Annons:
Etikettbok-och-lästips
Läst 1340 ggr
stina63
6/11/14, 8:16 PM

Boktips under sommaren

Hittade en bok som verkar vara rätt rolig. Den heter Kaffe med Rån av Catharina Ingelman- Sundberg

Handlar om gäng busiga pensionärer som bor på ett äldreboende.

Den blir min nattlektyr hehe. När jag börjar läsa så läser jag tills boken är slut nästan på. Eller tills ögonen inte orkar mera😃

Annons:
Pialinn
6/11/14, 8:57 PM
#1

Det finns en del två av pensionärsligan. Tror den heter Tala är silver, råna är guld. Lika skoj den oxå.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

stina63
6/11/14, 9:01 PM
#2

Jag fick reda på de nyss Pialinn om den boken, Måste jag läsa efteråt.

Afturelding
6/12/14, 8:12 AM
#3

Jag ska försöka läsa Dorian Grays porträtt (Oscar Wilde) och The Fault in our stars (John Green, finns även på svenska: Förr eller senare exploderar jag). Men vi får väl se, ska läsa 7 andra skönlitterära böcker i kursen. Jag vill dock se filmatiseringen av The Fault in our stars som släpps i Sverige den 22, så jag ska försöka vara klar till dess.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
6/12/14, 8:24 AM
#4

Det bästa jag läst på mycket länge i nutida litteratur är Carloz Ruiz Zafons böcker om "De bortglömda böckernas gravkammare" i Barcelona. Det känns som om jag har varit där.

Det är tre böcker. Vindens skugga, Ängelns lek och Himlens fånge.

Det är fristående böcker men man vinner att läsa dem i ordning då det finns vissa gemensamma nämnare. Helt oförglömliga.

#3 Dorian Grays porträtt tillhör mina absoluta top tio böcker och jag har läst den flera gånger.

Jag blir lika fascinerad av att den är skriven för så länge sedan då den känns så "modern".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
6/12/14, 8:34 AM
#5

#3 Jag har läst de två första. Bra tips, jag ska snarast läsa den tredje.

Jag läste nyligen boken "Björndansen" som handlar om Militärligan, som rånade banker i landet på 90-talet. Boken är riktigt bra.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
6/12/14, 8:48 AM
#6

#5 Ah, alltid roligt med tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
aggeelin
6/12/14, 8:55 AM
#7

#6 I den ligan ingick tre bröder. Boken är skriven av den fjärde brodern, som inte var med i ligan och sen "Roslund" som skrivit flera spännande böcker.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
6/12/14, 8:58 AM
#8

#6, igen :) . Jag har för mig att du gillar fantasy? Jag har läst "Engelsfors-trilogin", riktigt bra på många sätt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
6/12/14, 9:04 AM
#9

Det beror på vad man menar med fantasy. Typ "Sagan om ringen" gillar jag.

Roslund och Hellqvist alla böcker har jag läst och favoriten är "Edward Finnegans upprättelse"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
6/12/14, 9:25 AM
#10

#9 Jaa, den boken är såå bra!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Intehärutandär
6/12/14, 9:55 AM
#11

Kan varmt rekommendera min gode vän Anders Jacobssons första vuxenroman "Alla andetag bär ditt namn". Det är den första i en triologi. Och alla vi som läst den, säger samma sak "Så vacker bok, man fastnar tills den är slut och suckar för man vill läsa del två". Som inte finns ännu tyvärr. 

Man är ju van att se honom i komiska böcker, musik, tv-program osv. Men denna bok är så allvarlig som det går.

Afturelding
6/12/14, 10:07 AM
#12

#4 Verkligen! Har inte läst den förr men är välbekant med berättelsen. Plöjde igenom ett par kapitel i helgen när det tog fem timmar att komma hem istället för två. Boken är efter min gammelmorfar, jag fick den samma dag som jag åkte hem, och det var ju tur eftersom att jag var tvungen att åka buss mellan Stockholm och Uppsala 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

stina63
6/12/14, 1:26 PM
#13

Så många bra tips på böcker. Tackar.

Började läsa igårkväll men jag var nog inte på humör läsa.

Annons:
[peter54]
6/12/14, 7:40 PM
#14

Jag håller på att läsa mig igenom Arto Paasilinnas böcker. En del är riktigt roliga, medan andra kan bli lite långtråkiga emellan lustigheterna. Tre av hans böcker som jag verkligen kan rekommendera är "Hoppsan Jag Är Död", "Den Ljuva Giftkokerskan" och "Åskgudens Son".

Just nu läser jag en som heter "Kollektivt Självmord" och den är tidvis riktigt dråplig och rolig, men tråkig däremellan.

Maria
6/12/14, 7:42 PM
#15

#14 Tack för tips🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
6/12/14, 10:39 PM
#16

#14 Jag håller med om Arto P. Bitvis fantastiskt roliga, dråplig och bitvis blir tråkigt. Den ljuva giftkokerskan är bland de bästa!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
6/13/14, 6:17 AM
#17

Igår läste jag färdigt Dan Browns "Inferno" och det var "tuta och kör" frän första till sista bladet.

Haha, vilken historia som utspelade sig i Venedig, Florens och slutligen Istanbul.

Kul med en massa historiska detaljer men en ganska osannolik historia men underhållande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
6/13/14, 8:06 AM
#18

#17 Underhållande men inte en av hans bästa. Och kanske lite för osannolik

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
6/13/14, 8:42 AM
#19

#18 Jag håller med dig. Men som sagt underhållning i rasande fart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: