Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1938 ggr
[Sisa]
12/7/13, 7:49 AM

Äntligen vinter!

..är det hos mej i allafall! Någon snö hos Dej ännu ?

Annons:
Anders 50
12/7/13, 8:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jo, kom i går, på tvären! 10-15 cm.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Honestyisdead
12/7/13, 8:45 AM
#2

Just i detta nu ser vi vinterns första snö falla :) Mysigt. Men det ska regna bort senare tyvärr!

aggeelin
12/7/13, 9:29 AM
#3

Nja, jag kan vara utan snö men det var mysigt när det snöade igår. Jag cyklade till stan och det var friskt och skönt. Tror också att den kommer att gå bort igen, ser på prognosen att det ska bli 6 grader igen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
12/7/13, 11:13 AM
#4

Här hade man flaggat för stormvindar och upp till 30 cm snö. Vindarna har vi haft och har fortfarande, men det blev bara 5 cm snö. I Heby, 35 km österut däremot, blev det fullt snökaos igår och i Östervåla, 7 km norrut, har de fått åtminstone tre gånger så mycket som vi.

Idag ska vi till Gårdsjö älgpark och åka safari, samt äta julbord, morfars 70-årspresent. Vi får ta på kläder för fjället en sådan här dag. 🙂

Intehärutandär
12/7/13, 11:25 AM
#5

Ja, usch. 1 dm ca. Lite har smält undan. Jag längtar efter "äntligen vår!".

aggeelin
12/7/13, 11:26 AM
#6

#4 Peter! Jag tänkte just på dig! Var nyss ut och matade fåglarna och kom att tänka på att jag saknade dig här!! Roligt att se dig!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
[peter54]
12/7/13, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej Aggelin. Jag började mata 1 oktober, så nu har småfåglarna vant sig vid att här finns det alltid mat, men inte så många arter ännu, mest pilfinkar, talgoxar, gråsparvar, grönfinkar och blåmesar. Några domherrar, ett par entitor och ett par nötväckor kommer också varje dag.

Något ganska lustigt hände när jag skulle fylla i frön första gången nu i höst. Mitt hembyggda fågelmatarhus rymmer ungefär 10 liter, men när jag skulle fylla up gick det bara i en tredjedel. Del visade sig att talgoxar hade byggt en stor bobale inuti frökammaren. Jag matar ju fram till midsommar, så det måste ha skett efter det.

aggeelin
12/7/13, 12:26 PM
#8

#7 Fåglarna gillar väl fågelhuset! :)   Då blev det använt även sommartid!

Här är samma arter som du har. Jag väntar, som du, på fler arter. Vi bor i ett artrikt område. På våren och sommaren är här (ute i träsket) massor av fågelskådare för att se på alla arter och några borde väl (fåglar) vara kvar över vintern.

Som du kanske minns så har jag varit fundersam på att vi får nästan inga fåglar vintertid trots att det är fullt med fåglar här sen september när jag börjar mata.

Även i år verkade fåglarna ta slut. I år något senare än förra året, förra helgen såg det tomt ut. Men nu har vi åter fåglar här även i mindre omfattning än på hösten.

Jag hade en teori om att det tog slut på fåglarna när löven försvann från trädet i planteringen men nu tror jag inte att det har samband. Skulle vara intressant att förstå vad det kommer sig att fåglarna minskar under vintertid. Under hösten har jag fyllt på en liter var och varannan dag men nu tar det en vecka att tömma fågelmataren. Konstigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
12/7/13, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det måste finnas ett bättre julbord åt dem någonstans i närheten tror jag 🙂 Här har vi full rulle på småfåglarna året runt.

aggeelin
12/7/13, 12:44 PM
#10

#9 Vad ska jag då erbjuda? Jag tycker att vi har många sorter. Solrosfrö, hampfrö jordnötter, talgbollar och annat fett. TAR gärna emot förslag! :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

snigelpiga
12/7/13, 1:38 PM
#11

Igår snöade här också.  🙂

#4 Hej Peter. 🙂

flisan708
12/7/13, 3:29 PM
#12

Snö har vi fått och mer väntar. Längtar som flera här efter våren.

Fridaaaa
12/7/13, 4:44 PM
#13

Fick snö natten till igår. Inte mycket men räcker.
Nej inte äntligen vinter för min del 😉 Dock börjar vintern 1 dec oavsett om det är snö eller inte för min del hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Caroline L
12/7/13, 5:02 PM
#14

Här kom det lite snö under stormen men det blåste sedan bort/försvann lika snabbt. Inte mycket snö kom. Det ska dock snöa imorgon säger dom..


Cristine
12/7/13, 5:50 PM
#15

Go kväll alla ! Här kom också snö men det har nästan regnat bort.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
12/9/13, 10:26 AM
#16

Ja, vi hade ju snö redan i mitten av november. Nu snöar det för fullt ovanpå de 30-40 cm som kom i helgen 🙂 Vi brukar ju ha mer än 50 cm vid jul, så nu är allt som det ska!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jessicahagstrom94
12/9/13, 10:36 AM
#17

Ja hit kom snön i torsdags… :(

[Sisa]
12/10/13, 9:47 AM
#18

Här är en till som är glad att se Peter..jag saknar hans intressanta trådar! Mildväder igen..ska vinter försvinna innan jul ?

zabelle
12/10/13, 10:11 AM
#19

Vi fick lite snö i helgen men det regnade bort i söndags em.
Jag hann i alla fall känna att det knarrade under stövlarna :)

Nu har vi 5 + dimma och duggregn.

Zabelle   

Bybo
12/10/13, 2:25 PM
#20

Ja….underbart, i typ tre dagar, nu tö :((

Annons:
Anders 50
12/10/13, 6:45 PM
#21

Lugn…den kommer tillbaks!  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bybo
12/10/13, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack Anders. Hoppas då på en fin och kall snö! :))

Foto från mitt köksfönster)

aggeelin
12/10/13, 10:42 PM
#23

#22 Fint!!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bybo
12/10/13, 11:24 PM
#24

#23 Tack!!! :)) Vinter its the best! ;))

Upp till toppen
Annons: