livsmedel då jag lagat mat/bakat sedan barnsben. Plus att konditor-delen är konstnärligt. Fastnade direkt och kom in. Har gått estet på Folkhögskola efter, så jag fått den biten med. Nu är jag sjukskriven sedan 2 år för utmattning. Känner mig klar med konditorbiten nu. Vad framtiden vill ge vet jag inte. Något estetiskt, kreativt måste det vara.

Maria
2014-06-18 12:46
#2

Jag halkade in i vården av rena slumpen.
Vi bodde nära Högsbo sjukhus och vi behövde extrapengar.
På den tiden plockade man in vem som helst😃

På den vägen är det.

Jag jobbade 14 år som forskningssköterska men numera så har jag halv sjukersättning och arbetar på hematologen på Sahlgrenska bl.a med att registrera transplanterade (blod)cancerpatienter i ett europeiskt register. Det är ett litet detektivarbete att hitta alla uppgifter.

Jag trivs bra och har turen att ha nära till jobbet och goa arbetskamrater.

Drömmen som ung var att bli arkeolog och det var före Indiana Jones haha😉En kollega till mig i forskargruppen var utbildad arkeolog men det var/är svårt att få jobb tydligen men hon hade mycket roligt att berätta.

Bl.a var hon med och ta upp massa fynd från ostindiefararen Götheborg då hon även var utbildad för "arbetsdykning" eller vad det kallas…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sisa]
2014-06-18 13:47
#3

# 2 Tycker ditt jobb låter intressant!

flisan708
2014-06-18 17:46
#4

Semester tror jag att jag får i mitten av september i år. Arbetar som sjuksköterska sedan nio år tillbaka. Har jobbat inom vården sedan jag var 16 år, först vårdbiträde sedan undersköterska. Har även provat andra yrken men vården är det jag tycker om. Att bli sjuksköterska var en liten dröm som jag hade länge. Men när jag pluggade till undersköterska så hade jag en lärare som frågade efter någon vecka. Vad vill du egentligen bli Lisa? Då svarade jag sjuksköterska. Då ska du bli det, fick jag till svar å så blev det. Läste klart till undersköterska och tog reda på vad jag behövde läsa sin å så bestämde jag mig för att nå mitt mål. Mamma sa jämt att inget är omöjligt bara man är beredd att kämpa å jobba för att nå sitt mål. Mamma peppade mig jämt å gav mig självkänsla när jag tyckte det var jobbigt. Min lärare på undersköterske utbildning blev efter utbildningen en god vän å lite av en mentor. Två starka kvinnor trodde på mig och stöttade mig. Kommer inte från en akademisk familj. Ingen av mina syskon har akademisk utbildning. Det har med åren visat sig att de varit avundsjuka på mig för att jag pluggat vid

flisan708
2014-06-18 17:48
#5

Fortsättning av #4 Vidare medans jag känt att det inte varit så märkvärdigt. Jag är samma person med eller utan mitt yrke.

Fridaaaa
2014-06-18 20:36
#6

Jobbar som boendestödjare just nu, vikarie.
Jag vill jobba som förskollärare vilket är det jag studerar till just nu.

Har ingen semester, då jag inte får pengar av CSN på sommaren = måste jobba, inget val även fast jag gärna hade haft semester.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[peter54]
2014-06-18 20:49
#7

Jag har inte varit yrkesverksam på 25 år, men sedan 1992 har jag jobbat ideellt med textredigering för bland annat ett par websajter och för Svenska Bågjägareförbundets tidning BågJägaren.

Det var ungefär halvtid på den tiden jag var chefredaktör för tidningen mellan 1992 och 2004, men nu är det inte betungande, utan har legat på mellan 10% och 20%, alltså 4-8 timmar i genomsnitt per vecka ungefär.

[Sisa]
2014-06-18 20:51
#8

# 7 Textredigering..kul!

zabelle
2014-06-18 21:32
#9

Snart ska jag ha semester i 6 veckor Skrattar
Sedan över 20 år tillbaka jobbar jag inom säkerhetsbranschen.
Jag är väktare/skyddsvakt.
Ett kul jobb med många olika arbetsuppgifter. Ofta långa arbetspass, men i gengäld sammanhängande ledighet också.

Jag har fortfarande inte kommit på vad jag annars skulle vilja jobba med…..

Zabelle   

Anders 50
2014-06-18 22:04
#10

Föddes och växte upp på ett stort jordbruk, bröder, och på vintern även far, jobbade i skogen, högg och körde med häst. På så vis kom skogen att bli min arbetsplats, jordbruket fick sin tid på fritid och helger.

Började min första jobb som huggare med motorsåg 1967.  1968 bytte jag bolag och jobbade åt detta med skogsavverkning, skördare och skotare i 43 år till 2010. Då slutade jag jobba, en ung kille fick ta min plats och jag började leva livet och bestämde själv vad jag skulle göra på dagarna.

Nu tar jag lite jobb då och då, när jag vill och tycker det är roligt. Hoppar in som instruktör på skogsbruksgymnasiet och hjälper min bror på hans handelsträdgård.

Nästa år blir jag pensionär och då får jag stadig lön varje månad! 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: