Hälsa

Den goda sömnen

2009-04-14 18:57 #0 av: [MargaretaA]

Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.

Sömn är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och oresponsiv för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden. Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor. Den direkta dödsorsaken är oklar, men tros hänga samman med en allmän kollaps av immunförsvaret.

REM och NREM

Sömnen delas upp i olika stadier. En viktig åtskillnad görs mellan REM-sömn och NREM-sömn. REM står för engelska rapid eye movements, och är en benämning på de snabba ögonrörelser som ses episodiskt under REM-sömn. NREM står för non-REM, alltså 'icke-REM'. NREM-sömnen delas sedan in i fyra stycken stadier, stadium I till IV, där stadium I är den ytligaste formen av sömn (slummer) och stadium III och IV är djupsömn. Det är framför allt djupsömnen som är vederkvickande och ger känslan av att vara utvilad. Värt att nämna är att en person som nyligen somnat och befinner sig i sömnstadium I och väcks inom en halvtimme vanligtvis inte upplever att han/hon somnat överhuvudtaget.

Till skillnad från vad man tidigare trodde anser man idag att individen drömmer under såväl REM- som NREM-sömn. Vissa studier, dock inte alla, tyder på att drömmar under NREM-sömn är mer resonerande till sin karaktär och mer har formen av en inre monolog, medan drömmar under REM-sömn oftare innehåller till exempel synupplevelser.

Förutom dessa sömnstadier kan en individ också befinna sig i mellanstadier mellan två olika medvetandenivåer. Sömngång är till exempel ett mellanfenomen mellan djupsömn och vakenhet medan så kallat klardrömmande är REM-sömn med inslag av vakenhet.

Sömncykler

Under natten växlar individen mellan sömndjup så att natten delas in i så kallade sömncykler, med en genomsnittlig längd på 90 till 120 minuter vardera. En sömncykel inleds med att individen gradvis går ner i allt djupare sömn, från stadium I till stadium III/IV. Därefter går man vanligen upp i ytligare sömn innan man går in i en episod av REM-sömn. De första sömncyklerna under natten består till större delen av djupsömn med mindre mängd REM, medan man under senare delar av natten sover mer REM-sömn. Under livet varierar sömnbehovet, så att barn sover betydligt mycket mer än äldre; framför allt sover de mer REM-sömn.

Sömntryck

Sömnen är vanligtvis förlagd till natten hos människan, och tros styras av framför allt två mekanismer, eller oscillatorer. En mekanism (sömnhomeostaten, S-processen) avgör hur mycket sömn vi behöver och ser till att vi får den sömn vi behöver, medan en annan mekanism (den inre klockan, dygnsrytmhållaren, C-processen) ser till att vi sover i ett sammanhängande block nattetid. Under dagen när vi är vakna ökar gradvis sömntrycket, som är den kraft som säger åt oss att vi ska sova. Samtidigt ökar dock också den inre klockans vakenhetssignal, för att vara som starkast framåt eftermiddagen/kvällen. Därefter börjar vakenhetssignalen sjunka, och vi faller i sömn av det sömntryck som byggts upp under dagen. Ju mer djupsömn vi sover, desto mer minskar sömntrycket. Under natten minskar gradvis också vakenhetssignalerna från den inre klockan. På morgonen och förmiddagarna håller vi oss vakna på grund av att sömntrycket är så lågt, medan vi på eftermiddagar och kvällar, när sömntrycket är högre, håller oss vakna på grund av vakenhetsstimulerande signaler från den inre klockan.

Forskning

Sömn studeras inom medicin och forskning framför allt med så kallad polysomnografisk metodik. Polysomnografi innebär att man kontinuerligt registrerar hjärnaktivitet (EEG), ögonrörelser (EOG) och muskelspänning (EMG) hos en sovande försöksperson eller patient. Med hjälp av detta kan man sedan med stor noggrannhet avgöra personens sömndjup under natten.

Tupplur

En tupplur är en kort vila som avbryts innan djupsömnen inträder. Ordet kommer av det gammalsvenska ordet tupp eller topp, som betyder kort, och lur, av lura som betyder vila. Sömnforskning har visat att en tupplur är välgörande för de flesta och kan minska uppkomsten av en rad sjukdomar, bland annat hjärtinfarkt. En del företag tillämpar denna kunskap genom att ge de anställda möjlighet till kortare stunder av vila under betald arbetstid. Då presterar de oftast bättre, och sjukfrånvaron minskar[källa behövs] .

Mikrosömn

Mikrosömn är en sekunddel omedveten sömn som ofta orsakas av sömnbrist.

 

från wikipedia 090414

Anmäl
2009-04-14 19:11 #1 av: chik

Maggan!!Jag har inte läst hela ditt stycke, Men i natt så sov jag så gott.Ville bara säga det..Åter kommer när jag har läst allt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anmäl
2009-04-14 20:49 #2 av: Cristine

Något jag behöver..jag sover alldeles för lite. Det blir nog bättre nu när snön gått bort och man kan vara i trädgården och jobba.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2009-04-14 21:15 #3 av: evrekaw

Sova? Vad är det? Har varit vaken i ett dygn nu och därföre sovit nån sketen timma...

I grund och botten är jag inte en avundsjuk person... Men åååh vad jag avundas er som får sova... Inte missunsam, bara avis...Rynkar på näsan

Anmäl
2009-04-14 21:19 #4 av: [GunillaF]

Jag skulle egentligen ha ett nattarbete för det är då jag är som piggast. Jag sover ca.5 timmar/natt och det är för lite.

Om jag har bekymmer eller något annat besvärligt så sover jag mer.

Jaa, jag vet....det kan tyckas vara konstigt men jag tror att min kropp förstår att ibland är det bättre att sova och det undermedvetna får sköta tänket. Flört

Anmäl
2009-04-14 21:29 #5 av: Anders 50

Somnar lätt men vaknar ofta, och sista timmarna protesterar kroppen,och då blir det orolig sömn, så det blir inte många timmars sömn varje natt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-04-14 21:30 #6 av: [MargaretaA]

Jag har just nu en period när jag sover som en gris. Det är så skönt!

Fast ibland har jag perioder när jag inte kan sova alls, utan att jag komma på nån vettig förklaring till det.. det är konstigt!

Anmäl
2009-04-14 21:34 #7 av: Hoppfull

Jag är en storsovare Glad har alltid varit och kommer nog alltid att vara! Minst nio timmar för att överhuvudtaget fungera som människa, men så har jag ju något galet på min energi med.

Har ni andra någon koll på hur ni sover? Jag sover mycket lätt de första timmarna för att under den senare delen av natten (mellan 03-07) sova mycket mycket tungt. Och får jag inte de timmarna under sennatten blir jag "sjuk" nästa dag, så är det inte alls om jag blir störd fram till klockan två på natten.

Det här är intressant utifrån morgon resp kvällsmänniskeperspektiv. Jag är inte alls pigg på förmiddagen och trött på eftermiddagen, tvärtom och har så alltid varit så!

Anmäl
2009-04-14 21:42 #8 av: Anders 50

Jag sover hårdast första timmarna, till ungefär 02, sedan är det dålig sömn. 

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-04-14 21:47 #9 av: [GunillaF]

Jag sover väldigt tungt hela tiden .... nåja, det få timmar jag sover och är halvdöd när väckaren ringer. Under förmiddagen känner jag hur livsandarna återvänder och vid 20-tiden och fram till ca 24 är jag hur pigg som helst.

Anmäl
2009-04-14 21:48 #10 av: Mammi

Jag har haft problem med sömnen sen jag var barn och är jätte lättväckt. Ska jag iväg på någon aktivitet dagen efter blir jag väldigt lätt stressad och sover dåligt pga det,suck! Rynkar på näsan När jag jobbade var det inte lätt att få den sömn jag behövde och det var en pärs att orka med dagens alla göromål pga detta.

Jag har även problem med panikångest och brukar då vakna vid 3-4 tiden med hjärtklappning, och det är det jobbigaste av allt, men nu sover jag rätt så bra bl a med hjälp av de antidepp jag äter, och det är skönt.

 

Anmäl
2009-04-14 21:53 #11 av: Hoppfull

#10 Jag har varit sådan med sömnen, sovit fjäderlätt eller fjärilssömn som jag döpt det till, när man liksom sover lite lätt vibrerande ovanpå madrassen och vaknar när skatorna kliver på grusgången utanför.

Jag har efter år och åter år av träning, meditation och avslappning lärt mig att sova, ja i kombination med samtalsterapi förstås för att rensa bort allt det som gjorde mig så känslomässigt stressad. Så från att jag förr låg 1,5-2 timmar varje kväll innan jag somnade och sedan var vaken till och från hela natten somnar jag nu på 5-10 min och sover schysst hela natten även om jag vaknar till emellanåt.

Anmäl
2009-04-15 01:08 #12 av: penke

Ett gott samvete är bästa huvudkudden ..den näst bästa är en bra advokat..som Sliskbersky sa.. :- )

mitt samvete är tydligen inte helt fläckfritt..Skäms,sover lite mindre än jag borde,men drömmer desto ..intressantare :- )

det tror jag egentligen är meningen med sömnen,att drömma *ler* och att få draaaaa sig liiite på morn´arna...*aaaah*

* * *

för det låter för trist om det bara vore för: "återställande av fysiologiska funtioner o verderkvickelse av organens och hjärnas arbetskapasitet till plikt och ordning á samhällets bästa" 

 

Sömn är intressant,det finns mycket oupptäckt där,"din" artikel väcker nyfikenheten ..

ska bara..sova på den..*skratt*

 

penke

Anmäl
2009-04-15 01:16 #13 av: [MargaretaA]

hehe

ja jag älskar wikipedias knastertorra och osentimentala rabblande av fakta Tungan ute

Sen blir det upp till er medlemmar att fylla i med kött på benen i form av egna berättelser. Och det är ni såå duktiga på Kyss

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.