Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 591 ggr
Cristine
2014-04-17 10:26

Lamm eller annat

Alla gillar inte lamm, vad äter ni då?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Fridaaaa
2014-04-17 10:28
#1

Menar du nu på påsk? Vi brukar inte ha lamm till påskbordet, inget tradition här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-17 10:29
#2

Vi har heller aldrig haft lamm som tradition på Påskbordet.

Vårt Påskbord liknar med ett julbord😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cert
2014-04-17 10:36
#3

Grönsaker, bönor =)

JanGBG
2014-04-17 12:18
#4

Min farmor hade alltid Lamfrikase på påsk bordet.

citytjejen
2014-04-17 12:30
#5

Vi har ingen lammtradition, vi kommer äta grillade revbensspjäll och fläsksida med diverse tillbehör.

Dock gillar jag lamm, men det är ingen favorit.

/Christina

Intehärutandär
2014-04-17 12:47
#6

Vi äter fisk (sill, lax) och ägg tilk påsk. Och ölsoppa, potatisgratäng, häsykorv m.m. Barnen får sina köttbullar och prinskorv som vid alla högtider. Själv äter jag inte mycket av den tradionella maten. Kaviarägg och veg.korv å nån Potatis kanske.

Annons:
Cert
2014-04-17 13:04
#7

En grej jag inte förstår, har inte varit inne på er sajt Livskvalitet särskilt mycket.
Hur kan man kombinera "livskvalitet" med brukandet av animalier? Jag förstår inte det. Ni får gärna förklara det för mig, hur det hänger ihop menar jag. Starta och länka gärna till ny tråd om jag kapar denna. Men jag är helt ärlig och inte kritiserande i min frågeställning.

Cristine
2014-04-17 13:05
#8

Jag älskar lamm

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
2014-04-17 15:12
#9

#7 Hur tänker du nu?? Måste man vara vegeterian för att ha livskvalite?

Zabelle   

Cert
2014-04-17 15:28
#10

#9 I min världsbild så går inte begreppet livskvalitet och brukandet av animalier hand i hand.
Livskvalitet för mig är att må bra här och nu, hur kan man göra det med dåligt samvete? Och hur kan man inte ha dåligt samvete när man bidrar till illa behandling av djur?

Fridaaaa
2014-04-17 15:30
#11

#10 Bara för att man äter kött betyder det inte att man bidrar till illabehandling av djur. Jag själv är sann djurvän vilket många är här och jag äter kött. Beror ju helt på vad man väljer att äta, till exempel att inte köpa utländsk kött.
Självklart ingår det i Livskvalité att även äta kött. Sedan livskvalité är stort också, och man ser olika saker som livskvalité

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
2014-04-17 15:42
#12

#10 Då stämmer inte din världsbild överens med min.

Zabelle   

JanGBG
2014-04-17 15:45
#13

Håller med #11. Om djur behandlas väl finns det inget som säger att vi inte kan äta dem.

Naturen själv har ju djurarter som BARA äter kött! Själva åt vi ju allt även kött när vi inte var på "grott stadiet"

Vad som är livskvalitet är ju mycket en form av smak. Så vill man inte äta kött så varse god. Vill man så gör det!

Är för en reglerad väl fungerande djurhållning. Har gått in för att bara köpa svenskt kött.

Annons:
Maria
2014-04-17 15:51
#14

 #7, 10 Cert, jag tror att du är inne på helt fel sajt för livskvalitet är så mycket mer än föda. 

Det handlar bland annat om att inse att vi alla är olika och värderar olika saker i livet och att själva ordet livskvalitet innebär bland annat att acceptera detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cert
2014-04-17 16:15
#15

#14 Tack för ditt svar.Hjärta
Lämnar Livskvalitet nu, känner mig inte riktigt hemma här.

[peter54]
2014-04-17 16:31
#16

#10 Det finns läkare som röker och det finns präster som är militärer. Världen är full av sånt som är till synes obegripligt för en del, men fullständigt naturligt för andra.

Än så länge är en majoritet av mänskligheten omnivorer och ingen av dem känner att livskvalitet skulle vara någonting mer ouppnåeligt för dem än vad det är för de som väljer att vara veganer.

Naturen är uppbyggd runt systemet äta eller ätas, jag är en del av naturen, jag äter andra varelser, vare sig de har stjälk eller ben och jag har inte dåligt samvete. Man måste inte behandla djur illa för att äta animaliskt.

Jag tror inte på att du på allvar trodde att Livskvalitet iFokus var en vegansajt.

🙂

Anders 50
2014-04-17 16:43
#17

#15 Och tänk…jag är jägare och skjuter djur! Jakt är livskvalitet för mig, och jag är gammal medlem här. Och inte lämnar jag sajten bara för att här finns någon som är emot jakt och att jag har trofeér hemma på väggarna?

Så kan du inte acceptera oss som olika dig så gör du nog rätt i att lämna sajten. Men ingen tvingar dig….

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
2014-04-17 23:13
#18

Oj då, han hade kommit helt fel, och vilken snäv värld han lever i.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aneri
2014-04-18 08:21
#19

#18 Tänk till lite. Certs värld är allt annat än snäv. Den som inte förstår att det finns människor som inte vill bidra till lidande genom sin livsföring har däremot brister i sin känslo- och tankevärld.

Jag lämnar också den här sajten.

Maria
2014-04-18 08:26
#20

#19 Det finns ingen härinne som har brister i sin känslo- eller tankevärld. Att komma hit in och skriva så är bara oförskämt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Afturelding
2014-04-18 10:54
#21

Haha, va? Att lämna en sajt för att det finns medlemmar som äter kött när man själv inte gör det känns väldigt inskränkt tycker jag. Och då äter inte jag kött själv. För mig är köttätande inte förenligt med livskvalité eftersom att det gör mig illamående och ångestfylld. Men alla här inne har olika preferenser och moral. Och för mig är god mat en stor del av livskvalité, vad som är på andras tallrik spelar ingen roll så länge de tycker att det är gott och maten är ansvarsfullt producerad🙂 (Jag kommer aldrig tycka att oxfilé från Brasilien är bra mat när man bor i Sverige, och jag gör själv valet att ge ekologiskt, svenskt kött till våra katter).

I övrigt så firar vi inte påsk alls.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sjuttan
2014-04-18 12:09
#22

Vare sig det är livskvalitet eller ej - så vet vi att många sorters slaktdjur far väldigt illa - inte minst i transporter. Helt förfärligt egentligen. Men vilt och i viss mån även får lever väl ett betydligt bättre liv. Trots det föredrar jag att hålla mig till kycklig o kalkonkött. Nöt o fläskkött köper jag aldrig, annars skulle nog min livskvalitet kännas sämre. Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Fridaaaa
2014-04-18 12:18
#23

#22 Kyckling & kalkon är ju definitivt inte bättre än nöt & fläsk, snarare tvärtom.
Och alla slaktdjur har det inte så illa här i Sverige, betydligt värre utomlands, vi har inte topp i Sverige men köper man svenskt, helst kravenmärkt/närproducerat, så är det toppen.

Jag tycker det är fel av folk att trampa på folk som äter kött, väldigt fel. Man är inte sämre människa för det, och inte mindre djurvän för det heller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
2014-04-18 13:00
#24

Okej, jag är vegetarian sedan närmare 30 år och tycker att en sån här diskussion hör hemma på etisk djurhållning eller vegetarian/vegan. Själv är jag urbota trött på den. Och jag är (grund)utbildad i kött, chark och styckning. Har besökt bl a Scan. Själv kan jag reta mig på folk som besudlar min luft med cigg eller avgaser för man är för lat att gå ett par km. Det förstör min livskvalite. Inte stannar jag inne för det eller står i trafiken och höttar med näven. . . .

Fridaaaa
2014-04-18 13:07
#25

#24 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
2014-04-18 16:02
#26

På tal om Jesus så åt han både kött och fisk, <

Jag älskar djur  och gör  vad som helst för att hjälpa dem men äter ändå kött.

Tänk om vi skulle släppa all boskap i världen lös då skulle vi hitta kadaver i varenda hörna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

JanGBG
2014-04-18 16:11
#27

Titta på Indiens "Heliga kor". Det är ju rent djurplågeri!

Här hade "skyddsjägarna" ryckt ut och avlivat dem.

Annons:
Fridaaaa
2014-04-18 16:12
#28

#27 Ja de säger verkligen emot sig själva där. De plågar ju stackarna istället. De avlivar till exempel inte dem, för de ska dö själva osv (är vad jag läst och fått lära mig)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
2014-04-18 16:23
#29

#27 Men det beror ju på var man är. I stan? Mja, det är inget himmelrike direkt. På landsbygden? De har det nog betydligt bättre än vad många andra kor har det i världen. 

Dessutom är de inte direkt heliga, bara fredade. De anses symbolisera en slags "moder jord", men det finns ingenting i de gamla hinduiska texterna som säger att kor är heliga, utan företeelsen fick fart under 1700-talet som en motreaktion mot islam (muslimer började invadera nordvästra Indien vid den tiden), då muslimer åt mycket nötkött.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: