Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1795 ggr
Cristine
5/25/13, 7:44 AM

Samhället idag

De flesta klagar ingen verkar nöjd men det är väl ändå vi som ska se till att det blir ändringar

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Anders 50
5/25/13, 8:24 AM
#1

Jo…och våra valda politiker.

Fast sååå eländigt har vi det väl inte?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
5/25/13, 3:17 PM
#2

 Vi får passa oss..
så politikerna inte väljer ett annat folk.

i bla. Göteborg är de ..griniga, att domdär vill ha folkomröstning 😮

om allt "stök"
 någon klok sa väl en gång:
för att få fred på jorden behövder DU börja med frid i DITT sinne ..

   penke

[GunillaF]
5/25/13, 7:48 PM
#3

funderar….. Hm, vi kanske har det samhälle vi förtjänar….

Cristine
5/25/13, 9:05 PM
#4

 Det här tycker jag är hemskt, de har arbetat hela sitt liv och betalat skatt för att hamna här.

Drygt 19.000 personer över 70 år hamnade i Kronofogdens register i fjol, en ökning med 13 procent jämfört med två år tidigare.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

signemo
5/26/13, 7:29 PM
#5

Jo, det är ju lätt att gnälla. Jag gör det också. Men för att få det som vi önskar. Kanske vi måste engagera oss.

Vi kanske inte bara kan kräva att andra skall fixa åt oss.

Sen är vi ju olika. Vissa tycker att andra skall fixa o dona o betala, andra  ger sig inte utan ser till att fixa allt själv.

Själv önskar jag att den skatt jag betalar skall gå till skola vård o omsorg. Inte en massa annat . Jag uppskattar annat också. Men det får komma när vi löst skola vård o omsorg. Det får bli grädde på moset

Kan till exempel inte fatta hur man kan ge 300 000 för ett konstverk när inte skolan som granne till detta konstverk har tillräckligt med lärare eller material för undervisning.

Sen kan jag tycka att försäkringskassa o det sociala. Skall få ordentlig undervisning och ha bra kompetens och kontroll. Så att det är de som verkligen behöver som får hjälp. Och de skall verkligen få all hjälp också det är ingen tvekan om. Vet inte hur det skulle lösas.

Men det finns trotts allt en del som inte har lust att jobba, det har blivit behändigt att att få sjukpenning eller gå till socialen Nu får jag en del emot mig.  Men det gäller en ynka liten del. Men ingen skall ta illa upp som verkligen har behovet och som gjort vad den kunnat för att klara sig själv. Ni är värda all respekt och skall självklart ha stöttning. Vem som helst av oss kan drabbas av svårigheter i livet.

Det är de som medvetet utnyttjar systemen jag vänder mig emot. 

Att de gamla inte får mat värd namnet att vården inte har tillräckligt med personal för att ge de gamla ett bra liv, att pensionen inte går att leva på, det är rent bedrövligt. De gamla är värda att få ett värdigt och bra liv.

NU skall jag vara tyst. Kram på Er.

Var rädda om varandra

snigelpiga
5/26/13, 8:08 PM
#6

#5 Signemo. Jag vill säga, håller med dig i allt vad du säger/skriver.

Kram till dig från mig.

Annons:
Cristine
5/26/13, 9:09 PM
#7

#5 Jag håller också med

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
5/27/13, 8:41 AM
#8

Signemo Håller med dig.😃

Vill bara till lägga som övriga har skrivit. att var o en är herre över sin situation, o göra så det blir så bra som möjligt…

Hörde en man på radion.

""Tyck inte synd om dig i din situation..

"Utan tänk!!! Hur löser jag det????

Livet är här o nu..O det är jag som gör mitt manus.😎

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
5/27/13, 10:53 AM
#9

Tummen upp Chik!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

signemo
5/27/13, 6:15 PM
#10

Helt riktigt Chik. 😃. Ha det så gott.

Var rädda om varandra

Mirinda
5/28/13, 4:35 AM
#11

Ja, varför ser samhället ut som det gör? Har inte hela svaret så klart, men väl teorier och samhällshistoriskt perspektiv från ett liv som är hyfsat långt.

Mitt största engagemang ligger hos de som ingen rösträtt har; barn och ungdomar. Att skolan kommunaliserades var ett stort misstag. Det anser t o m de som genomdrev det när det begav sig.

Det har gjorts s k fattigdomsutredningar med jämn intervall sedan början av 80-talet. När jag läste på universitetet under senare halvan av 90-talet fick jag veta att forskarna, som gör dessa utredningar, sett att klyftorna mellan de allra rikaste och de allra fattigaste ökat ända sen de började mäta. Och det har knappast blivit någon ändring i den tendensen de senaste tio åren.

Sjuttiotalet var min barndom och tonårstids decennium. Då var det självklart att betala skatt, för att de svagaste skulle få lite av överskottet vi andra hade. Solidaritet och folklig sammanhållning var självklar. Ingen ifrågasatte det som då var en förlängning av folkhemsbygget. Alla fick del av välfärden på ett helt annat sätt än nu.

Så kom åttiotalet, som enligt min mening var individualismens årtionde. Yta och materiell status blev allt viktigare. Men fortfarande trodde de allra flesta på de gamla värderingar vårt samhälle och våra sociala skyddsnät var grundade på. Hjulen snurrade, många fick det bättre ekonomiskt och var och en fick lära sig att sköta sitt; exvis mer individuell lönesättning efter individuell löneförhandling.

Den offentliga sektorn svällde. Men byråkraterna blev fler och de som handfast stod i arbetena blev, om inte färre, så nedvärderade. För ingen blev rik på att jobba som barnskötare, sjukvårdsbiträde eller inom hemservice. Jag jobbade på kommunen då, med ekonomi och uthyrning av personallägenheter, så jag hade in viss insyn. Det var svårt att få människor att ta jobb på dagis och inom omsorgen, här i storsta´n, i slutet av 80-talet. 

Så kom tider med kärvare samhällsekonomi. Arbetslösheten steg igen, i takt med att räntorna höjdes. 90-talet - då ett paradigmskifte tog sin början - var över oss. Sovjetunionen föll sönder, Balkankriget bröt ut och det blev både fastighetsbubblor och bankakut. Den offentliga sektorn bantades hårt i flera omgångar. Ekonomin styrdes om så att fler och fler blev småsparare i aktiefonder.

Gymnasieskolan gjordes om och blev treårig (och väldigt mycket mer teoretisk) för alla. Ytterligare ett misstag som erkänts av de som genomdrev det. Dock fanns Komvux och det gick att läsa in sådant man missat. Så småningom fick man även läsa upp gamla dåliga betyg.

Sen åttiotalet fanns en plan på att kompetenshöja förskolepersonalen, så barnskötarna skulle bort. Sjukvårdsbiträdena togs bort och vårdbiträdena skulle helst ha undersköterskeutbildning.

En mängd enkla jobb (som var många ungdomars väg in på arbetsmarknaden) försvann i eskalerande teknik- och dator-utveckling. Vi gick med i EU och fick finna oss i att andra (EU-starka) staters ledare satte upp regler vi svenskar var tvungna att följa. Sveriges ekonomi blev mer känslig för andra länders ekonomiska uppgång och nedgång.

Rasisterna anade morgonluft när de som invandrat till vårt land ofta blev både offer och förövare i urspårade ungdomskonflikter. Arbetslösheten blev högre. Samhällsekonomin blev mer styrd av politiska beslut långt bort från vanliga människors vardag. Nedmonteringen av den offentliga sektorn tog fart under 90-talet.

Så gick vi in i ett nytt millennium för 13 år sen. Det har blivit ett avhumaniserat samhälle vi lever i. Men det blev inte så av sig självt. För samhället är ju vi alla. Vi, tillsammans, är de enda som kan ändra på det vi inte gillar. Men då krävs mod och sammanhållning. Och frågan är om demokrati i praktiken funkar när man har fullt upp med att hålla näsan ovanför vattenytan.

När ska de som drabbats av känslokylan som uppstår när tjänstemän inom exvis försäkringskassan måste låna sig till att jaga upp cancer-sjuka och neka dem sjukpenning? Arbetsförmedlingen övergick från att hjälpa arbetssökande mycket och försöka matcha dem med rätt arbetsgivare, till att bli en (nästan) renodlad kontrollmyndighet.

Så vem ska stödja svaga och fattiga människor idag och se till att de gamla får sitta på bussen?

Vem talar för dem, som inte har någon röst i den offentliga debatten? 

När ska vi alla inse; att jakten på mer pengar och allt häftigare upplevelser urholkar våra hjärtan? Det kan få oss att jaga vidare, så vi inte ser en medmänniska vi kan hjälpa.

När ska vi bromsa det hysteriskt snurrande ekorrhjulet av materiella begär som får oss att springa fortare och fortare?

När ska vi hinna mötas och verkligen se varandra i ögonen? Har du svaret på den gåtan, så vill säkert många höra det.

Jag berättar bara hur jag ser det som smärtar mig väldigt djupt på ett mellanmänskligt plan. 

Tack för ordet, ni som orkat läsa ända hit!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[GunillaF]
5/28/13, 7:36 AM
#12

#11 Bra tänkt och skrivet!🌺

penke
5/28/13, 8:06 AM
#13

 Tack för orden .. *ler*

   penke

Annons:
Cristine
5/28/13, 8:56 AM
#14

# 11 🙂Vilken helhet du sammanfattat Mirinda för just så är det som jag själv inte kunnat klä i ord..tack för ditt inlägg!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mirinda
6/3/13, 2:15 PM
#15

Tack för de vänliga kommentarerna! Jag skrev bara rakt ur hjärtat. Känner mig ibland så gammaldags bland yngre och "moderna" människor. För de allra flesta verkar det vara helt OK att samhället ser ut som det gör.

Jag kommer aldrig att anamma; "Sköt dig själv och s**t i andra" som ett ledord. Jag vill visa att det finns en annan samhällssyn än det som håller på att bli norm idag.

Nu vet jag att ni andra, som ser vad som hänt och håller på att hända i vårt samhälle, finns där ute.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Cristine
6/3/13, 5:21 PM
#16

Oh ja, vi är fler än du tror, folk börjar vakna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mirinda
8/21/17, 2:51 AM
#17

😴Jag undrar om det går att väcka liv i den här gamla tråden.👋 Det är trots allt fyra år sedan Cristine startade den. Jag hittade den när jag gick igenom mina bokmärken på LK.😕

Jag har skrivit ett jättelångt inlägg #11. Jag har fortfarande samma åsikter. Men tyvärr var det inte många som hann in och kommentera.

Vad tycker ni, som är medlemmar här på Livskvalitét nu, om TS Cristines korta inledande inlägg? 

Om ni orkar läsa mitt långa; tycker ni att något har förändrats sedan 2013?

Har jag fel på någon punkt? Jag vill gärna ha ert perspektiv på Cristines fråga. Det är jätteintressant att höra hur ni ser på samhället av idag, gärna jämfört med hur det var förr.

Nu har jag en väldigt försenad date med kudden och mitt härliga duntäcke.😊😴

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
8/21/17, 7:49 AM
#18

Jag tycker att ädelreformen som kom till 1992 och psykiatrireformen 1995 försämrade mycket när kommunerna blev ansvariga.

Det känns som om att det efter de reformerna enbart handlar om pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/21/17, 8:35 PM
#19

Jag tycker att de pengar som finns i samhället ofta används fel och att om man istället hade en mer enhetlig samhällssyn hos alla, regering, riksdag, departement, statliga verk och alla myndigheter och auktoritära inrättningar i hela landet, skulle det inte vara som det är idag. Samhället har blivit fullt av girigbukar och det gäller alla på färgskalan från rödaste rött till blåaste blått.

Ge inte företagsstöd till företag som vare sig vill ha det eller behöver det. Sluta att ge avhoppade eller sparkade politiker och statliga företrädare löjligt höga pensioner och fallskärmar. Ge inte stöd till diktaturer som Nordkorea. 

Återförstatliga skola, sjukvård, apotek, järnvägen, posten med flera viktiga samhällsfunktioner som folk är beroende av och som därför inte borde konkurrensutsättas som det gör nu så att exempelvis inte alla har möjlighet att få likvärdig vård. Med rätt ledarskap kan man få hjul att rulla utan att locka riskkapitalbolag att satsa i verksamheter med konsekvensen att människor kommer i kläm.

Återreglera även enklare verksamheter, som exempelvis taxi, så att det inte kan existera svarttaxi och uber. Viktiga samhällsfunktioner måste vara desamma i hela riket. Dra bort marknadstillstånd för parasitverksamheter, ingen reklam alls för spel på nätet eller i TV. Alltihop är riggat, alla vet det utom de som söker "sista halmstrån", med konsekvensen att de aldrig kommer i fas igen.

Se till att de som jobbar med framtidens människor - barnen, får ordentligt betalt och rimliga arbetsvillkor så att läraryrket blir attraktivt. Detsamma gäller alla som jobbar inom andra viktiga samhällsfunktioner, sjuksköterskor, uskor, biträden, brandmän, poliser, ambulanspersonal, sopgubbar med flera i all oändlighet. 

Ta inte in ekonomiska flyktingar. Se till att utvisa dömda våldtäktsmän istället för sjuka 106-åriga gummor. Låt inte mördare i IS namn få komma tillbaka till Sverige, de har gjort sitt val. Splittra inte barnfamiljer. Ryck inte undan tryggheten för barn som inte har någon annan tillhörighet än här bara för att pappa tjänat för lite pengar.

Detta vill jag göra på den enda dag jag får bestämma (i min fantasi).

Maria
8/21/17, 8:49 PM
#20

Jag hoppas du får en dag att bestämma Peter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[[eskils_]]
8/21/17, 9:01 PM
#21

#18 och #19 Många kloka tankar där!

Mirinda
8/22/17, 6:10 AM
#22

Peter! Om du skulle ha ork att starta någon form av politiskt obunden folkrörelse ; ett humanisiskt parti ellet bara en proteströrelse där alla svaga i samhället fick komma till tals, så vill jag vara med. DU HAR RÄTT I VARJE ORD DU SKRIVER. Jag håller med dig till100% #18 Jag har skrivit en C-uppsats på Socialhögskolan om hur det såg ut för någratvångsintagna människor både före och efter psykiatrireformen. Jag intervjuade personer som trasats sönder av vansinnig psykvård, i form av långvarig påtvingad "vård" människovrak(?) som sedan slängdes ut i ett samhälle de inte förstod, bland människor som skrämdes av deras udda beteende. Jag intervjuade även en anhörig som ensam fick kämpa för att hjälpa sin man och även sin syster. Från psykiatrin fick hon då inget stöd. Ja jag har nog inte berättat att jag är socionom. Men det är bara en akademisk titel med rätt låg status. Det jobbiga med oss socionomer är att vi vet litet om mycket. Vi kan argumentera om många ämnen. Men jag har levt ett liv också… Det har inte alltid varit så lätt. Men jag har inte varit så öppenhjärtlig om det som andra på sajten i synnerhet du Peter. Men nu har jag fått nog! Så jag menar allvar när jag säger detta: Jag tänker stötta andra som vill upp på barrikaderna och slåss för ett samhälle med en humanistisk värdegrund. Jag har en talang: Jag är bra på att skriva. Jag kanske inte kommer att skriva en roman. Om någon/några vill kan jag avända min skrivklåda och mitt sociala patos bättre. Jag har jobbat med allt som tänkas kan inom kommunal verksamhet; från barnskötare via vårdbiträde till snickarassistent och kontorist där jag bl a hyrde ut försökslägenheter. Jag har även arbetat inom försvaret, på soc och på ett behandlingshem med incestoffer och andra svikna tonåringar. Nu är jag själv mamma till en tonåring som jag vill se växa till man i ett varmare samhällsklimat. Det är något jag tänker slåss för om de kostymklädda och numera "rumsrena" ylande rasisterna i Sd som manipulerar svaga grupper till att anklaga varandra för sådant som starka politiska intressen försöker bevara. Några tjänar på att andra förblir fattiga. Några tystas för att de skräms till att tiga. Allt för många lallar med och följer starka mörkermän, som får i en skock. Alla ser vi det ske. Och vi som ser det och inte försöker ändra på det behöver nog allt protestera och ge de kuvade en röst. Mina ord kan bli deras röst; ett rop som hörs så det rungar i betongen där jag bor. Jag kan inte göra det ensam. Men om vi blir fler och gör som Cristin tyckte i #0 så är jag beredd att försöka. Annars kan jag inte avsluta min livsgärning nöjd med vad jag gjort. Min son och alla i hans generation har redan synat bluffen. De är klarsynta och vi borde lyssna mer på dem. De vet när vuxna inte bryr sig eller om vi får dem att känna sig behövda och viktiga för vårt framtida samhälle.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[PeterTM]
8/22/17, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Vore jag i en annan livssituation skulle jag säkert ha mer glöd till att strida om samhällsfrågor, men nästan all kraft jag kan generera går till att hålla mig vid liv och inte trilla av pinn i förtid som jag ser en efter en bland mina dialytikerkollegor göra, senast förra helgen när två av dem försvann. 

Som det ser ut nu är jag snart ensam kvar inom klinikdialys (till skillnad från de få som kör själva hemma), som fortfarande är i livet efter snart 28 år med akut njursvikt. Jag är luttrad, jag ser till att få vad jag behöver, men jag ser varje dag människor som bara lägger sig på rygg och säger "vårda mig". Med den attityden överlever man inte, man måste kriga. De som inte förmår eller förstår det, går hädan långt för tidigt.

Dit går min energi, jag har lite över och den slösar jag på min familj, för de tre mina kära, min fru och mina två ungar, på varsin sida om din pojke i ålder, är mina batterier. Därifrån får jag kraften att fortsätta kriget för överlevnad i en värld där ingen enskild längre kan göra sig hörd i sorlet av profit, girighet och det eviga tjatet om "tillväxt" (den största samhällsbluffen i den mänskliga historien).

Min pojke börjar 2an på gymnasiet på torsdag, min dotter började 9an igår. De är precis lika klarsynta som du beskriver din son som, när det gäller allt detta med det galna i samhället, så jag är hoppfull om deras generation. De har insett att så här kan det inte fortsätta om vi ska ha något samhälle värt namnet att leva i. 

De har sett, hört och redan erfarit mycket, krig i världen, minst sju stycken på samma gång utkämpas, flera i det tysta, människorna är för många, resurserna räcker inte till, vattnet räcker inte till, vad än förståsigpåarna säger, så är det tio gånger fler människor på jorden nu än vad det borde vara för att planeten och alla andra levande varelser på den, ska kunna behålla sitt livsutrymme. 

Det dör ut sju arter i minuten dygnet runt, många av dem som dör ut är inte ens beskrivna av vetenskapen ännu, de kom och gick obemärkta. Tänk att vi sannolikt kommer att förlora minst hälften av jordens alla vilda kattdjur under detta århundrade, elefanter, noshörningar kommer att vara ett minne blott, åtminstone i det vilda. 

Det finns redan omkring 30 gånger fler tigrar i människors omvårdnad än vad det existerar i naturen. Mycket av detta som hör människan till, det vi kallar samhälle i stort och smått, är redan förbi och ohjälpligt borta, men en nya generationen har insett det som människor under de senaste seklerna inte har begripit - planeten jorden är inte till för människor, utan för alla levande varelser. 

När den gamla plastspridande ledargenerationen försvinner, kommer förhoppningsvis en ny som förbjuder plasten att ta över.

Mirinda
8/22/17, 10:42 AM
#24

#23 Åh, rara Peter! Nog förstår jag att du inte personligen orkar slåss för en bättre värld. Men du har ett par barn som kanske en dag orkar, för att du kan lära dem nu. Den kamp du för för att hålla dig vid liv inspirerar oss andra här på LK!🏆👍Jag vet inte om jag tackat dig för det…. Antagligen inte. I så fall är det banne mig på tiden att jag gör det!😊Tack för alla rättframma inlägg och all den livsvisdom som har gett mig ett nytt och vettigare perspektiv på mina futtiga vardagsproblem!🌺

Jag har gjort mitt på barrikaderna, tror jag i alla fall. Jag vill hellre hjälpa dem som är  äldre tonåringar (15--19 år), och unga vuxna ( 20-30 åringar ) att få utrymme och bli hörda i samhällsdebatten. Unga politiska idealister ignoreras ofta så mycket i maktens korridorer; att de till slut tappar orken, för att ytterst få vill backa upp dem mot de gamla politiska rävarna.

Jag är bara den som kan backa upp yngre människor. Jag har rört om i en del grytor och retat upp rätt många, som ville tjäna pengar på andras okunnighet. Jag vågar inte skriva mer om det, för det finns folk som ännu är sura på mig. Jag vill inte så gärna bli identifierad här ute på nätet. Jag har gjort en del insatser på sportklubbar och startat verksamheter på en av sonens skolor genom åren. 

Jag avskyr när klantiga tjänstemän ställer till med orättvisor i byråkratiska hierarkier och sedan skyller ifrån sig.😡 Jag är inte direkt favoritförälder för en rektor i alla fall. Den föregående respekterade mig och såg till att orättvisan togs bort, så att en grupp barn kom till en skola de ej fått chansen att gå på annars. 

Blir jag tillräckligt arg , just på sådana typer; 😈 de som ger sig på min familj (inklusive mina sedan länge avlidna föräldrar) eller några andra svaga samhällsmedborgare, medmänniskor som inte har kunskaper nog att förstå sina rättigheter, så kan jag tänka redigt och trots att det kokar inombords, hålla huvudet kallt.🥶😓  Jag har jag varit med att stoppa en hel hoper med idioter från att suga ut såväl hälsan som vettet ur medmänniskor och pressa fram mer pengar än de berörda förstod. De försökte manipulera rätt många godtrogna och allt för oinsatta medmänniskor  i "den heliga profitens namn".🤑 Det finns folk som gladeligen försätter andra i ekonomisk ruin för att tjäna några hundra tusen kronor; pengar de egentligen inte behöver.🤪🤮🤔

Det finns ungdomsrörelser av alla de slag som försöker protestera; i UNHCR (som jobbar med flyktingar åt FN); inom Amnesty (som jag själv är medlem i); i Hyresgästföreningen (där jag vissa år suttit i den lokala styrelsen) och även grupper som "dumpstrar" (tar vara på slängda varor, även mat) mer av princip än av ekonomiskt behov. Det finns ungdomar i Djurens Rätt och även inom WWF Världsnaturfonden (träffade på dem igår) och de som köpstrejkar och demonstrerar på de krimskrams-försäljar-stråk, där butikerna säljer överflödsvaror till folk; såna  vilsna människor, som inte vet vad de ska göra med alla de pengar de stressat sig mer eller mindre sjuka för att tjäna.🤢

Greenpeace har jag varit medlem i när jag var ung . Jag har varit engagerad i kyrkans arbete för utsatta människor och ungdomar i flera församlingar. Som slutkläm på min "meritlista" har jag varit anställd på Stadsmissionen och skickar regelbundet pengar till flera handikapporganisationer och diverse andra riksförbund, där ideellt kämpande människor drar sitt strå till stacken; bara de orkar prata i telefon med mig en stund och förklara vad de gör för andra och varför just deras organisation är värda ett bidrag från mig.🥵 Slut med skrytet om det som jag gjort förut och fortfarande gör!🤐😊

Hur får man makthavarna att vakna ur koman och inse vartåt det barkar?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[PeterTM]
8/22/17, 11:48 AM
#25

#24 Jag bara är, du behöver inte tacka för det och i så fall tack detsamma 🙂

Jag tror inte att det går att få makthavare att vakna ur koman eftersom de inte rör sig i verkligheten. De sitter på sina departement och försöker samla personliga PR-poäng. 

Det är därför det exempelvis fortfarande är tillåtet att producera och sälja grovhandtvättmedel med 1 matsked mikroplast i varje burk och det är därför de inte tar till sig att det är lika miljöpåfrestande att tillverka ett enda elbilsbatteri som det är att köra en dieseldriven Mercedes 25000 mil för att ta ett annat exempel. De ser inte verkligheten.

Maria
8/22/17, 3:15 PM
#26

Jag tror att information, upprepad sådan, tillslut påverkar människor. Jag vill hoppas det i alla fall.

Svårigheten idag när det gäller att värna om mycket när man handlar är att det finns så många val. Man vill man handla ekologiskt men är det då rättvisemärkt? Jag blandar ihop alla kontrollstämplar.

Jag trodde länge att Fleecematerial var bra för det bland annat gjordes av återvunna PET-flaskor men nu har det visat sig att de avsöndrar plast.

Det är svårt att leva korrekt tycker jag men jag hoppas att alla försöker så gott det går. I alla fall i den mer upplysta delen av världen.

Även om man inte aktivt kan agera för mänskligheten så kan man" i det lilla" alltid stå för sina åsikter och alltid försvara rättvisa. 

Visst hade det varit skönt att få dö en gång med känslan av att man gjort något för mänskligheten men jag tröstar mig med att jag medverkat till att uppfostra en pojke till en man med sunda åsikter och medkännande.

Jag minns när han fick sin första lön. Då skaffade han sig ett fadderbarn, fick jag reda på en tid senare, och jag blev så stolt.

Man kan föra sitt eget lilla "krig" genom att försöka att alltid förvara det goda och att försöka med de kunskaper man har att försöka leva rätt med tanke på djur och natur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
8/22/17, 3:31 PM
#27

#26 Ja, köp inte fleece och om du gör det, elda upp plagget när det är dags för tvätt. Varje tvätt utsöndrar så mycket mikroplast att hundratals polyper i ett korallrev kan dödas av en enda tvätt av ett fleeceplagg. Mikroplasterna är i detta fall så fint att de kan jämföras med de encelliga organismer som polypdjuren i korallreven lever av. Så små att de inte fastnar i något existerande utsläppsfilter.

Vi innehåller själva massor av sån mikroplast. Hur många gånger har du exempelvis känt smaken av tvål eller schampo i munnen när du duschat? De produkterna innehåller mikroplaster, sedan har vi tandkräm, fullt av mikroplaster! Plast borde ersättas helt och hållet med andra material som är nedbrytbara. Det finns ingenting som inte skulle kunna tillverkas av alternativa material.

Med den takt som livet i haven ansätts av oss människor och med den takt plasten sprider sig, kommer det att finnas fler kg plast i haven än levande organismer om bara 50 år enligt WWF.

Annons:
Maria
8/22/17, 3:33 PM
#28

#27 Ja det är sorgligt och skrämmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mirinda
8/23/17, 11:26 PM
#29

Det är därför den yngre generationen måste släppas fram i miljödebatten. Det är deras framtid politikerna ska tänka på. De unga måste få ha något att säga till om.

 Om vår planet och även det svenska samhället, ska bli något livskraftigt, som kan utvecklas och bli bättre; måste man tänka på barnens barn och kommande generationer. Det är extra viktigt när det gäller ekologi. Vi måste använda oss av hållbara lösningar när det gäller energi, som t ex drivmedel, och kanske framför allt råvaruproduktion. Amazonas är jordens lunga, sägs det. Ändå avverkas det så mycket regnskog att de sista indianerna, som lever ett liv nära naturen, snart är utträngda därifrån. Vi har mycket att lära av dem.

Det finns ett gammalt ordspråk som härrör från en indianstam i Nordamerika (kan inte minnas vilken nu):

"Döm ingen förrän du gått i hans/hennes mockasiner i ett månvarv!"

Det för tillbaka diskussionen till det svenska samhället. Jag  tänker ofta på hur segregerat det har blivit. Det handlar inte främst om kulturell bakgrund, inte heller om religion. Även "ursprungssvenskar", som levt här i generationer, har helt olika villkor. Det gamla klassamhället finns idag i en ny form.

Hur kan det komma sig att forskare ett flertal gånger kommit fram till att tillgång till bra sjukvård inte alls är lika för alla i vårt avlånga land? Här i storstadsområdet där jag bor, får man inte samma sorts vårderbjudanden i de olika kommunerna. Detta trots att vi alla ingår i samma landsting. I glesbygden har de det inte heller så muntert. Ni minns kanske hur Sollefteå-borna ockuperade BB´s lokaler när landstingspolitikerna ville slå igen det?

Varför får man bättre (och dyrare) sjukvård i vissa landsting? 

Den socioekonomiska segregationen är enorm. Hur gick det till?

Det är så lätt att döma andra på håll. Men om jag lånar ett par "mockasiner" av någon med mörkt hår och olivfärgad hy i grannförorten och lånar ut mina till någon i en kranskommun, där inkomsterna och resurserna är stora, men kommunalskatten tämligen låg. Då kanske vi kan förstå hur några av "de andra" har det. Fantisera om det kan man i alla fall göra.😕

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: