Annons:
Läst 2016 ggr
Cristine
2014-05-15 13:00

Långväga gäster

Ett par från Holland som umgicks med mina föräldrar i Spanien fick för sig att de skulle hälsa på (utan att ringa först, det gör man ju inte i Spanien)och kom när jag klev ur duschen kl 9..inte roligt kan jag säga. 

Jag blev smått förbaskad, de hade fått adresen av sonen i Spanien och tycker de kunnat be om telefon nr också. 

Nåväl det dåliga humöret försvann och vi har haft det riktigt trevligt med många kom ihåg  och de saknar mina föräldrar väldigt mycket.

De fick lite mat i sig och skulle fortsätta  till en Holländsk familj i Nordiggråi Höga Kusten för att sedan åka och se en liten by som en konstnär byggt upp. 

Kl 12 ungefär åkte de sin väg i husbilen. De ska resa runt i Norra SVerige och vill se samer och dess renar.

Hur skulle du reagera om någon kommer så tidigt utan att höra av sig. 

>Det är ju annorlunda med familjen eller nära vänner.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[peter54]
2014-05-15 13:45
#1

Ja vad ska man säga? Så där går det till på landet. Man får se till att låsa dörren om man ska duscha eller gå på huset med öppen dörr. Hälften av de som bor här på trakten knackar till på dörren och kliver in, den andra hälften ringer på och väntar tills man öppnar. Det är bara att ta det med ro tycker jag, det är rätt oförargligt ändå 🙂

Cristine
2014-05-15 13:51
#2

#1 Jo men om jag inte varit i duschen så har jag nog inte brytt mej men nu tar det sådan tid för mej att klä på mej och försöka snygga till mej lite, och då känner man sig pressad.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tjeja
2014-05-15 13:55
#3

Jag skulle tycka att det var jättejobbigt!

Speciellt genant eftersom jag inte skulle ha något vettigt att bjuda på och röran jag har hemma just nu… 🤢

Hade jag känt mig stolt över mitt hem och känt att jag haft något att bjuda på hade jag blivit glad däremot..

Men sådan tur har jag inte  :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

zabelle
2014-05-15 14:08
#4

Folk som kommer oanmälda får ju ta det som det är, vill de ha en trerättersmiddag får de ringa innan. 
Jag gillar spontanbesök, då slipper man fixa så mycket innan 👍

Zabelle   

Maria
2014-05-15 15:27
#5

Så hade vi det också när vi "bodde" på landet. Egentligen är det ganska trevligt.

Min man har en förmåga att alltid ta ett bad när han kommer hem och då tar han på sig morgonrock eller nattskjorta efteråt. Hos oss kommer massor med grannar och ringer på då han är ordförande i samfällighetsföreningen så hela området har nog sett honom i nattskorta😃

Nu den ljusare årstiden så väntar han med badet😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
2014-05-15 17:48
#6

Jag gillar inte oväntat besök hur det än är. Det har med min Sf att göra. Öppnar inte dörren helt enkelt. Mina vänner vet om och ringer innan. Helst ett par timmar innan eller någon dag t o m.

Grannungen har adhd och är riktigt jobbig nu. Han kommer och går som han vill, för att söka vår hund. Det är inte okej för mig. Mitt hem är mitt hem och min trädgård mitt andningshål. Där vill jag vara ensam, fast han ser mig över staketet. Min vän, som bor på andra sidan om pojken har samma bekymmer med honom (med sin hund). Vi har sagt till honom på skarpen flera gånger. Och det är ju inte hans fel egentligen, utan mamman som aldrig säger till och bara tittar på.

Annons:
Anders 50
2014-05-15 22:26
#7

 Vänner och familj knackar aldrig, de vet att det alltid varit öppet hus på det här stället. Inget problem med det, roligt att föra den traditionen vidare. Men jag låser ju dörren när det så krävs, då har man ju lite tid på sig… 😉

Kommer det någon okänd in på gården så larmar hundarna i hundgården, och är Arrak ute så kommer det inte in någon okänd genom grinden förrän jag går ut.

Fika finns alltid.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tjeja
2014-05-19 09:20
#8

#7 Gosh vad trevligt det låter Anders! Önskar att jag med kunde ha det så med.. :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anders 50
2014-05-19 20:58
#9

#8 Skulle nog va kul att hälsa på dig också!🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
2014-05-20 08:01
#10

Oväntat besök får ta det som det är. Kanske blir det hårt bröd med något på och kaffe till. Samtidigt kan jag förstå dig Cristine att det känns jobbigt om det tar lång tid att fixa till dig efter duschen. Tid som kanske tas från besöket. Och. Om det är sällan du ser dessa personer kanske du vill fixa lite innan de kom - något särskilt att bjuda på.

Annars är det trevligt med oväntat besök men det sker ganska sällan. Det är då mest våra vuxna barn som plötsligt står här i köket.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
2014-05-20 17:52
#11

Ja nu såg jag ut som en dränkt katt och det tar tid för mej att klä på mej och fixa till mej. De gick runt och tittade på allt både te och inne så de var nöjda men man blir stressad iaf, och så sitter man i badrummet och undrar vad man har i kylskåp och brödburkar. Men det gick bra. Annars är jag van vid att folk kommer och går men då är det de jag känner väl.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

citytjejen
2014-05-25 18:04
#12

Jag gillar definitivt inte att få oplanerat besök, vare sig det är långväga eller kortväga (heter det kortväga 😃). Visst tycker jag om spontanitet men jag är sån att jag kanske inte alls är på humör för att få besök. Dock har vi inte några vänner som kommer oanmälda så det är inget problem. Min man däremot, som är från "landet" och mer van vid oväntat besök, gillar när folk bara ringer på. Men han respekterar att jag inte gillar det, vilket jag är tacksam för 🙂

/Christina

signemo
2014-05-25 21:26
#13

Förr tyckte jag det var genant att inte kunna bjuda på nått. NU får folk ta det som det är. Kanske bara en slät kopp kaffe. Sällskap av dammråttor i hörnen. Har kommit på att det är minst lika trevligt då. Det trodde jag inte för 10 år sen. Härom helgen satt vi helt plötsligt 8 grannar här med bara en slät kopp kaffe o tjattra.Och ett av paren har det offtast kliniskt rent hos sig. Men vi hade himla avslappnat o trevlig,

Annat är det om långväga gäster kommer. Då kan man ju få lite panik. Tankarna är på helt andra ställen när man pratar med dem.  Man planerar vad man skall bjuda på samtidigt som man försöker vara trevlig.

Var rädda om varandra

Annons:
Cristine
2014-05-25 21:33
#14

Så är det Signemo!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

signemo
2014-05-25 21:40
#15

Jo. men visst är vi knäppa som tänker så Christine.  De som besöker oss förutsätter ju inte att vi kan bjuda dem på middag m.m.. det är väl antagligen vi själva som tror. 😃. Jag förutsätter det inte om jag hälsar på nån. Utan har gärna med nått då.

Här är det oftast, ovanligt ostädat, kaffet nästan slut. inget att ha på knäckebröd om det dyker upp nån. Men det är väl nått jag skall lära mig av det.  Är allt i ordning. Ja då dyker ingen upp.😃

Var rädda om varandra

Cristine
2014-05-25 22:58
#16

Ha ha ..så är det Signemo!Skrattar

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
2014-05-26 09:43
#17

#15 De som hälsar på vill ju förhoppningsvis träffa dig…. inte äta och städa :)

Zabelle   

Cristine
2014-05-26 11:07
#18

Jo visst är det så Zabelle men man vill ju visa upp sin bästa sidaSkrattar

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
2014-05-26 13:04
#19

Jag tycker väldigt mycket om att folk bara dyker upp. Då behöver jag inte känna att jag måste/borde ha något speciellt att bjuda på. Kaffe och te finns alltid och bröd i frysen om någon skulle dyka upp.

#0 Ops… vilken tur att jag inte följde impulsen att dyka in hos dig för ett par veckor sedan, Cristine. 🤫 

Var på väg hem från Dalarna och passerade avtaget till dig.  Hade inte min mor ringt just innan vägkorset till dig och bjudit på mat så hade jag nog svängt in en stund….. Och blivit omskriven som en sån där som kommit utan förvarning….. 🤔

Cristine
2014-05-26 14:19
#20

Nädu..du är alltid välkommen, för du är för mej en nära vän och jag vet att du inte bryr dej om hur jag ser ut. Holländarna var mina föräldrars vänner och jag kände dem inte så väl.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[GunillaF]
2014-05-26 14:29
#21

#20 Pust…vilken tur, för man vet aldrig vad jag kan få för infall när jag sätter mig i bilen… 😛

Upp till toppen
Annons: